پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

اشتباهاتی که سفر به استانبول را تلخ می‌کند

اشتباهاتی که سفر به استانبول را تلخ می‌کند

سفر به استانبول یکی از محبوب ترین علاقه مندی های افراد می باشد و همیشه می‌گویند در سفرهایتان چه کار کنید تا خوش بگذرد و از تمام لحظه‌هایتان لذت ببرید اما اشتباهاتی وجود دارند که در صورت رخ دادن می تواند شیرینی سفر را به کام تان تلخ کند. با استانبول سرا همراه باشید تا به شما بگوییم چه کارهایی نکنید تا سفرتان خراب نشود. از آنجایی که سفر به استانبول از محبوب‌ترین سفرهای ایرانی‌هاست، بنابراین به اشتباه‌های احتمالی در این شهر می‌پردازیم.

استانبول مهمان نوازترین شهر اروپا

۱- بی دقتی در انتخاب هتل استانبول

اگر تصمیم گرفته‌اید خودتان در استانبول هتل رزرو کنید، حسابی دقت کنید. استانداردهای هتل های استانبول با برخی از شهرهای خارجی دیگر متفاوت است. در واقع ممکن است هتل ۳ ستاره استانبول امکانات و خدمات کمتری نسبت به یک هتل چهار ستاره یا حتی ۳ ستاره در دبی ارائه کند.

بنابراین برای رزرو هتل به سایت‌های معتبر مراجعه کنید. ضمنا سعی کنید پیش از رزرو، نظراتی را که مسافران قبلی درباره این هتل‌ها داده‌اند، بخوانید. علاوه بر این حواس‌تان باشد هتل را در نزدیکی جاذبه های گردشگری استانبول رزرو کنید تا مجبور نباشید پول زیادی برای رفت و آمد در شهر بپردازید.

۲- دور انداختن کارت موزه پاس

استانبول به غیر از کافه، مراکز خرید استانبول و خیابان استقلال، دیدنی های دیگری هم دارد. آثار و بناهای تاریخی استانبول بسیار زیاد و عمدتا یادگار دوران عثمانی است. اگر شما هم تماشای این دیدنی ها را دوست دارید، کارت موزه پاس (Istanbul Museum Pass) تهیه کنید. این کارت مخصوص بازدید از آثار تاریخی و موزه‌هاست. شما با تهیه این کارت می‌توانید در مدت ۵ روز بدون پرداخت هزینه از موزه ها و مراکز تاریخی استانبول بازدید کنید. قیمت کارت موزه پاس ۱۸۵ لیر است و همان طور که گفته شد ۵ روز اعتبار دارد. بنابراین پس از بازدید، کارت موزه پاس تان را دور نیندازید. ضمنا وقتی کارت موزه پاس داشته باشید، مجبور نیستید برای خرید بلیط در صف بایستید.

استانبول کارت هم برای رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید هزینه سفرتان به استانبول زیاد نشود، استانبول کارت بخرید.

۳- سر به هوایی در تاکسی های استانبول

تاکسی‌ های استانبول از تاکسی متر استفاده می‌کنند. حواس‌تان باشد همین که سوار تاکسی شدید، راننده تاکسی متر را روشن کند. علاوه بر این بهتر است پیش از اینکه تاکسی بگیرید، از هزینه مسیر موردنظرتان اطلاع به دست بیاورید. پذیرش هتل می‌تواند منبع خوبی برای پاسخ به این پرسش باشد. علاوه بر این تجربه خودتان را هم دست کم نگیرید. مثلا اگر مسیری را یک بار رفته‌اید و قرار است دوباره همان راه را بروید، به خاطر بسپارید که چه قدر به تاکسی پرداخته‌اید.

راهنمای تاکسی گرفتن در استانبول

در نهایت اینکه برای کاهش هزینه سفر به استانبول، مواردی نظیر کرایه تاکسی را در نظر داشته باشید.

۴- غذا خوردن در رستوران‌های محله‌های توریستی

طبیعی است که همه کالاها و خدمات در محله‌های توریستی گران‌تر از سایر مناطق باشند. بنابراین بهتر است برای غذا خوردن به رستوران‌های محلی و البته خوش‌نام بروید و از غذاهای خوشمزه ترکی لذت ببرید. برای اینکه بدانید کدام رستوران‌ها واقعا خوب هستند، می‌توانید از کسانی که سفرهای زیادی به استانبول داشته‌اند، اطلاعات بگیرید.

اما راه دیگرش مراجعه به اینترنت و خواندن نظراتی است که سایر کاربران درباره این رستوران‌ها داشته‌اند.

۵- اطلاعات نداشتن درباره استانبول

درست است که استانبول از لحاظ فرهنگی و جغرافیایی فاصله چندانی با ما ندارد، اما این نزدیکی‌ها باعث نمی‌شود که فکر کنیم استانبول را خوب بشناسیم. استانبول شهری بسیار بزرگ با جذابیت‌ها و ویژگی‌های متنوع است. بنابراین پیش از اینکه به استانبول بروید، تا می‌توانید درباره این شهر اطلاعات به دست بیاورید.

۶- بی‌برنامگی در استانبول

این توصیه را کاملا جدی بگیرید! اگر می‌خواهید در استانبول حسابی به شما خوش بگذرد و در پایان، از سفرتان راضی باشید، حتما برنامه‌ریزی کنید. استانبول شهری بزرگ با دیدنی‌های فراوان و متنوع است؛ اگر برنامه زمانی نداشته باشید، بخش عمده‌ای از این دیدنی‌ها را از دست خواهید داد. مثلا زمانی را به دیدن مساجد استانبول و کاخ های استانبول و در کل مکان‌های تاریخی اختصاص دهید. زمانی را هم برای رفتن به مراکز تفریحی و مجتمع های خرید در نظر بگیرید.

حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید در سفر خوش‌خوشان گردش کنید، برای آن هم برنامه‌ریزی کنید. مثلا در برنامه‌تان بنویسد، روز چهارشنبه بدون برنامه در شهر گردش می‌کنم. به این ترتیب نصف روز یا یک روز کامل را فقط بی‌برنامه سپری خواهید کرد.

نکات سفر به استانبول

۷- از دست دادن خوراکی‌های خوشمزه استانبول

شاید برخی از ما تصور کنیم با صرف نظر از خوراکی‌های خوشمزه بتوانیم هزینه سفرمان را کاهش دهیم. اگرچه این تصور ممکن است تا حدی درست باشد اما برخی بر این باورند که غذاها و خوراکی‌های یک شهر، بخشی از فرهنگ و ویژگی‌های آن منطقه است. بنابراین غذاها و خوراکی‌های استانبول را از دست ندهید؛ مخصوصا که غذاهای استانبول و به طور خاص کباب‌هایشان بسیار لذیذ و خوشمزه هستند.

۸- بحث با محلی‌ها درباره فوتبال
بسیاری از ما ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستیم درست مثل بسیاری از مردم استانبول! با این اوصاف احتمالا دلتان بخواهد درباره مردم بومی استانبول درباره فوتبال صحبت کنید. اما خب ممکن است در وسط صحبت دست بگذارید روی حساسیت‌های طرف مقابل و آنها را آزار دهید. احساسی شدن افراد هم می‌تواند منجر به تنش شود. بنابراین بهتر است درباره موضوعاتی مانند فوتبال با مردم استانبول وارد بحث نشوید. زیرا هر اتفاق کوچک می‌تواند سفر شما را مختل کند.

۹- بی‌اجازه عکس گرفتن از مردم
اگر از آن دسته افرادی هستید که دوربین عکاسی از دستتان دور نمی‌شود و مدام عکس می‌گیرید، حواستان را جمع کنید. ممکن است وسط عکس گرفتن افراد دیگر وارد کادرتان شود و از آنها هم عکس بگیرید. و این اتفاق می‌تواند برای این افراد آزاردهند باشد. به خصوص اینکه در استانبول توریست‌ خارجی زیاد است و بی‌اجازه عکس گرفتن از آنها می‌تواند برایتان دردسرساز شود. ضمنا تصور نکنید که عکس گرفتن از کودکان برای شما مجاز است! بسیاری از افراد روی فرزندانشان حساسیت بیشتری دارند.

۱۰- هیچی ترکی بلد نباشید
بسیاری از مردم استانبول انگلیسی بلدند، اگر شما هم انگلیسی بدانید، می‌توانید با مردم این شهر ارتباط کلامی برقرار کنید. علاوه بر این اگر با تور استانبول به سفر می‌روید، احتمالا راهنمای فارسی زبان دارید. با این حال بد نیست که چند کلمه ترکی استانبولی بلد باشید. با دانستن این زبان ارتباطتان با مردم صمیمانه‌تر و دوستانه‌تر خواهد شد. بنابراین بد نیست پیش از سفر به استانبول چند کلمه ترکی استانبولی بدانید. کتاب‌های آموزش زبان ترکی و اینترنت منابع خوبی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی هستند.

در اینجا چند کلمه و اصطلاح زبان ترکی استانبولی را با هم می‌بینیم:

  • سلام: Merhaba
  • خداحافظ: Görüşürüz/ ğüle güle
  • بله: Evet
  • خیر: Hayır
  • متشکرم: Teşekkürler
  • چه قدر باید بپردازم؟: Fiyat kaç? Ne kadar olur?
  • یک نقشه می‌خواهم: Bir harita istiyorum
  • آیا ممکن است کمک کنید؟: Yardım ede bilirmisiniz?

شهر پرجاذبه و زیبایی مثل استانبول، امکانات فراوانی دارد که در آنجا به شما حسابی خوش بگذرد. فقط کافی است به اندازه کافی درباره آن اطلاعات داشته باشید تا سفرتان تلخ نشود.

8 اشتباهی که مردم ترکیه را ناراحت میکند

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

راهنمای سفر انفرادی به استانبول

صفر تا صد راهنمای سفر انفرادی به استانبول

صفر تا صد راهنمای سفر انفرادی به استانبول استانبول به عنوان بزرگترین شهر ترکیه، صنعت …

یک نظر

  1. علی نوریان

    سلام
    به نظر من یک مقاله کامل و جامع بود. به همه چیز اشاره شده بود. من در مورد کارت موزه پاس هیچی نمیدونستم! ازتون ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 11 =