کلیسای ایرن مقدس استانبول

کلیسای ایرن مقدس استانبول

مرتبه بازنگری این مطلب: 2 تاریخ بازنگری این مطلب: 97/10/29

تاریخچه کلیسای ایرن مقدس
استانبول را باید در بین شهرهای جهان تنها شهری دانست که ارتباط بین ادیان مختلف و هویت شهریان بسیار نزدیک بوده و حدود ۲۰۰۰ سال است که چهره و ساختار این شهر تابعی از دین کسانی است که بر آن حکمرانی کرده‌اند در حدود قرن چهارم میلادی که کنستانتین امپراتور روم شرقی دین رسمی حکومت خود را مسیحیت اعلام نمود وضعیت شهرهای تحت سیطره این امپراتوری نیز تغییر نمود. استانبول نیز که از شهرهای موردعلاقه و به‌نوعی پایتخت دوم این امپراتوری محسوب می‌شد از این تغییرات مصون نماند و در سال ۳۲۴ میلادی اولین معبد مسیحیان استانبول به نام کلیسای ایرن مقدس در این شهر در منطقه فاتیح ساخته شد.

پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتیح این کلیسا مدت‌های مدید تبدیل به انبار اسلحه و مهمات گردید و اینک نیز به‌عنوان سالن برگزارای موسیقی استفاده می‌شود این کلیسا جز مجموعه توپ کاپی محسوب می‌شود. در برخی افسانه‌ها نقل می‌شود قبل از ساخت کلیسا در محل آن معبدی بوده است که خراب‌شده بود و بر روی آن کلیسا ساخته‌شده است. کلیسای ایرن مقدس به اهرها موردحمله و حوادث طبیعی قرارگرفته و بازسازی‌شده است. در سال ۵۳۷ میلادی یک‌بار به آتش کشیده شد و پس‌ازآن موردبازسازی قرار گرفت تا اینکه مجدد همین آفاق مجدد در سال ۵۶۴ میلادی حادث شد.

در سال ۷۶۰ میلادی در زلزله مهیب مسجد صدمه جدی دید و پس‌ازآن بازسازی کلی در آن صورت پذیرفت و کاشی‌ها و نقاشی‌های زیبا بر آن اضافه شد پس از سقوط قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی توسط سلطان محمد فاتح کلیسای ایرن مقدس محصور شد و تا سال ۱۸۴۳ کاربری انبار اسلحه‌خانه بوده است و پس‌ازآن تبدیل به موزه اسلحه و نظامی شده است. تغییر پیدا نمود تا اینکه کلیسای ایرن مقدس مجدد به جایگاه اصلی خود بازگردانده شد. نام ایرن از نام ملکه ایرن رومی اقتباس‌شده است. نام‌های دیگر کلیسای ایرن مقدس کلیسای سانتا ایرنه یا آیا ایرینی می‌باشد. کلیسای ایرن مقدس تا زمانی که ایاصوفیه ساخته شود بزرگ‌ترین و جامع‌ترین کلیسای استانبول بوده است.

کلیسای ایرن مقدس استانبول قدیمی‌ترین کلیسای کشور ترکیه یادگاری از کنستانتین

معماری کلیسای ایرن مقدس استانبول
کلیسای ایرن مقدس دارای معماری بیزانسی می‌باشد معمار این بنای قدیمی نامشخص است. در ساخت این کلیسا از آجرهای خشتی سرخ‌رنگ استفاده‌شده است. کلیسا دارای سه قسمت است، حیاط، فضای اصلی و درب ورودی است.

کلیسا دارای یک گنبد اصلی است که بر روی ستون‌هایی بزرگی قرارگرفته‌اند. ارتفاع ساختمان بلند است و تمام جوانب ساختمان توسط پنجره‌های مشبک سفیدرنگ احاطه‌شده است. درون کلیسا یک صلیب بزرگ نصب‌شده است. متر یال اصلی ساختمان سنگ مرمر و خشت است. پوشش فضای داخلی در قسمت سقف گچ و در قسمت‌های پایینی سنگ مرمر است. فضای داخلی بسیار ساده و فاقد تزیینات خاصی است و این سادگی و وضوح سالخوردگی دیوارها خود بیانگر ارزش و اهمیت این کلیسای ۱۷۰۰ ساله است.

نحوه دسترسی به کلیسای ایرن مقدس
برای اینکه به کلیسای ایرن مقدس دسترسی داشته باشید باید به منطقه فاتیح بیایید منطقه توسط کمربندی بزرگ کندی احاطه‌شده است و نزدیک‌ترین خیابان به کلیسا خیابان دیوان می‌باشد.

در این خیابان ایستگاه اتوبوس و تاکسی و تراموا وجود دارد و شما می‌توانید از این طریق به کلیسای ایرن مقدس برسید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی کلیسای ایرن مقدس

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 3 =