پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

اجازه اقامت خانوادگی

اجازه اقامت خانوادگی

اجازه اقامت خانوادگی در ترکیه

در چارچوب حقوق بین الملل و در راستای نظام حقوقی تنظیم شده در کشور، برای هر فرد خارجی حقوقی معینی وجود دارد. برای افرادی که شهروند یک کشور نمی باشند، در راس تمامی حقوق و مسئولیت های ایشان، اجازه اقامت جای گرفته است. محلی که افراد به لحاظ حقوقی اراده زندگی در آن را اعلام می نمایند، برابر با مفهوم اقامت می باشد. افرادی که در کشوری زندگی نموده اما شهروند آن نمی باشند، موظف اند که محلی را که با اراده خود جهت اقامت برگزیده اند را به مقامات کشور مربوطه اطلاع دهند. روند اطلاع رسانی در خصوص محل اقامت که یک روند قانونی برای هر فرد خارجی می باشد، برای شهروندان آن کشور نیز امری اجباری به شمار می آید.

اجازه اقامت که به منظور حفظ نظم حقوقی در کشور دارای اهمیتی حیاتی می باشد، در عین حال می توان آن را به عنوان سندی که به فرد خارجی در کشور مربوطه برای مدت زمان معینی اجازه اقامت اعطاء می نماید نیز تعریف نمود. برگه اجازه اقامت که از سوی مقامات دارای صلاحیت تنظیم می گردد، در پی به جای آوردن شروط تعیین شده از سوی قوانین کشوری که فرد خارجی قصد اخذ اجازه اقامت از آن را دارد، صادر می گردد.

اجازه اقامت خانوادگی چیست؟

اجازه اقامت، برای خارجیانی که قصد اقامت طولانی مدت در ترکیه را دارند صادر می گردد. برای اخذ اجازه اقامت در ترکیه راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از آنها اجازه اقامت خانوادگی می باشد، این نوع اجازه اقامت به افرادی که با یک شهروند ترکیه که در ترکیه اجازه اقامت دارد و یا افرادی که مشمول ماده 28 قانون شماره 5901 می گردند ازدواج نمایند، اعطاء می گردد.

اجازه اقامت خانوادگی به چه کسانی اعطاء می گردد؟

اجازه اقامت خانوادگی به همسران خارجی حامی که در ترکیه زندگی می کنند و فرزندان حامی و یا فرزندان همسر وی که به سن بلوغ نرسیده و نیاز به نگهداری و مراقبت دارند اعطاء می گردد. بر اساس ماده 28 قانون شماره 5901، دارندگان اجازه اقامت، پناهجویان و دارندگان وضعیت حفاظت ثانویه به عنوان حامی مورد قبول واقع می گردند. ماده 28 قانون مربوطه شامل موارد زیر می گردد، افرادی که از طریق تولد حق شهروندی ترکیه را کسب نموده اند اما به واسطه اجازه خروج، شهروندی ترکیه را از دست داده اند و به همراه این افراد کودکان ایشان که در خصوص آنها همین روند اعمال گردیده است، به شرط محفوظ باقی ماندن تمامی احکام در رابطه با نظم و امنیت ملی، به غیر از حقوقی از قبیل خدمت نظام وظیفه، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، انتصاب در مشاغل دولتی، وارد نمودن کالای خانگی و خودرو، در رابطه با حفظ و استفاده از کلیه حقوق کسب شده در رابطه با تامین اجتماعی، به شرط رعایت احکام ذکر شده در قوانین به بهره مندی از کلیه حقوق تعیین شده برای شهروندان ترک ادامه داده خواهند داد.

در اجازه اقامت خانوادگی چه کسانی می توانند به عنوان حامی معرفی شوند؟

در اجازه اقامت خانوادگی، به منظور حفظ یکپارچگی خانواده، جهت اخذ اقامت برای افرادی که به ترکیه خواهند آمد و هزینه های زندگی ایشان بر عهده گرفته خواهد شد، لازم است تا یک شهروند ترک و یا یک فرد خارجی که به صورت قانونی در ترکیه اقامت دارد به عنوان حامی معرفی گردد. افراد ذکر شده در زیر می توانند به عنوان حامی معرفی گردند،

  • شهروندان ترک،
  • افرادی که دارای کارت آبی می باشند،
  • افرادی که دارای یکی از انواع اجازه اقامت می باشند (انواع اجازه اقامت عبارت است از اجازه اقامت بلند مدت، اجازه اقامت کوتاه مدت، اجازه اقامت خانوادگی، اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان، اجازه اقامت دانشجویی، اجازه اقامت انسان دوستانه.)
  • به غیر از مراحعه کنندگان جهت حفاظت بین المللی و پناهجویان مشروط، افراد دارای اجازه اقامت که در قانون به عنوان اجازه اقامت مورد قبول واقع گردیده است.
  • پناهجویان و دارندگان وضعیت حفاظت ثانویه.

برای اجازه اقامت خانوادگی باید به کجا مراجعه نمود؟

بر اساس سیستمی که در آینده نه چندان دور اجرایی خواهد گردید، مراجعات جهت اجازه اقامت که در قانون برای دولت جمهوری ترکیه پیشبینی شده است، از طریق کنسولگری های ترکیه در کشوری که فرد شهروند آن می باشد و یا به صورت قانونی اقامت دارد صورت می پذیرد. اما تا زمانی که این برنامه اجرایی گردد، تمامی مراجعات اتباع خارجی جهت اجازه اقامت، در داخل مرزهای جمهوری ترکیه در نزد استانداری استان محل اقامت صورت می پذیرد.

زمان مراجعه جهت اجازه اقامت خانوادگی

اتباع خارجی که با ویزا و یا با استفاده از معافیت ویزایی وارد ترکیه شده اند، باید ظرف 180 روز پس از پایان مدت اقامت 90 روزه ایشان، جهت اخذ اجازه اقامت معتبر برای خود اقدام نمایند. مراجعاتی که جهت اجازه اقامت خانوادگی انجام می پذیرد، بر اساس تراکم کاری استانداری ها پاسخ داده خواهد شد. زمان مراجعه جهت تمدید اجازه اقامت، 60 روز پیش از پایان یافتن اعتبار اجازه اقامت شروع می گردد و حتما می بایست پیش از پایان مدت اعتبار اجازه اقامت، این مراجعه صورت پذیرد. کسانی که علی رغم پایان مدت اعتبار اجازه اقامت ایشان هنوز مراجعه خود را انجام نداده اند، در صورت ارائه عذر موجه مراجعات ایشان پذیرفته خواهد شد. کسانی که علی رغم پایان مدت اعتبار اجازه اقامت ایشان بدون هیچ عذر موجهی جهت مراجعه اقدام ننمایند، در رابطه با ایشان برای مدت بین تاریخ پایان مدت اعتبار اجازه اقامت و تاریخ مراجعه، هزینه اقامت و جریمه اعمال می گردد.

کارت اجازه اقامت خانوادگی چگونه توزیع می گردد؟

کارت اجازه اقامت تایید شده، از سوی اداره مهاجرت چاپ شده و از طریق PTT (اداره پست) به آدرس محل اقامت اتباع خارجی ارسال می گردد.

هنگامی که اعتبار اجازه اقامت افرادی که دارای اجازه اقامت خانوادگی می باشند، پایان یافت چه باید کرد؟

یک تبعه خارجی که دارای اجازه اقامت خانوادگی می باشد، در صورتی که مدت اعتبار اجازه اقامت وی پایان یابد، اگر همچنان واجد شرایط لازم برای اخذ اجازه اقامت باشد، بدون نیاز به خروج از ترکیه، به واسطه استانداری استان محل اقامت خود می تواند اجازه اقامت خود را تمدید نماید و یا اگر برای نوع اقامت دیگری دارای شرایط لازم باشد، اجازه اقامت جدید متناسب با شرایط جدید به وی اعطاء خواهد گردید.

مدت اعتبار اجازه اقامت خانوادگی چقدر است؟

اجازه اقامت خانوادگی در هر دوره برای مدت دو سال اعطاء می گردد. اجازه اقامت خانوادگی نمی تواند بیشتر از اجازه اقامت حامی باشد.

آیا فرزندان افرادی که اجازه اقامت خانوادگی دریافت نموده اند، می توانند در ترکیه تحصیل نمایند؟

کودکان زیر 18 سال که تحت عنوان اجازه اقامت خانوادگی در ترکیه اقامت دارند، در مدارس ایتدایی و متوسطه حق ادامه تحصیل خواهند داشت. کودکانی که حداقل سه سال با اجازه اقامت خانوادگی در ترکیه اقامت نموده اند، پس از تکمیل 18 سال خود، در صورت درخواست می توانند اجازه اقامت کوتاه مدت دریافت نمایند.

در این شرایط اجازه اقامت خانوادگی برای تنها یک همسر و تمامی کودکان ارائه می گردد.

اجازه اقامت خانوادگی تحت چه شرایطی باطل می گردد؟

اجازه اقامت افرادی که دارای اقامت خانوادگی می باشند، تحت شرایط مشخصی ممکن است باطل گردد. اجازه اقامت افرادی که در ترکیه با اجازه اقامت خانوادگی اقامت دارند در شرایطی که در ماده 36 قانون شماره 6458 تعیین گردیده است، باطل می گردد. بر این اساس؛

  • از بین رفتن شرایطی که حامی باید داشته باشد که در پاراگراف اول ماده 35 قانون شماره 6458 ذکر گردیده و همچنین از بین رفتن شرایطی که فرد خارجی باید دارا باشد که باز هم در پاراگراف سوم ماده 35 قانون شماره 6458 ذکر گردیده، موجب ابطال اجازه اقامت خانوادگی می گردد.
  • در صورتی که در خصوص فرد دارای اجازه اقامت خانوادگی حکم اخراج از کشور صادر گردیده باشد و یا دارای ممنوعیت ورود به ترکیه باشد، اجازه اقامت خانوادگی وی باطل می گردد.
  • در صورتی که ثابت گردد اجازه اقامت خانوادگی دریافت شده با اهداف دیگری مورد استفاده قرار گرفته است، اجازه اقامت خانوادگی وی باطل می گردد.
  • در صورتی که ثابت شود فرد دارای اجازه اقامت خانوادگی در یک سال اخیر بیش از 180 روز در خارج از کشور بسر برده است، اجازه اقامت خانوادگی وی باطل می گردد.
  • اجازه اقامت خانوادگی افرادی که به منظور اخذ اجازه اقامت خانوادگی به صورت صوری ازدواج نموده اند نیز باطل می گردد.

مراجعات صورت گرفته برای اجازه اقامت خانوادگی تحت چه شرایطی پذیرفته نمی شود؟

درخواست صدور اجازه اقامت خانوادگی افرادی که مراجعه نموده اند، در صورتی که دارای یکی از شرایط ذکر شده در زیر باشند، پذیرفته نخواهد شد.

  • در صورتی که حامی فاقد شرایط ذکر شده در پاراگراف اول ماده 35 قانون شماره 6458 باشد و همچنین فرد خارجی مراجعه کننده فاقد شرایط ذکر شده در پاراگراف سوم ماده 35 قانون شماره 6458 باشد، مراجعه وی جهت اجازه اقامت خانوادگی پذیرفته نخواهد شد.
  • در صورتی که در خصوص فرد مراجعه کننده جهت اجازه اقامت خانوادگی حکم اخراج از کشور صادر گردیده باشد و یا دارای ممنوعیت ورود به ترکیه باشد، مراجعه وی جهت اجازه اقامت خانوادگی پذیرفته نخواهد شد.
  • در صورتی که ثابت گردد فرد به منظور اخذ اجازه اقامت خانوادگی به صورت صوری ازدواج نموده است، مراجعه وی جهت اجازه اقامت خانوادگی پذیرفته نخواهد شد.

مدارک لازم جهت مراجعه برای اجازه اقامت خانوادگی چیست؟

مدارک لازم جهت مراجعه برای اجازه اقامت خانوادگی، بر اساس مدت اقامت، سن و دلیل اقامت افراد تغییر می نماید.

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =