بازار بزرگ استانبول و مناطق دیدنی اطراف آن

بازار بزرگ استانبول و مناطق دیدنی اطراف آن

منطقه ای که از بازار بزرگ استانبول(Kapali Carsi) شروع میشود و به انتهای بازار ادویه استانبول ختم میشود، به لحاظ تاریخی مرکز تجارت و خرید و فروش در این شهر بوده و هنوز هم مملو از تجار و بازاریانی است که انواع کالاها را به خریداران عرضه می.کنند. در این مقاله گذشته از این دو بازار مهم، با رستوران ها، مراکز خرید و جاذبه های توریستی منطقه ی بازار بزرگ کاپالی چارشی استانبول آشنا خواهیم شد.

بازار بزرگ استانبول و بازار ادویه به قدری جذابیت دارد که اگر ساعت ها در آن ها بچرخید و سیاحت کنید، ذره ای احساس خستگی نخواهید کرد. سعی کنید خیابان ها و مناطق اطراف بازار را نیز ببینید؛ مخصوصا خیابان نور عثمانیه و مغازه های فرش و گلیم، جواهر فروشی و عتیقه فروشی های آن. خیابان های باریک و نسبتا فرسوده ی این منطقه مملو از مغازه ها، دکه ها و بساط هایی است که هر نوع کالایی را با قیمت های مناسب می فروشد.

خیابان های اطراف بازار پر از افراد محلی است که در حال خرید کردن و چانه زنی هستند. اگر چه اکثر ساختمان های دوران عثمانی مدت ها است که از بین رفته است، اما ساختار این منطقه هنوز هم نشان می.دهد که این شهر در گذشته های دور، وقتی که مرکز یک امپراتوری عظیم بوده، چگونه و به چه شکل بوده است.

مسجد سلیمانیه که یکی از شاهکارهای به جا مانده از «معمار سنان» است، در بالای یک تپه و در نزدیکی بازار بزرگ استانبول واقع شده است و ارزش این را دارد که قبل از گردش در بازار، از این مسجد زیبا دیدن کنید. مسجد رستم پاشا و مسجد جدید، هر دو در نزدیکی محله ی امینونو و در کنار ساحل واقع شده اند و بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

البته برای گشت و گذار در منطقه ی بازار بهتر است که از سمت بازار بزرگ یا همان «کاپالی چارشی» گردش خود را شروع کنید و به سمت پایین و به طرف محله ی امینونو (Eminonu) پیش بروید. اگر این مسیر را به طور برعکس طی کنید، یعنی از سمت امینونو به سمت بالا و به طرف بازار بزرگ حرکت کنید، طی کردن مسیر سربالایی ممکن است برای شما دشوار باشد.

بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)

یک نفس عمیق بکشید و وارد این هزارتو شوید. بازار بزرگ استانبول دارای ۶۵ خیابان سر پوشیده است که روی هم رفته ۴۰۰۰ مغازه، کافه، رستوان، مسجد و محوطه باز را شامل می.شود. گفته می شود که بازار بزرگ استانبول قدیمی ترین و بزرگ ترین بازار سر پوشیده در دنیا است که در آن انواع مغازه ها در زیر یک سقف گرد هم آمده اند؛ ادعایی که خیلی هم دور از ذهن به نظر نمی رسد. همچنین گفته می شود که سمج ترین فروشندگان دنیا نیز در این بازار وجود دارند، به طوری که در فروشندگی بسیار مهارت داشته و شما را متقاعد خواهند کرد تا خرید کنید. به این دلیل است که در زمان ورودتان به این بازار باید یک نفس عمیق بکشید و حالت دفاعی به خودتان بگیرید و بعد وارد شوید. عجیب این است که بازار گرمی های مغازه داران و تنوع کالاها طوری شما را مسحور می کند که از گردش در این بازار، ذره ای احساس خستگی نخواهید کرد.

              بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد دوم معروف به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۶۱ و پس از فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی)، بر روی خرابه های بازار دوران بیزانس ساخته شد که در سال.های گذشته، دوبار در اثر آتش.سوزی تخریب شده است. یکبار در سال ۱۹۴۲ این بازار دچار حریق شد که خرابی.هایی برجای گذاشت و یکبار هم در سال ۱۹۵۴ که در اثر یک آتش سوزی مهیب این بازار تقریبا نابود شده بود، اما در هر دو مورد بازار به سرعت و شبیه به ساختار اولیه ی خود بازسازی شد و طرح قدیم خود را با آن طاق ها و قوس های گذرگاه هایش حفظ کرد. حتی سعی شد که آبخوری هایی که در فواصل منظم در وسط گذرگاه های بازار وجود داشت نیز دوباره در جای قبلی خود با کاشی و سنگ مرمر ساخته شود.

جالب این است که فروشندگان در این بازار به چندین زبان صحبت می کنند و از شما می خواهند که به کالاهای آن ها نگاهی بیندازید. در حالی که در بازار می چرخید و به انواع کالاهای چرمی، قالیچه و گلیم، ظروف سرامیکی، پوشاک، طلا و پارچه و منسوجات نگاهی می اندازید، می توانید در یکی از کافه ها توقف کنید و چای بنوشید. بخش نسبتا بزرگی از کالاهای این بازار، اشیاء خرده ریز و زیورآلات بدلی است که به طور خاص برای فروش به توریست ها تهیه و تولید شده است، اما بخش جداگانه ای به نام IC Bedestan برای فروش عتیقه جات در مرکز بازار وجود دارد که در زبان فارسی به معنای بازار اندرونی است.

روزگاری بخش مرکزی بازار به عنوان یک دژ حفاظتی کاربرد داشته و از کالاهای گران قیمت بازار محافظت می کرده است. این بخش از بازار که امروزه مرکز عتیقه فروشی است، همیشه اشیاء بسیار زیبایی برای فروش دارد. در بیرون در غربی بازار، sahaflar carsisi یا همان بازار صحاف ها وجود دارد که در آن کتاب های قدیمی و دست دوم و همچنین کتاب های چاپ جدید به فروش می رسد. تعداد انگشت شماری کتاب فروشی در این بازار وجود دارد که کتاب های نادر و کمیاب را به خریداران خاص این نوع کتاب ها عرضه می کنند.

به هر حال فراموش نکنید که چه در حال چانه زدن برای خرید یک جفت کفش باشید یا در حال خرید یک فرش آنتیک و قدیمی، فروشنده بهترین قیمت را زمانی به شما پیشنهاد می کند که ببیند شما در حال ترک مغازه هستید و از خرید کردن منصرف شده اید.
برای اینکه در این بازار پر پیچ وخم راه خود را به راحتی پیدا کنید، به علامت ها و تابلوهای نصب شده توجه کنید. این تابلوها به شما می گویند در کدام خیابان بازار قرار دارید یا اینکه راه خروج را به شما نشان می.دهند  البته گم شدن در این بازار چندان عجیب نیست، بنابراین خیلی نگران نباشید و با دقت به تابلوها و علائم توجه کنید.

مکان های دیدنی در منطقه ی بازار بزرگ استانبول

مسجد بایزید (Beyazit Camii)

مسجد بایزید استانبول از مساجد دوران عثمانی است که به دستور سلطان بایزید دوم ساخته شده است. ساخت بنای این مسجد که الهام گرفته از مسجد ایاصوفیه است، در سال ۱۵۰۶ به اتمام رسیده است. این مسجد گنبد دار، قدیمی ترین مسجد دوران عثمانی است که هنوز هم در شهر استانبول پابرجا باقی مانده است. اگرچه درون مسجد تا حدی تاریک است، اما محراب این مسجد بسیار زیبا و با ابهت ساخته شده است. صحن بزرگ این مسجد دارای ۲۰ ستون است که از سنگ خارا و سنگ سماق ساخته شده است.

مسجد بایزید استانبول
آدرس: استانبول، میدان بایزید

بویوک والده حان (Buyuk Valide Han)

در اکثر خیابان های پر پیچ و خم بین بازار بزرگ استانبول و شاخ طلایی، بناهای قدیمی وجود دارد که در دوران عثمانی به عنوان کاروان سرا و انبار موقت کالا استفاده می شده است. مهمترین این کاروانسراها بویوک والده حان نام دارد که به دستور ملکه ی مادر، ماه پیکر سلطان، همسر سلطان احمد اول در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده است. زمانی که کشتی های تجاری در شاخ طلایی لنگر می انداختند و کالاهایشان تخلیه می شد، این کالاها در کاروانسراها نگهداری می شد و تجار و بازرگانان نیز در آنجا اسکان می یافتند. در زمان بازدید از این کاروانسراها ، به درهای بزرگ آن ها توجه کنید که برای استحکام بیشتر با فلز پوشیده شده اند و برای امنیت بیشتر، هنگام شب بسته نگه داشته می شدند. امروزه نیز این کاروانسراها به کار خود ادامه می دهند و اکثرا توسط عمده فروشان پارچه و خیاط خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. توریست های این منطقه می توانند از این کاروان سراهای قدیمی دیدن کنند. روبروی بویوک والده حان و درست کمی پایین تر، دو کاروانسرای دیگر به نام های بویوک ینی حان و کوچوک ینی حان وجود دارد که قدمت آن ها به قرن هجدهم برمی گردد.

محله ی امینونو

امینونو که یک قطب اقتصادی و مرکز ترابری و حمل ونقل کالا در استانبول قدیم بوده، اکنون به یک جاذبه ی توریستی در این منطقه تبدیل شده است. در این منطقه تورهای تفریحی کوتاه یا یک روزه برای گردش در تنگه ی بسفر وجود دارد و برای لنج های مسافربر سنتی اسکله هایی تعبیه شده است. علاوه بر لنج های مسافربر، کشتی های تفریحی دیگری نیز وجود دارد که با سرعت بیشتری در این تنگه حرکت می کند و اصطلاحا کاتاماران یا قایق دو بدنه نامیده می.شود.

از طریق ایستگاه تراموای امینونو، ایستگاه قطار سیرکِجی (sirkeci) و پایانه ی مسافربری این منطقه که به سمت قسمت های اروپایی استانبول حرکت می کند، می توانید شهر استانبول را سیاحت کنید. در این منطقه شلوغ و پر رفت و آمد دست فروشان بسیاری وجود دارند که با فروش اشیاء خرده ریز و کالاها و پوشاکی که کپی مارک.ها و برندهای معروف هستند برای خود، کسب و کاری به راه انداخته.اند. می توانید پیاده یا با تراموا از پل گالاتا عبور کنید و از منطقه ی امینونو به آن سوی پل و به محله کاراکوی برسید.

مسجد فاتیح (Fatih Camii)

این بنای مذهبی شامل مسجد و ساختمان هایی است که تماما کاربرد مذهبی دارند یا برای آموزش علوم دینی از آنها استفاده می شود. مسجد فاتیح استانبول بزرگ ترین مسجد دوران عثمانی و به لحاظ فرهنگی یکی از مهم ترین مساجد استانبول است. امروزه محله فاتیح از مذهبی ترین و سنتی ترین محله های استانبول است و مسجد فاتح قلب و مرکز این محله است. این مسجد که در ساخت آن از معماری اصیل ترک استفاده شده است به دستور سلطان محمد و پس از فتح استانبول ساخته شد و از سال ۱۴۶۳ تا ۱۴۷۰ ساخت آن به طول انجامیده است. این بنا بر روی خرابه های کلیسای حواریون ساخته شده است.

مسجد فاتیح استانبول

مسجد فاتیح که در زلزله ی سال ۱۷۶۶ تخریب و دوباره تجدید بنا شده بود، در سال های اخیر به طور کامل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این مسجد با شیشه های رنگی، بسیارزیبا و جالب به نظر می رسد و بنای آن با آنچه در گذشته های دور بوده است، بسیار تفاوت دارد. در پشت مسجد فاتیح، مقبره ی سلطان محمد قرار دارد که به سبک معماری باروک بازسازی شده است. در کنار این بنا مقبره دیگری وجود دارد که به همسر سلطان محمد تعلق دارد. روزهای چهارشنبه درست در شمال مسجد فاتیح، یکی از بزرگ ترین بازارهای خیابانی این منطقه برپا می شود و در آن پوشاک و ظروف آشپزخانه و سایر اقلام با قیمت های مناسب به فروش می.رسد.
آدرس: استانبول، فِوزی پاشا جاددسی، مسجد فاتح

دانشگاه استانبول

محوطه ی اصلی قدیمی ترین موسسه ی آموزش عالی ترکیه، در دوران حکومت عثمانی به عنوان وزارت جنگ کاربرد داشته است. طاق باشکوه سردر اصلی این دانشگاه، درست روبروی میدان بایزید و همچنین روبروی ساختمان های اصلی دانشگاه که به سبک نظامی ساخته شده است قرار دارد. این ساختمان ها دور تا دور چمنزاری را که مملو از درختان چنار است، احاطه کرده اند. در وسط این محوطه ی سرسبز، برج بایزید قرار گرفته است.

این برج سنگی و ۸۵ متری در سال ۱۸۲۸ میلادی به دستور سلطان محمود دوم به عنوان برج دیدبانی ساخته شده است. این برج هنوز هم یکی از مشخصه های اصلی این شهر و نشان دهنده ی حوادث تاثیر گذاری است که در تاریخ این شهر کهن رخ داده است. در بالای برج بایزید لامپ های LED کار گذاشته شده که در طول شب روشن می شود و با رنگ های متفاوت خود شرایط آب و هوایی منطقه را نشان میدهد. رنگ قرمز نشان دهنده ی بارش برف است؛ آبی نشان دهنده ی آسمانی صاف و دلپذیر، سبز نشان دهده ی بارش باران و زرد نشان دهنده ی مه و غبار.

دانشگاه استانبول

اگر چه این امکان بالا رفتن از برج وجود ندارد، اما ارزش این را دارد که از نزدیک آن را ببینید. بازدید از محوطه ی دانشگاه برای عموم آزاد نیست، اما گفته می شود که توریست ها می توانند در طی روزهای غیر تعطیل و در طول سال آموزشی از ساعت ۱۰ صبح الی ۳ بعد از ظهر از محوطه ی دانشگاه دیدن کنند. در زمان بازدید از این مکان تاریخی از راه ماشین روی اصلی وارد شوید و از مقابل ساختمان های اداری دانشگاه عبور کنید و به سمت باغی که در پشت این ساختمان ها قرار دارد بروید. در این باغ می توانید دور نمایی بسیار زیبا از مسجد سلیمانیه را ببینید.
آدرس: استانبول ، بایزید ، فواد پاشا جاددسی

مسجد کالندرحانه(Kalenderhane Camii)

مسجد کالندرحانه در محله فاتیح و در نزدیکی دانشگاه استانبول و بنای تاریخی valens Aqueduct واقع شده است. این مسجد که سابقا یک کلیسای ارتدوکس بوده، توسط پادشاهان عثمانی به مسجد مبدل شده است. در فضای داخلی مسجد از سنگ های مرمر با رنگ های متنوع استفاده شده است. این مسجد به سبک معماری بیزانس ساخته شده است. نمای بیرونی آن آجرکاری شده و و درون گنبدِ طاق قوسی آن در طی حکومت عثمانی رنگ شده است. دو کلیسای کوچک نیز در کنار این مسجد وجود دارد که بسته نگه داشته می.شوند. قدمت دیوارنگاره های درون گنبدِ قوسی این مسجد به دوران اشغال استانبول توسط صلیبیون در اوایل قرن سیزدهم میلادی برمی گردد که به موزه باستان شناسی استانبول انتقال داده شده اند.

مسجد کالندرحانه

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا در خیابان پشت بازار ادویه و درست در سمت غرب این بازار قرار دارد. این مسجد که یکی از شاهکارهای معمار سنان است، در اوایل دهه.ی ۱۵۶۰ میلادی به نام رستم پاشا، وزیر اعظم و داماد سلطان سلیمان ساخته شده است. وقتی از بیرون به این مسجد نگاه می کنید نمای بیرونی بسیارساده است، اما این مسجد یکی از مسجدهایی است که درون آن بسیار آراسته و تزئین شده است. وقتی که وارد مسجد می شوید به طور حتم از دیدن نمای درون مسجد حیرت زده خواهید شد. تقریبا همه ی دیوارهای آن به جز داخل گنبد با کاشی ایزنیک (iznic tile) پوشیده شده است. کاشی ایزنیک یک نوع سرامیک تزئینی است که مجوعه ای با شکوه از چندین رنگ و طرح در آن به کار برده می شود.

مسجد رستم پاشا بر روی زمینی شیب دار و مرتفع ساخته شده است که توسط مغازه های کوچکی که در خیابان های اطراف آن وجود دارد، احاطه شده است. می توانید از رشته پلکان های مخفی که در کوچه های اطراف مسجد وجود دارد بالا بروید و وارد محوطه و ایوان ورودی مسجد شوید.
آدرس: استانبول، سو باجیلار جاددسی، حصیرجیلر جاددِسی

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه استانبول که با نام بازار مصری ها نیز شناخته می شود بسیارجذاب و وسوسه انگیز است. این بازار بسیار کوچک تر از بازار بزرگ استانبول است، اما بسیار رنگارنگ.تر از آن است. قدمت بازار ادویه به قرن ۱۷ بر می گردد و به منظور ایجاد درآمد جهت حفظ و مرمت مسجد جدید ساخته شد. در زمان های گذشته، این بازار پر از کیسه های ادویه و داروهای گیاهی بوده است که با کشتی از مصر و جزایر ادویه به این منطقه آورده می شدند.

اگر چه امروزه تعداد مغازه های سوغاتی فروشی، روز به روز در این بازار افزایش پیدا می کند، اما هنوز هم دکه ها و مغازه های بیشماری وجود دارد که پر از کیسه های ادویه و گیاهان معطر با خواص دارویی است. البته زعفران ایرانی نیز در این بازار به فروش می رسد که در این منطقه بسیار خواهان و طرفدار دارد. آجیل، خشکبار و شیرینی های لذیذ از جمله lokum (یک نوع راحت الحلقوم)، چای و قهوه ی ترک نیز به وفور در این بازار عرضه می شود.

بازار ادویه استانبول

خیابان های باریک و پیچ در پیچی که در هر دوطرف این بازار وجود دارد مملو از دکه هایی است که خوراکی ها و مواد غذایی مشابه بازار را با قیمت هایی بسیار پایین تر به مشتریان می فروشد.
آدرس: استانبول، میدان ینی جامی

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Camii)

مسجد سلیمانیه استانبول که در ترکی استانبولی سلیمانیه جامی نامیده می.شود، بر روی یک تپه قرار گرفته است و شاید بتوان گفت که با شکوه ترین مسجد در استانبول است. این مسجد توسط معمار سنان ساخته شده است. بخشی از معماری جالب این مسجد، گنبد بزرگ آن است که بلندترین ارتفاع را در بین مسجدهای دوران عثمانی دارد. این گنبد بزرگ توسط چهار ستون و یک طاق بر روی زمین نگه داشته شده است. دیوارهای خارجی این مسجد نیز در هر دو طرف، دارای گنبدهای کوچک تر است و مناره های بلند و زیبای آن رو به آسمان کشیده شده است.

مسجد سلیمانیه

معمار سنان برای ساخت این مسجد از طراحی ساده ای استفاده کرده است. اگر چه محراب مسجد کاشی کاری شده است و پنجره های آن شیشه های رنگی با نقوش بسیار ظریف دارد و تغییراتی در داخل گنبد داده شده است، اما در کل این مسجد معماری ساده ای دارد. آرامگاه معمار سنان درست بیرون دیوارهای مسجد و در گوشه ی شمالی قرار دارد و مقبره ی سلطان سلیمان و همسرش در گورستان کنار مسجد واقع شده است. این مسجد دارای مجموعه ساختمان هایی است که شامل یک بیمارستان، کتابخانه، حمام و چند موسسه ی خیریه ی دیگر است و به طور سنتی اداره می شود. در حالی که در این منطقه گشت می زنید، چشم انداز زیبای شاخ طلایی را که در مقابل تان قرار دارد، از دست ندهید.
آدرس: استانبول، نزدیک در شمالی دانشگاه استانبول، خیابان سلیمانیه

ستون کنستانتین

این ستون در زمان روم باستان در مرکز یک بازار بزرگ یا در وسط محل اجتماعات آن دوران قرار داشته است که امروزه در میدان چمبرلی تاش استانبول واقع شده است. این ستون از قطعه سنگ های قرمز، ارغوانی و سنگ سماق ساخته شده است. رومیان باستان برای این بنا ارزش بسیار زیادی قائل بوده اند. این ستون امروزه ۳۵ متر ارتفاع دارد، اما در گذشته ارتفاع بیشتری داشته است. البته در مورد تعداد بلوک ها و قطعه سنگ های به کار رفته در این ستون اختلاف نظر وجود دارد.
آدرس: استانبول، وزیرحان جاددسی، ینی چریلِرجاددسی

قنات والنس (Valens Aqueduct)

در زمان امپراتوری روم شرقی، شهر قسطنطنیه شدیدا دچار کمبود آب آشامیدنی بود و به یک مجرای آب یا قنات برای تامین آب نیاز داشت. سرانجام در سال ۳۷۵ میلادی به دستور امپراتور والنس، شهر قسطنطنیه به چنین سیستم آب رسانی مجهز شد. این مجاری آب بناهایی بود که شبیه پل ساخته می شد و از طریق آن ها آب آشامیدنی یک منطقه تامین می شد.

آبراهه والنس استانبول تنها یک بخش از سیستم آب رسانی و توزیع آب در آن روزگار بوده است. این سیستم که به خوبی طراحی شده و فرسنگ ها امتداد یافته بود، بعدها در قرن شانزدهم توسط معمار سنان مورد بازسازی قرار گرفت و در دوران امپراتوری عثمانی همچنان کاربرد داشت. جالب ترین بخشی که از قنات والنس باقی مانده است، نزدیک مسجد شاهزاده واقع شده است که بلوار آتاتورک از میان طاق های آن می گذرد. قنات والنس هنوز هم یکی از جاذبه های توریستی شهر استانبول است.

مسجد جدید (Yeni Camii)

نمای مناره های مسجد جدید در افق شهر استانبول، یکی از ویژگی های اصلی این شهر است. این مسجد که در سواحل امینونو قرار گرفته، به خاطر تاریخچه و سبک معماری خود بسیار معروف و شناخته شده است. طراحی و ساخت این مسجد برای معمار سنان که در آن زمان دوره ی شاگردی و کارآموزی خود را به پایان رسانده بود، چالش ها و دشواری های بسیاری داشته است. معمار سنان در سال ۱۵۹۷ بنای این مسجد را پایه گذاری کرد، اما به خاطر مرگ سلطان های آن زمان و سیاست های پیچیده ی حرمسرا، ساخت این مسجد تا سال ۱۶۶۳ میلادی به طول انجامید. نهایتا ساخت این مسجد توسط ملکه ی مادر، تورهان خدیجه، به اتمام رسید. در آرامگاه پشت مسجد، تورهان خدیجه و پسرش سلطان محمد چهارم و چند سلطان جانشین او به خاک سپرده شده.اند. وقتی از میدان اصلی وارد صحن مسجد می شوید، چشم انداز حیرت انگیزی از گنبدهای کوچک و نیم گنبدهای این مسجد را خواهید دید که گویا در کنار گنبد اصلی مانند آبشاری به سمت پایین فرو می ریزند. به طور کلی تعداد گنبدها و نیم گنبدهای این مسجد به ۶۶ عدد می رسد و در کنار گنبد اصلی دو مناره قرار دارد که شکوه و عظمتی خاص به این مسجد بخشیده است. داخل مسجد تماما به وسیله ی سرامیک و کاشی های پر نقش و نگار iznik کاشی کاری شده است و درون گنبد با ظرافت خاصی طراحی شده است. به خاطر پنجره.های بیشمار، از جمله پنجره.ای که بر روی دیوار محراب وجود دارد، درون این مسجد بسیار روشن و پر نور است.
آدرس: استانبول، امینونو

مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده استانبول به خاطر شاهزاده محمد، پسر ارشد سلطان سلیمان که به علت بیماری آبله در سن ۲۲ سالگی در گذشت، ساخته شده است. این مسجد اولین مسجدی است که معمار سنان، معمار بزرگ دوران عثمانی آن را ساخته است. معمار سنان ساخت این مسجد را مربوط به دوران شاگردی و نوآموزی خود می داند اما نتیجه ی کار او بسیار خوب از آب درآمده است. مسجد شاهزاده با اینکه به اندازه ی مسجد سلیمانیه چشمگیر و قابل توجه نیست، اما از نظر معماری جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد. باغ آرام و مصفایی که این مسجد در وسط آن قرار دارد، چندین آرامگاه و مقبره از پادشاهان عثمانی را در خود جای داده است و آرامگاه شاهزاده محمد نیز در این باغ قرار دارد.
آدرس: استانبول، محله.ی فاتح، شاهزاده جاددِسی

مراکز خرید در منطقه بازار بزرگ استانبول

در اینجا با مراکز خرید و مغازه هایی که در منطقه ی بازار استانبول قرار دارد آشنا خواهیم شد.

ارمغان نوروعثمانیه (Armaggan Nuruosmaniye)

مرکز خرید ارمغان استانبول یکی از معروف ترین و شیک ترین فروشگاه های استانبول است که مجموعه هایی بی نظیر و کمیاب از ظروف لوکس، فرش و قالیچه، پوشاک، جواهرات، کیف و کفش را به مشتریان عرضه می کند. طراحی اقلام این فروشگاه به حدی خاص و منحصر به فرد است که در کمتر فروشگاهی می توانید نظیر آن را پیدا کنید. این فروشگاه بزرگ آنچنان جالب و خاص طراحی شده است که اگر قصد خرید هم نداشته باشید دیدن آن که بیشتر شبیه یک موزه است، خالی از لطف نخواهد بود. در این مرکز خرید یک گالری هنری و یک رستوران شیک و درجه یک نیز وجود دارد. رستوران نار که در این مرکز خرید لوکس واقع شده است، خط مشی و رویه ای را دنبال می کند که سایر رستوران های درجه یک استانبول دنبال می کنند. این رستوران ادعا می کند غذاهایی را سرو می کند که صد در صد طبیعی هستند و هیچ گونه رنگ و ماده ی افزودنی در آن ها وجود ندارد.

ارمغان نوروعثمانیه
آدرس: استانبول، نورو عثمانیه جاددِسی، پلاک۶۵

زیورآلات هوراسان

این مغازه مملو از انگشترها، دستبندها و گردن بندهایی با طرح های قدیمی و آنتیک و گوشواره هایی از آسیای مرکزی است. دیوارهای این مغازه با رشته هایی رنگارنگ از مهره هایی که از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی درست شده، پوشیده شده است. فروشندگان به شما کمک می کنند تا از بین این همه مهره های زیبا و رنگارنگ، زیورآلات مورد نظر خود را پیدا کنید. قیمت ها در این مغازه، بسیار منصفانه است.
آدرس: استانبول، تِرلیک چیلر، پلاک ۳۷

مغازه ی کورو قهوه چی محمت افندی

در خیابان پشت بازار ادویه و درست بیرون در غربی آن، مغازه.ی کوچک «کورو قهوه چی» قرار دارد که قدیمی ترین تولید کننده ی قهوه در ترکیه است و از سال ۱۸۷۱ دایر بوده است. قهوه.های عالی و درجه یک این مغازه به خوبی آسیاب شده و بسیارنرم و یکدست است که می توانید در همان محل، چگونگی آسیاب شدن آن ها را ببینید. می توانید در این مغازه هم دانه های آسیاب نشده قهوه و هم قهوه آسیاب شده را خریداری کنید که هر دو نوع سوغاتی بسیار خوبی از ترکیه است.

مغازه ی کورو قهوه چی محمت افندی
آدرس: استانبول، خیابان تاحمیس، پلاک ۶۶

کاپیتان بروس

در این فروشگاه به طور اختصاصی ظروف و صنایع دستی مسی و برنجی به فروش می رسد. در این مغازه به غیر از این ظروف که همگی کار دست است، ظروف عتیقه وهمچنین فانوس هایی با طراحی مدرن و به سبک سنتی خاورمیانه وجود دارد که به طور حتم توجه  شما را به سمت خود جلب خواهد کرد.
آدرس: استانبول، بازار بزرگ، خیابان ترزیلر، پلاک ۳۰

فروشگاه فرش دوکو

کلمه یDHoKU در ترکی استانبولی به معنای بافت است که نام یک برند شناخته شده و معروف ترک است. بیشتر فرش های این فروشگاه طراحی و سبک امروزی دارد که شامل طرح های هندسی با خطوط واضح و برجسته و همچنین طرح های گلدار پر نقش و نگار است. به خاطر ارائه ی سبک هایی کاملا متفاوت، این فروشگاه از سایر فرش فروشی های منطقه متمایز شده است. قالیچه های دست بافت این فروشگاه در ازمیر و با استفاده از نخ های پشمی بافته شده است. این نخ ها با دست تابیده و ریسیده شده، سپس با رنگ ها و موادی طبیعی رنگ شده است. درست در آن طرف خیابان یک شرکت وابسته به این برند با نام Ethnicon وجود دارد که تکه قلیچه های کوچک با اندازه های متفاوت را به هم وصل می کند و یک نوع فرش را تولید می کند که ما را به یاد لحاف های پنبه دوزی شده تزئینی می اندازد.

فروشگاه فرش دوکو

آدرس: استانبول، خیابان تک کِجیلر، پلاک ۵۸

خیابان نور عثمانیه

خیابان نور عثمانیه یکی از اصلی ترین خیابان هایی است که به بازار بزرگ استانبول منتهی می شود. این خیابان دارای بلواری است که فقط عابرین پیاده می توانند از آنجا عبور کنند وهیچ اتومبیلی نمی تواند وارد این بلوار شود. در این خیابان مغازه ها و بوتیک هایی وجود دارد که از شیک ترین و مدرن ترین بوتیک های این شهر است که عمدتا فرش، جواهرات و عتیقه جات می فروشند.

خیابان نور عثمانیه استانبول

جواهر فروشی اوزلم تونا

این جواهر فروشی هیچ شباهتی به یک مغازه ی جواهر فروشی عادی ندارد و بیشتر شبیه به یک کارگاه هنری و آتلیه است. ارزش این را دارد که از مجموعه جواهرات زیبای آن دیدن کنید. علاوه بر جواهرات، مجموعه ای از ظروف سرامیکی زیبا و ظریف با طرح و سبک عثمانی در این مغازه به فروش می رسد.

جواهر فروشی اوزلم تونا

آدرس: استاتبول، نِملیزاده حان، تاراکچیلار جاددسی، چاکماکچیلار یوکوشو، بویوک یِنی حان

عتیقه فروشی سوفا

سوفا یکی از معروف.ترین و شناخته.شده.ترین عتییقه فروشی.های شهر استانبول در خیبان نوروعثمانیه است. این فروشگاه دوطبقه مملو از مجموعه.هایی بی نظیر از ظروف فلزی، ظروف سرامیکی iznik، نقشه.های قدیمی، تابلوهای خطاطی و مینیاتور، جواهرات عتیقه و سایر اشیاء قیمتی است.

سوفا
آدرس: استانبول، نوروعثمانیه جاددسی

ادویه فروشی اوجوزجولار باهارات

این مغازه که در بازار ادویه و در قسمت پشت بازار قرار گرفته است، قیمت.های بسیار مناسبی دارد. صاحب این ادویه فروشی به قدری رفتار گرم و دوستانه.ای دارد که می.توان گفت این مغازه در بازار ادویه، بی نظیر و خاص است. صاحب این مغازه، خانم بیلگه کادی اوغلو (Bilge Kadioglu) است که اجداد او، نسل در نسل در این حرفه فعالیت می.کرده.اند. او اولین و تنها زنی است که در بازار ادویه به عنوان یک مغازه.دار فعالیت می.کند. کادی اوغلو در مغازه.ی خود تازه.ترین ادویه.ها و همچنین مخلوطی خاص از ادویه.ها را به مشتریان عرضه می.کند.
آدرس: بازار مصری ها ، پلاک ۵۱

جواهر فروشی باگوس

باگوس یک کلمه ی اندونزیایی به معنای «بسیار زیبا»، نام یک جواهر فروشی در بازار بزرگ استانبول است که جواهراتی از هند، نپال، اندونزی و تایلند و همچنین مجموعه ای از جواهرات دست ساز را که از نقره و سنگ های نیمه قیمتی درست شده اند، به فروش می رساند.

جواهر فروشی باگوس

فروشگاه اوداباشی حَلیجیلیک

این فروشگاه که در آن انواع قالیچه و گلیم های قدیمی و آنتیک و همچنین قالیچه های نو به فروش می رسد، در بازار بابِ علی واقع شده است. صاحب این فروشگاه عصمت اوداباشی، یک عمده فروش است که در زمینه صادرات قالیچه و گلیم به ایالت متحده فعالیت می کند، اما بسیار علاقمند است که مستقیما با مشتریانی که در جستجوی فرش های خاص هستند، ارتباط داشته باشد.

آدرس: استانبول، بازار بابِ علی، خیابان بابِ علی

رستورانهای منطقه ی بازار بزرگ استانبول

رستوران بورسا لوکانتاسی

این رستوران ساده، از جمله کافه رستوران هایی است که به سبک کافه تریا و سلف سرویس اداره می.شود. رستوران بورسا لوکانتاسی از سال ۱۹۲۷ دایر بوده و همچنان به فعالیت خود ادامه می.دهد و مشتریانی را که در پی غذایی با کیفیت و با قیمت مناسب هستند، به سمت خود جذب می.کند. منوی این رستوران به طور روزانه تغییر می.کند و یکی از لذیذ.ترین غذاهای آن گوشت بره به همراه پوره ی بادمجان است که به همراه لذیذترین دسرها سرو می شود. این رستوران نزدیک منطقه ی مینونو واقع شده است و می توانید قبل یا بعد از قایق سواری و گردش در سواحل بسفر در این رستوران غذایی بخورید.

رستوران بورسا لوکانتاسی

آدرس: استانبول، یالیکُشکو جاددِسی

رستوران Fes café

این رستوران شیک با صندلی های سیاه و سفید lucite و میزهای چوبی که با گل های طبیعی مزین شده، در مرکز بازار بزرگ استانبول واقع شده است. آشپزخانه کوچک این رستوران ساندویچ های ساده، سالاد، لیموناد تازه و آبمیوه های طبیعی و دسرهای خانگی سرو می کند. این رستوران کوچک محل مناسبی است که می توانید در آن استراحتی بکنید و مردمی را که در حال خرید کردن و چانه زدن هستند تماشا کنید. این رستوران درست در بیرون بازار استانبول و در خیابان علی بابا توربه (Ali Baba Turbe) شعبه بزرگ تری دارد که منوی مفصل تری را ارائه می کند و شامل سالاد، پاستا و غذاهای گوشتی می شود.

رستوران Fes café

آدرس: استانبول، بازار بزرگ استانبول، خلیجی جاددسی

رستوران حمدی

در سفرتان به استانبول حتما باید مزه ی کباب های ترکی را امتحان کنید. این رستوران قدیمی که گوشت گریل شده و کباب سرو می کند علاوه برانواع غذاهای گوشتی، پیش غذاهای لذیذی را نیز سرو می.کند . مینی لاهماجون از جمله پیش غذاهای لذیذ این رستوران است که بر روی یک نوع نان نازک، گوشت چرخ شده ادویه دار قرار داده می شود. رستوران سه طبقه  حمدی همواره مملو از افراد محلی و توریست هایی است که به خوردن غذاهای پر گوشت و کباب علاقه دارند. فضای این رستوران بسیار شاد و سرزنده است و گارسون ها با سرعت و بدون وقفه در حال خدمت رسانی به مشتریان هستند. در طبقات بالایی رستوران و به سمت پشت ساختمان یک میز برای خود رزرو کنید تا اینکه چشم اندازی زیبا از شاخ طلایی و تنگه بسفر را در حین غذا خوردن، ببینید.

رستوران حمدی استانبول

آدرس: استانبول، خیابان کالچین، پلاک ۱۷

رستوران نار

رستوران نار که در طبقهی پنجم فروشگاه ارمغان واقع شده، بهترین و شیک ترین رستوران منطقه بازار است. هدف این رستوران این است که آشپزی اصیل و سنتی ترکیه را زنده نگه دارد. غذای مخصوص سرآشپز Lamb Tandir نام دارد که بسیار ترد و لذیذ تهیه می شود. بهترین غذاهای این رستوران ظهر و هنگام نهار سرو می شود. مشتریان می توانند غذاهای لذیذی مانند ماهی دودی شده و یا کوفته های کوچک گوشت که به همراه آلبالوی پخته شده سرو می شود را سفارش دهند.

رستوران نار استانبول
آدرس: استانبول محله فاتیح، خیابان نوروعثمانیه، پلاک ۶۵ ، فروشگاه ارمغان نوروعثمانیه

درباره‌ی عرفان

همچنین ببینید

brandium avm ataşehir

مرکز خرید برندیوم استانبول

مرکز خرید برندیوم استانبول مرکز خرید برندیوم استانبول (Ataşehir Brandium Avm) یکی از مراکز خرید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =