بازار محلی محمود پاشا استانبول

بازار محمود پاشا استانبول

بازار محمود پاشا استانبول یکی از مکان‌های دیدنی این شهر است که در آن علاوه بر خرید ارزان می‌توانید از بافت قدیمی و ساختمان‌های آن که گاها مربوط به چند صد سال پیش است، لذت ببرید چرا که این بازار در زمان‌های بسیار قدیم ساخته شده است و در بافت قدیمی شهر قرار دارد.

بازار محمود پاشا استانبول در بین بازار بزرگ استانبول و امینونو قرار دارد و در کنار آن مسجد محمود پاشا استانبول قرار گرفته است که یکی از مکان‌های دیدنی استانبول است و تمامی موارد ذکر شده توسط صدر اعظم عثمانی در قرن پانزدهم، محمود پاشا صورت گرفته و علت نام گذاری بازار محمود پاشا استانبول و مسجد آن نیز همین است.

بازار محمود پاشا استانبول حدود ۲۵۶ فروشگاه دارد که در آن کالاهای مختلفی فروش می‌رود. علاوه بر فروشگاه‌ها، این بازار دارای بخش‌های مختلفی است:

  • یک حمام سنتی عمومی
  • یک آرامگاه و قبرستان
  • بخوری و چشمه‌ی قدیمی
  • دکه‌های فروش آب و مطبوعات

از کالاهایی که در بازار محمود پاشا استانبول می‌توانید با قیمتی ارزان و به صرفه تهیه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشاک و لباس زنانه مردانه و بچگانه
  • صنایع دستی
  • ظروف مسی
  • ادویه جات
  • روسری، کیف پول، عینک و …
  • مواد غذایی و سبزیجات تازه
  • سوغاتی‌های مخصوص ترکیه
  • شیرینی و باقلوا
  • طلا و جواهر
  • و بسیاری موارد دیگر

تاریخچه بازار محمود پاشا استانبول
محمود پاشا بعد از فتح قسطنطنیه و از سال ۱۴۵۳ میلادی به بعد، نخست وزیر دولت عثمانی‌ها بود که به دستور او در بالای بندر استانبول مجموعه‌ای ساخته شد. همین مجموعه که در آن زمان از امکانات خوبی برخوردار بود رفته رفته مکان زندگی افراد ثروتمند جامعه آن زمان شد. همین افزایش جمعیت این منطقه باعث به وجود آمدن مغازه‌های متعددی شد که امروزه بخشی از این بازار را تشکیل می‌دهند.

اما داستان به اینجا ختم نشد؛ در طی سال‌های متمادی، این مکان آتش سوزی‌های مختلفی اتفاق افتاد که این مکان رفته رفته از تعداد خانه‌های مسکونی‌اش کم شد و در خرابه‌های خانه‌ها به جای خانه، مغازه ساخته شد. اما دیگر چون این مکان بیشتر شبیه به یک بازار شده بود و مردم فقیر هم از آن خرید می‌کردند طبق تقاضا تبدیل به بازاری شد که در آن کالاهای ارزان و به صرفه با رقابتی بالا فروخته می‌شد.

این فروشگاه‌ها هم اکنون هم وجود دارند که بازار محمود پاشا استانبول را تشکیل می‌دهند و همچنان مکانی عالی برای خرید ارزان در استانبول می‌باشد.

خرید در بازار محمود پاشا استانبول
بازار محمود پاشا استانبول مکانی برای خرید ارزان است اما باید این نکته را در هنگام خرید در بازارهای محلی و قدیمی به خاطر داشته باشید که حتماً برای هر خریدی که می‌کنید باید چانه بزنید.
یکی از دلایل این موضوع محلی بودن این بازار است و چانه زدن یک نوع هنجار پذیرفته شده است و از طرف دیگر این که زمانی که فروشندگان بازارهای محلی ترکیه متوجه می‌شوند که شما توریست تور استانبول هستید، قیمت‌هایی بالاتر از قیمت واقعی به شما ارائه می‌کنند که برای همین برای خرید حتماً باید چانه بزنید.

اما در کل خرید در بازار محمود پاشا استانبول می‌تواند تجربه‌ای بسیار دوست داشتنی باشد و اگر هم قصد خرید ندارید، بد نیست که سری به این مکان دیدنی در این شهر زیبا بزنید.

بازدید از بازار محمود پاشا استانبول
بازدید از بازارهای محلی استانبول به ویژه بازار محمود پاشا جدا از اینکه می‌توان در آن خریدهای ارزان قیمت انجام داد، مکانی عالی برای بازدید و گشت و گذار است چرا که علاوه بر مغازه‌ها که در ساختمان‌های بسیار قدیمی قرار دارند، می‌توانید از دیگر قسمت‌های بازار که در بالا برای شما ذکر کردیم هم دیدن کنید و لذت ببرید.

زمانی هم که خسته شدید و نیاز به استراحت داشتید می‌توانید در کافه‌ها و قهوه خانه‌های سنتی که در بازار به وفور یافت می‌شوند استراحت کرده و از نوشیدنی‌های محلی ترکیه لذت ببرید و یا اینکه غذاهای محلی آن‌ها را مانند دونر و کوفته را مزه کرده و لذت ببرید.

در کنار بازدید از بازار محمود پاشا در تور استانبول، می‌توانید از مکان‌های دیدنی استانبول که در نزدیکی این بازار قرار دارد هم دیدن کرده و از آن‌ها لذت ببرید. از این مکان‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

نحوه دسترسی به بازار محمود پاشا استانبول
دسترسی به بازار محمود پاشا استانبول با توجه به اینکه این مکان در مرکز شهر استانبول قرار دارد سخت نیست اما از آنجا که این بازار در بافت بسیار قدیمی که امکان تردد اتوبوس و وسایل نقلیه در آن نیست قرار دارد، باید مقداری پیاده روی کنید اما برای رسیدن به نزدیکی آن می‌توانید از وسیله‌های نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

پیشنهاد ما به مسافران تور استانبول برای دسترسی به بازار محمود پاشا استانبول این است که با اتوبوس‌های خیابان آتاتورک به خیابان اردو رفته و در خیابان اردو با اتوبوس به انتهای این خیابان آمده و در ایستگاه بایزید که ترک‌ها Beyazit می‌نامند از اتوبوس پیاده شده و با ۱۰ دقیقه پیاده وری در بافت قدیمی به بازار دسترسی پیدا خواهید کرد.

راه دیگر این است که از طریق مترو در خط M2 و در ایستگاه Vezneciler از قطار پیاده شده و با ۱۵ دقیقه پیاده روی، می‌توانید به بازار محمود پاشا استانبول دسترسی داشته باشید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی بازار محمود پاشا استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

Görmez AVM

مرکز خرید گورمز باجیلار استانبول

مرکز خرید گورمز باجیلار استانبول مرکز خرید گورمز (Görmez AVM) یکی از مراکز خرید زنجیره‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =