درخواست آنلاین مجوز کار در ترکیه 

درخواست آنلاین مجوز کار در ترکیه 

وزارت کار جهت تسهیل ورود خارجیان به بازار کار که روز به روز بر تعدادشان نیز افزوده می شود و همچنین با هدف تسریع انجام این عملیات، شروع به پذیرش درخواست ها با حساب KEP کرده است. درخواست ها همچنان به صورت آنلاین از طریق حساب KEP و توسط امضای الکترونیکی صورت خواهد گرفت. با عملی شدن سیستم حساب KEP درخواست های قبلی به نتیجه می رسند، ولی درخواست های جدید بدون حساب KEP پذیرش نخواهند شد.

توضیحات وزارت کار به شرح زیر می باشد:

سیستم درخواست مجوز کار برای خارجیان به روزرسانی شده و این برنامه از تاریخ ۲۶/۰۲/۲۰۱۸ به اجرا درآمده است. از این رو؛

درخواست ها باید از طریق سیستم الکترونیکی دولتی (e-devlet) و با امضای الکترونیک صورت گیرد.

در کلیه انواع درخواست های مجوز کار شخص درخواست دهنده (کار فرما و یا نماینده قانونی) و شخص خارجی درخواست کننده مجوز کار مستقل و یا بدون مدت، مجبور به داشتن حساب KEP با قابلیت دسترسی الکترونیکی می باشد.

در صورت عدم وجود امضای الکترونیکی و یا حساب KEP شخص درخواست کننده، درخواست مجوز کار ممکن نخواهد بود.

در سیستم جدید ثبت نام اولیه موسسات و محل های کار ( به جز خدمات خانگی) از سوی مسئولین مربوطه در SGK e-bildirge انجام شده، سپس این افراد از طریق سیستم خواهند توانست افرادی که به نام شرکت و یا موسسات آنها درخواست خواهند داد را مجاز اعلام نمایند.

از آنجایی که درخواست ها از طریق امضای الکترونیکی صورت خواهد گرفت، لذا هیچ گونه فرم درخواست، تقاضانامه و یا مدرکی به وزارت خانه فرستاده نخواهد شد.

بررسی، ارزیابی و عملیات نتیجه گیری درخواست هایی که در سیستم قبلی به پایان رسیده و مدارکشان تحویل داده شده است، همچنان با سیستم قبلی ادامه خواهد یافت.

درخواست های صورت گرفته در سیستم قبلی که هنوز به پایان نرسیده اند از تاریخ ۲۶/۰۲/۲۰۱۸ به حالت غیر فعال درآمده و چنین درخواست هایی باید مجددا از طریق سیستم جدید صورت بگیرند.

حساب KEP چیست؟

برای درخواست آنلاین مجوز کار در ترکیه باید این حساب را باز کنید. حساب KEP مخفف Kayıtlı Elektronik Posta به معنی ایمیل الکترونیکی ثبت شده است. هر گونه اطلاع رسانی صورت گرفته به این آدرس پستی، به طور مستقیم به خود شخص ارسال خواهد شد، کلیه عملیاتی که قبلا از طریق ارسال ابلاغیه صورت می گرفت اکنون با ارسال به آدرس KEP صورت می گیرد که هم مانع تاخیرهای ناشی از ارسال های پستی شده و هم حذف هزینه های مختلف را در پی دارد.

درخواست مجوز کار با حسابKEP چگونه صورت می گیرد؟

با امضای الکترونیکی از طریق حساب الکترونیک دولتی وارد سیستم اتوماسیون مجوز کار شوید.

مدارک خواسته شده در سیستم اتوماسیون را در آن بارگذاری کنید.

اطلاعات مربوط به شخص خارجی و یا کارفرما، توسط شماره بیمه از طریق سیستم، وارد آن می شود.

آدرس KEP به سیستم تعریف شده و درخواست پایان می یابد.

نیازی به ارسال هر نوع مدرک و یا پرونده به وزارت خانه نمی باشد.

از طریق ID که سیستم به شما می دهد، روند را می توانید پیگیری نمایید.

نهادهایی که از حساب KEPاستفاده می کنند.

  • وزارت دادگستری
  • وزارت خانواده و سیاست های اجتماعی
  • وزارت امور اتحادیه اروپا
  • وزارت علوم، صنعت و فناوری
  • وزارت کار و امنیت اجتماعی
  • وزارت محیط زیست و شهرسازی
  • وزارت امور خارجه
  • وزارت اقتصاد
  • وزارت انرژی و منابع طبیعی
  • وزارت ورزش و جوانان
  • وزارت غذا، کشاورزی و دامپروری
  • وزارت گمرک و تجارت
  • وزارت کشور
  • وزارت توسعه
  • وزارت فرهنگ و گردشگری
  • وزارت امور مالی
  • وزارت آموزش و پرورش
  • وزارت دفاع ملی
  • وزارت جنگلداری و امور آب
  • وزارت بهداشت
  • وزارت حمل و نقل، امور دریایی و ارتباطات

درخواست آنلاین مجوز کار در ترکیه

 

نحوه ی اشتغال به کار در ترکیه
برای اشتغال به کار در این کشور دو راه پیش روی شما قرار گرفته است. در روش اول شما باید کارفرمایی را در این کشور بیابید که خواهان جذب شما به عنوان یک نیروی کار باشد. فرد مورد نظر باید شما را در وزارت کار و امور اجتماعی این کشور تایید کند. در روش دوم شما به طور مستقیم نسبت به دریافت کار از طریق سفارت یا کنسولگری کشور ترکیه اقدام می نمایید. این پروسه به طور معمول حدود ۳۰ روز به طول خواهد انجامید. اگر موفق به کسب اجازه ی کار در کشور ترکیه شوید، بر طبق قوانین کشور این کشور، با مشخص شدن کارفرمایتان در جایی معین مشغول به کار خواهید شد. پس از گذشت یک سال اگر هم چنان دو طرف به ادامه ی همکاری علاقه مند باشند، می توان نسبت به تمدید اجازه ی کار اقدام نمود. اجازه ی کار تمدید شده تا سه سال زمان خواهد داشت. نکته ی حائز اهمیت در این خصوص هوشیاری در مورد تاریخ اتمام اجازه ی کار است. بدین منظور ۱۵ روز قبل از باطل شدن اجازیه ی کار خود نسبت به تمدید آن باید اقدام کنید.

انواع اجازه کار در کشور ترکیه
اجازه کار در کشور ترکیه را می توان در ۳ گروه جای داد: اجازه کار مدت دار و نامحدود برای کارکنان وابسته، کارکنان مستقل و موارد استثنائی. طبق قوانین این کشور، خارجی‌ها می‌توانند از اجازه کار مدت دار و یا نامحدود با به جا آوردن شرایط مورد نیاز، بهره برند. اجازه کار مدت دار در ابتدا یک ساله صادر خواهد شد و در صورت واجد شرایط بودن و تمایل طرفین به ادامه ی همکاری، تا سه سال تمدید می گردد. سومین تمدید، ۶ سال مدت خواهد داشت.

راه های درخواست اجازه کار
برای مجوز کار در ترکیه راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از این روش ها مراجعه حضوری مراکز مربوطه است که البته این روش قدیمی است و به سرعت بخشیدن به کارهایتان کمکی نمی کند. روش دیگر ثبت نام در وب سایت وزارت کار ترکیه است به این صورت که مدارک مورد نیاز را به فایل تبدیل می کنید و آن فایل ها را آپلود کرده و وارد سایت می کنید. در نهایت یک امضای الکترونیکی برای خود ثبت کنید و البته یک ایمیل معتبر که از جانب دولت ترکیه تایید شده باشد. بعد از ثبت درخواست خود متخصصان وزارت کار وضعیت اشتغال یا باز دهی شرکت شما را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت موافقت آن را تایید می کنند. در نهایت اگر شرایط شما مورد تایید کارفرمایی باشد طی یک الی دو ماه به شما پاسخ داده می شود، دیگر نتایج این عمل از سایت قابل پی گیری است. تمامی این مطلب از شرایط اجازه کار در ترکیه است و توجه کردن و اهمیت دادن به این نکات بسیار مهم است.

مجوز کار دانشجویی در کشور ترکیه
برای آنکه دانشجویان مقیم کشور ترکیه بتوانند در کنار تحصیل خود اجازه کار دانشجویی نیز داشته باشند باید به دنبال مجوز لازم برای این کار باشند. درخواست مجوز کار در زمان تحصیل برای دانشجویان می‌تواند از طریق سامانه دولت الکترونیک این کشور صورت بگیرد. متقاضیان برای این کار باید تمامی فرم‌ها را به صورت آنلاین تکمیل کرده و مدارک خود را نیز ضمیمه نمایند. معمولا چیزی در حدود ۳۰ روز کاری زمان خواهد برد تا مجوز کار در زمان تحصیل برای دانشجویانی که در کشور ترکیه مشغول تحصیل هستند صادر شده و از طریق ایمیل برای دانشجو ارسال شود.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =