روش های مسافرت بین شهری در ترکیه ،سفر داخلی در این کشور چگونه است؟!

روش های مسافرت بین شهری در ترکیه ،سفر داخلی در این کشور چگونه است؟!

چه روش هایی برای مسافرت های بین شهری در ترکیه وجود دارد ؟

برای مسافرت بین شهری در ترکیه به غیر از خودروی شخصی گزینه های مختلفی وجود دارد.

   ترکیه به لحاظ گستردگی خطوط اتوبان و ناوگان هوایی، کشوری پیشرفته می ‏‎باشد. به ویژه در سال‎های اخیر به همراه سرمایه گذاری ‎های صورت گرفته در کشور ۵۶ عدد فرودگاه موجود بوده و امکان دسترسی به تمام نقاط کشور توسط راه ‎های زمینی فراهم شده است. زمانی که سخن از ارتباطات زمینی باشد، در سال‎ های اخیر دولت ترکیه اهمیت زیادی به این مهم می‎ دهد. از این رو راه ‎های رفت و برگشت مجزا از یکدیگر می ‎باشد. این وضعیت راحتی سفر را افزایش داده و در پیشگیری از وقوع تصادفات موثر خواهد بود. فرودگاه سوم در حال ساخت استانبول که پیش بینی می‎ شود اتمام آن در پایان سال ۲۰۱۸ باشد، هنگام آغاز به فعالیت خود با ظرفیت ۱۵۰ میلیون مسافر بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود. به دلیل واقع شدن در محل تقاطع مناطقی نظیر اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا، استانبول به لحاظ شبکه حمل و نقل هوایی در جهان در حال تبدیل شدن به مرکز پراهمیت می ‎باشد.

علاوه بر آن امکاناتی از قبیل قطارهای معمولی و پرسرعت نیز فراهم می ‎باشد. در برخی مناطق دریای سیاه و مدیترانه به دلیل استقرار کوه‎ها در موازات ساحل، مسیر قطار در این مناطق وجود ندارد. اما به غیر از این مناطق به سایر نقاط می ‎توانید با قطار دسترسی پیدا کنید. همچنین با شبکه قطار پرسرعت که هم اکنون در حال ساخت است، کیفیت و بازهی حمل و نقل در حال افزایش می‎ باشد.

با استانبول سرا همراه شوید تا گزینه‎ هایی که هنگام مسافرت در ترکیه می‎ توانید از آنها استفاده کنید را بررسی کنیم:

۱) حمل و نقل جاده ‎ای در ترکیه

رایج‎ ترین نحوه حمل و نقل بین شهری در ترکیه، حمل و نقل جاده ای می ‎باشد. یعنی با اتوبوس می‎ توان به ۸۱ استان در سرتاسر کشور سفر کرد. از ترمینال‎ های بین شهری، دفاتر فروش شرکت‎ های حمل و نقل در داخل شهر و از طریق اینترنت می‎ توانید بلیت مورد نظر خود را تهیه کنید. همچنین امکان رزرو تلفنی نیز موجود می ‎باشد.

حمل و نقل جاده ‎ای در ترکیه

بین بزرگترین شهر ترکیه، یعنی استانبول با آنکارا تقریبا در تمام ساعات روز امکان یافتن اتوبوس وجود دارد. مسافت بین دو شهر ۴۵۰ کیلومتر می‎ باشد که با اتوبوس چیزی حدود ۵/۵-۶ ساعت طول می‎ کشد. برای تجسم بهتر در زیر به برخی از مسافت‎ های بین شهرها و مدت زمان سفر اشاره می‎ کنیم:

  • استانبول- ازمیر : ۴۷۲ کیلومتر، ۶ ساعت
  • استانبول- گازی آنتپ : ۱۱۴۶ کیلومتر، ۱۳ ساعت
  • استانبول- آنتالیا : ۷۰۰ کیلومتر، ۶/۵ ساعت
  • آنکارا- ازمیر : ۶۷۰ کیلومتر ،۸ ساعت
  • آنکارا- ارزروم : ۸۷۶ کیلومتر، ۱۰/۵ ساعت

به ویژه در قبل و بعد ماه رمضان و عید قربان، دوره‎ هایی که طول تعطیل رسمی طولانی است بلیت ‎های اتوبوس به زودی تمام می ‎شوند. از این رو هنگام مسافرت با اتوبوس فاکتور هایی از قبیل تعطیلات رسمی، اعیاد رسمی و مذهبی، سال نو، آغاز مدارس را باید در نظر گرفته و در اسرع وقت برای رزرو کردن اقدام نمایید. طی ده سال اخیر، در ازمیر سه تونل جدید ساخته شده است، که امکان سفر راحت و آسوده را برای مسافرین مهیا می‎ کند. این تونل جدا از تسهیل سفر، به اقتصاد دو شهر ازمیر-مانیسا نیز کمک خواهد کرد.

۲) حمل و نقل هوایی در ترکیه

در ترکیه شبکه هوایی نسبتا گسترده‎ای وجود دارد. سومین فرودگاه در حال ساخت استانبول که فاز اول این فرودگاه از چهار فاز این پروژه بزرگ به بهره‌ برداری رسیده است و بزرگترین فرودگاه جهان با ظرفیت جابجایی ۱۵۰ میلیون مسافر در سال خواهد بود. در مجموع ترکیه دارای ۵۶ فرودگاه می ‎باشد که ۲۴ تای از آن بین‎ المللی است. به عبارتی دیگر به هر نقطه از ترکیه امکان پروازهای داخلی و بین المللی دایر می ‎باشد .از این رو به لحاظ جنبه امنیت و سرعت در سفرهای داخلی می ‎توانید به عنوان گزینه‎ای دیگر حمل و نقل هوایی را در نظر بگیرید.

حمل و نقل هوایی در ترکیه

۳) حمل و نقل ریلی در ترکیه

حمل و نقل ریلی بعد از حمل و نقل جاده‎ای و هوایی در رتبه سوم قرار دارد. در ترکیه که ۶ خطوط ریلی مختلف دارد، در مناطق شرقی دریای سیاه، مدیترانه میانی و مدیترانه به دلیل شرایط جغرافیایی خطوط ریلی موجود نمی ‎باشد. به غیر از این مناطق تقریبا به تمام نقاط کشوری می‎ توانید با راه آهن دسترسی پیدا کنید.

با سرمایه گذاری‎ هایی که در سال ‎های اخیر به روی قطارهای پرسرعت انجام گرفته، بین آنکارا- اسکی شهیر- استانبول و آنکارا- قونیه قطارهای سریع السیر احداث شده است. توسط این قطارها که با سرعت ثابت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‎ کنند‎، مسافت ۲۳۴ کیلومتری بین آنکارا- اسکی شهیر را می‎ توانید حدودا طی ۱ ساعت و ۵ دقیقه طی کنید.

حمل و نقل ریلی در ترکیه

عملیات ساخت قطار پرسرعت بین خطوط آنکارا- ازمیر و آنکارا- سیواس نیز ظرف چند سال تکمیل خواهد شد.

شایان ذکر می ‎باشد که: مسیر قطار تحت عنوان اکسپرس شرقی که از آنکارا تا کارس امتداد دارد، تقریبا از یک نقطه کشور تا نقطه مقابل را طی کرده و از آنجایی که امکان تماشای زیبایی‎های آناتولی از پنجره قطار میسر است اخیرا مورد توجه بسیاری از توریست ‎ها و مردم بومی قرار گرفته است. با اجاره واگنی از قطار اکسپرس می ‎توانید طی سفر ۲۴ ساعته شهر، روستا و مناطق مختلف ترکیه را از پشت شیشه نظاره کرده و فرصت شناخت بهتر آناتولی را از نزدیک را داشته باشید.

۴) حمل و نقل دریایی در ترکیه

حمل و نقل دریایی در ترکیه به دلیل محصور بودن توسط آب دریا از سه جهت، رایج می‎ باشد. خصوصا بندرهای استانبول، ازمیر، سامسون، مرسین و اسکندرون به لحاظ واردات و صادرات بین المللی جزء بندرهای پررونق به شمار می ‎روند.

 حمل و نقل دریایی در ترکیه

با این حال به لحاظ نقل و انتقالات بین شهری در ترکیه، راه دریایی نسبت به گزینه ‎های دیگر، مسیرهای کمتری را تحت پوشش قرار می‎ دهد. بین استانبول، یالووا، باندیرما و بورسا سفرهای با کشتی در حال خدمت رسانی بوده و نسبت به گزینه حمل جاده‎ای در زمان کمتری به مقصد می ‎توان رسید.

منبع:atakurumsal

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =