پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

سرمایه گذاران خارجی در ترکیه چه مزایای دولتی دارند؟

سرمایه گذاران خارجی در ترکیه چه مزایای دولتی دارند؟

کشور ترکیه در زمینه های مختلفی اقدام به سرمایه گذاری خارجی می نماید. از جمله ی این زمینه ها می توان به احداث کارخانه، هتل، فروشگاه، بیمارستان و هم چنین طرح ها و پروژه های توسعه ای اشاره داشت. بر اساس آمار ارائه شده این کشور توانسته است تا پایان سال ۲۰۱۱ نسبت به جذب ۹۹ میلیارد دلار سرمایه خارجی اقدام نماید و این رقم رو به رشد است.هم چنین اقتصاد کشور ترکیه روندی رو به رشد دارد که اطمینان لازم را برای یک سرمایه گذاری موفق را ایجاد می کند. از دلایل این رشد اقتصادی می توان به بودجه ی بین المللی موجود اشاره کرد. هم چنین اشتغال زایی با درصد بالا و روبه افزایش و کسب رتبه ی هفتم کشاورزی در جهان، در سال ۲۰۰۵، همگی می توانند دلایلی برای نشان دادن اقتصاد موفق این کشور باشند.

ترکیه برای جذب سرمایه گذاران خارجی به سمت خود فرصت های بی نظیری ارائه می کند. برای خارجیانی که می خواهند داخل کشور ترکیه سرمایه گذاری نمایند، مزایای دولتی زیادی عرضه می شود. به کمک این مزایا، سرمایه گذاران می توانند کارآمدتر و با سودآوری بالاتری فعالیت کنند.

در ادامه مزایای دولتی ارائه شده به سرمایه گذاران خارجی در ترکیه را با جزییات بیشتری بررسی خواهیم کرد، با استانبول سرا همراه باشید.

سرمایه گذاران خارجی در ترکیه چه مزایای دولتی دارند؟

معافیت از مالیات بر ارزش افزوده (KDV)
در محدوده گواهی مزایای دولتی، به ازای ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده از بازارهای داخلی و خارجی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نخواهد شد.

معافیت گمرکی
در محدوده گواهی مزایای دولتی، برای ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده از بازار های خارجی، مالیات گمرکی پرداخت نمی شود.

تخفیف مالیاتی
درآمد و مالیات بر شرکت ها؛ مبلغ کل تخفیف مالیاتی از روی نرخ تخفیف تا زمانی که به نرخ کمک به سرمایه گذاری برسد، محاسبه می گردد. نرخ کمک به سرمایه گذاری بیان کننده میزان کل مبلغ سرمایه گذاری ثابت به کسر مالیات می باشد.

پشتیبانی حق بیمه خدمات اجتماعی (سهم کارگر)
برای اشتغال زایی ایجاد شده توسط سرمایه گذاری، سهم کارگران از حق بیمه که از روی حداقل دستمزد قانونی محاسبه می شود، توسط دولت تحت پوشش قرار می گیرد. این مورد فقط در محدوده گواهی مزایای سرمایه گذاری و برای سرمایه گذاری های صورت گرفته در منطقه ۶ اعمال می شود. هیچ محدودیتی برای حمایت حقوقی بیمه اجتماعی وجود ندارد و برای ۱۰ سال معتبر است.

تخفیف مالیات بر درآمد
اشتغال زایی های اضافی ایجاد شده از طریق سرمایه گذاری، شامل مالیات بر درآمد نمی شوند. این مورد فقط برای سرمایه گذاری های صورت گرفته در منطقه ۶ صدق می کند. هیچ محدودیتی برای تخفیف مالیات بر درآمد وجود ندارد و برای ۱۰ سال معتبر می باشد.

حمایت از نرخ بهره
حمایت از نرخ بهره نوعی حمایت مالی برای وام های سرمایه گذاری با حداقل یک دوره پرداختی است. در رابطه با وام استفاده شده، تنها یک بخش معینی از میزان نرخ بهره/ سود قابل پرداخت مربوط به ۷۰ درصد از سهم مبلغ سرمایه گذاری ثابت که در گواهی انگیزه سرمایه گذاری ثبت شده، مشروط به پرداخت قسمت اعظم آن در ۵ سال نخست، از سوی دولت تحت پوشش قرار می گیرد.

اختصاص زمین
با توجه به مقررات وزارت دارایی برای سرمایه گذاری های انجام شده بسته به نوع دسترسی، زمین برای سرمایه گذاری اختصاص داده می شود.

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده برای مصارف ساختمانی که در محدوده سرمایه گذاری های استراتژیک با حداقل مبلغ ثابت ۵۰۰ میلیون لیر انجام شود، باز پرداخت می گردد.

حمایت از تحقیق – توسعه
در صورت استخدام حداقل ۱۵ پرسنل در مراکز تحقیق- توسعه و حداقل ۱۰ پرسنل در مراکز طراحی، حمایت های ویژه ای برای مراکز تحقیق- توسعه و طراحی در ترکیه عرضه می شود. این حمایت ها تا سال ۲۰۲۴ معتبر می باشند. برخی از موارد بدین صورت می باشند:

  • ۱۰۰٪ هزینه های تحقیق و توسعه از پایه مالیات کسر می شود.
  • مالیات تمبر برای مدارک تنظیم شده گرفته نمی شود.
  • برای محصولات وارداتی پروژه های تحقیق و توسعه، هیچ عوارض گمرکی پرداخت نمی شود.

مناطق سرمایه گذاری و مزایای اجرا شده
در سیستم حمایت دولتی جدید که در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۲ به اجرا درآمده است، ۴ نوع مزایای مختلف وجود دارد. این انواع مزایا نیز در سطح کشور برای ۶ منطقه مختلف دارای تفاوت هایی می باشد. این مزایا بدین صورت هستند:

۱) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های عمومی

۲) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های منطقه ای

۳) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های در مقیاس بزرگ

۴) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های استراتژیک

در این مزایا ۶ منطقه مختلف وجود دارد. بر حسب منطقه سرمایه گذاری نوع مزایای دولتی نیز متفاوت خواهد بود.

۱) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری عمومی
بدون تفاوت در منطقه سرمایه گذاری برای افراد خارجی و یا شهروندان، با مبلغ سرمایه گذاری ۱ میلیون لیر و یا ۵۰۰ هزار لیر مزایای زیر ارائه می گردد:

معافیت از مالیات گمرک
سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تجهیزات و ماشین آلات وارداتی از خارج، مالیات گمرک پرداخت نمی کنند.

معافیت از مالیات بر ارزش افزوده
سرمایه گذاران داخلی و خارجی، برای ماشین آلات و تجهیزات تدارک دیده شده از خارج از کشور یا بازار داخلی، مالیات بر ارزش افزوده هجده درصدی را پرداخت نمی کنند.

۲) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های منطقه ای
سرمایه گذاران داخلی و خارجی که می خواهند در مناطق ۶ گانه تعیین شده در داخل ترکیه سرمایه گذاری نمایند، بر حسب منطقه انتخابیشان مزایای گوناگونی برای آن ها عرضه می شود. سرمایه گذارانی که مایل به فعالیت در هر یک از منطقه ها می باشند، از مالیات گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. برای این سرمایه گذاران جهت ایجاد تاسیسات تولیدی از سوی دولت، زمین اختصاص داده می شود.

علاوه بر این باز هم با نسبت های متغیری، مزایای حق بیمه خدمات اجتماعی برای کارگر و کارفرما پرداخت می شود. به ویژه افرادی که در منطقه ششم یعنی مناطق شرقی با بیشترین نیاز به توسعه در کشور خواهان سرمایه گذاری هستند، مزایای ارزنده تری ارائه می شود. برای نمونه سرمایه گذارانی که در منطقه ۶ سرمایه گذاری می کنند، به مدت ۱۰ سال تخفیف در مالیات بر درآمد دریافت کرده و تا ۹۰ درصد از تخفیف های مالیاتی بهره مند می شوند.

همچنین صرف نظر از منطقه، برخی حوزه های سرمایه گذاری می توانند از مزایای منطقه پنجم بهره مند شوند. نمونه های این مورد حوزه های زیر می باشند:

  • سرمایه گذاری های استخراج و یا مدیریت معدن
  • مراکز آزمایش برای صنایع خودروسازی، هوافضا و دفاع، تونل بادی و سرمایه گذاری هایی با شرایط مشابه
  • تولید توربین و ژنراتور برای تولید انرژی تجدید پذیر
  • سرمایه گذاری برای مهد کودک و مراقبت های روزانه، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان

به طور مشابه صرف نظر از منطقه، برخی حوزه های سرمایه گذاری که می توانند از مزایای منطقه چهارم بهره مند شوند به شرح زیر می باشد:

  • تولید ماشین آلات کشاورزی و جنگلداری
  • تولید ماشین آلات فرآوری مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو
  • تولید سایر مواد شیمیایی پایه آلی
  • تولید کودهای شیمیایی و ترکیبات نیتروژن
  • تولید مواد اولیه لاستیک مصنوعی و پلاستیک

۳) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های در مقیاس بزرگ
ترکیه پروژه هایی که فن آوری و رقابت آن را در بازارهای بین المللی و نیز ظرفیت در تحقیق و توسعه را افزایش دهد، در مناطق سرمایه گذاری دوازده گانه با طرح حمایتی سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ، تحت پوشش قرار می دهد.

۴) اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های استراتژیک
سرمایه گذاری هایی که معیارهای آن با موارد ذکر شده در پایین مطابق باشد، تحت پوشش اقدامات حمایتی برای سرمایه گذاری های استراتژیک قرار گرفته می شوند:

  • ظرفیت تولید محلی برای محصول تولید شده توسط سرمایه گذاری، باید کمتر از واردات محصول باشد.
  • سرمایه گذاری باید حداقل به ارزش ۵۰ میلیون لیر باشد.
  • سرمایه گذاری باید حداقل ۴۰٪ ارزش افزوده ایجاد کند. این شرط در سرمایه گذاری های پالایشگاه و پتروشیمی مورد نیاز نیست.
  • در زمینه محصولی که قرار است تولید شود، کل ارزش واردات طی یک سال اخیر باید حداقل ۵۰ میلیون دلار آمریکا باشد. محصولاتی که تولیدشان در ترکیه انجام نمی شود، در حیطه این شرط قرار نمی گیرند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

Electricity Eurasia 2024

نمایشگاه برق استانبول

نمایشگاه برق استانبول نمایشگاه برق و تجهیزات برق استانبول (Electricity Eurasia 2024) در روزهای پنجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =