پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد 

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد 

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد می تواند دانشگاه به دانشگاه با یکدیگر متفاوت باشد. در سال های اخیر به دلیل افزایش جمعیت تحصیل کرده از یک سمت و از سمت دیگر افزایش سطح تحصیلات افراد اهمیت مدارک دانشگاهی دیپلم و کارشناسی کم رنگتر از قبل شده است. افزایش افراد تحصیل کرده رقابت زیادی را برای مقاطع بالاتر به وجود آورده است. در شرایط کنونی کسب مدرک حرفه ای در درجه کارشناسی ارشد بیش از داشتن مدرک لیسانس اهمیت یافته است.

همچنین در نظر داشته باشید که شرایط پذیرش هر دانشگاه برای برنامه های تحصیلات تکمیلی متفاوت است. همچنین اختلاف بین دانشگاه ها ، اسناد و مراحل مختلف آن برای ورود به برنامه های تحصیلات تکمیلی در بین دانشجویان خارجی و شهروندان ترکیه نیز وجود دارد. در بسیاری از موارد شرایط تحصیل در ترکیه برای اتباع خارجی و شهروندان ترک بسیار متفاوت می باشد.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه
همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شده است تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه و تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه به شدت توسط دانشجویان خارجی ترجیح داده می شود. شاید بتوان اذعان نمود که افزایش کیفیت آموزش ، افزایش فرصتهای شغلی و بهبود شرایط زندگی در ترکیه از دلایل اصلی این انتخابها می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد شرح زیر است:

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد : مدارک لازم

  • کپی کارت ملی و شناسنامه ترجمه شده
  • نسخه اصلی به همراه ترجمه رسمی از مدرک تحصیلی لیسانس
  • نسخه اصلی به همراه ترجمه رسمی از ریزنمرات لیسانس
  • پر کردن و به تایید رساندن تطبیق واحدها و تایید دانشگاه ( دنلیک)
  • برای دانشجویانی که تحصیلات کارشناسی خود را در ترکیه گذرانده اند. ” لازم است با در دست داشتن مدارک تحصیلی خود به وزارت خارجه مراجعه نمایند و مدارک خود را تایید نمایند.
  • برای دانشجویانی که تحصیلات کارشناسی خود را در خارج از ترکیه گذرانده باشند لازم است با در دست داشتن اصل مدارک به همراه ترجنه رسمی به سفارت ترکیه در کشور خود مراجعه نمایند تا مدارک خود را به تایید سفارت برسانند.
  • برای دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را از یکی از دانشگاه های کشورهای اروپایی اخذ کرده باشند لازم است تا اصل مدرک به همراه ریزنمرات را به ترکی ترجمه رسمی نمایند.
  • دانشجویانی که تابعیت دوگانه دارند و مدرک کارشناسی خود را از ترکیه اخذ کرده اند بایستی مدارکی که نشان دهنده اقامت شخص در طول مدت تحصیل می باشد و همچنین ورود و خروج به ترکیه را به دانشگاه ارایه دهند
  • اخذ کارت اقامت

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد 

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد را بدانید

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد با توجه به این که شما ترجیح می دهید در دوره با تز یا دوره بدون تز شرکت کنید کمی با هم متفاوت می باشد. اگر می خواهید مدرک کارشناسی ارشد خود را بدون پایان نامه ادامه دهید، نیازی به شرکت در آزمون ALES ندارید. برای کسانی که می خواهند مدرک کارشناسی ارشد را با پایان نامه به پایان برسانند شرکت در آزمون ALES اولین قدم می باشد. آزمون ALES سه بار در سال توسط مرکز OSYM برگزار می گردد.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد : مهارت در زبان های خارجی

ما در دو مورد جداگانه یعنی کارشناسی ارشد با و یا بدون پایان نامه می توانیم درباره مهارت زبان فکر کنیم. در اکثر برنامه های تحصیلات تکمیلی دارای پایان نامه ، گواهی مهارت زبان خارجی از شروط الزامی می باشد. دلیل اصلی این امر این است که دانستن زبان انگلیسی در طی تحصیل و انجام پژوهش از اهمیت بسیاری برخوردار است. در برنامه های کارشناسی ارشد بدون پایان نامه ، مهارت زبان خارجی به طور کلی لازم نیست. البته به عنوان فردی که قصد تحصیل در ترکیه را دارید می توانید برای امتحاناتی مانند YDS ، IELTS و TOEFL اقدام کنید. از آنجا که اخذ نمره بالا در آزمون ALES و همچنین اخذ نمره زبان یک فرایند بسیار طولانی است ، باید سعی کنید هرچه سریعتر این قدم را بردارید.

تکمیل مدارک مورد نیاز

قبل از شروع پروسه ی اپلای سعی کنید تا مدارک خود را به طور کامل آماده و ترجمه نمایید. در بسیاری از موارد دانشگاه ها از شما مدارک یکسانی را درخواست می نمایند به مانند گواهی مهارت زبان ، مدرک ALES ، دیپلم و گواهی فارغ التحصیلی کارشناسی به همراه ریزنمرات ، کارت شناسایی ، CV ، SOP، گواهی وضعیت نظام وظیفه. توجه داشته باشید که تکمیل و ترجمه این مدارک ممکن است زمان زیادی را از شما طلب کند به همین دلیل به شما توصیه اکید می شود که همیشه مدارک و مستندات خود را قبل از درخواست آماده کنید.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد 

پرداخت هزینه اپلای و ارسال مستندات به دانشگاه
هزینه درخواست با توجه به دانشگاه و موسسه مورد نظر شما متفاوت است. اطلاعات مربوط به تاریخ و لیست کامل اسناد را می توانید از وب سایت برنامه مورد نظر خود یا از امور دانشجویی دانشگاه دریافت کنید.

اگر گواهی تسلط به زبان خارجی ندارید ، ممکن است لازم باشد امتحان مهارت زبان خارجی دانشگاه مورد نظر خود را بگذرانید.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه

آزمون و مصاحبه ارزیابی علمی
ممکن است شما در رشته ای برای کارشناسی ارشد شرکت کرده باشید که یکی از شرایط ورود به آن دوره سپری کردن موفقیت آمیز آزمون علمی و یا مصاحبه علمی باشد به مانند رشته های روانشناسی. قبل از درخواست ، اطمینان حاصل کنید که برنامه مورد نظر شما به مهارت زبان خارجی و مصاحبه علمی نیاز دارد یا نه. در صورتی که شما مدرک کارشناسی خود را در یک رشته دیگر اخذ کرده باشید نیاز باشد تا یک دوره آماده سازی یک ساله به نام آماده سازی علمی را پشت سر بگذارید.

دعوتنامه دانشگاه برای مصاحبه چیست
برخی از دانشگاه ها در برنامه های تحصیلات تکمیلی درخواست های بیشتری دارند. در این حالت ، به جای دعوت از همه برای مصاحبه ، ابتدا بر اساس اسناد و مدارک دانشجویان اقدام به انتخاب می کنند و پس از آن ، لیستی با عنوان دانش آموزانی که دارای حق مصاحبه هستند از سمت دانشگاه منتشر می شود و داوطلبانی که پیش انتخاب را با این لیست گذرانده اند ، به مصاحبه دعوت می شوند. در برخی دانشگاه ها ، از آنجا که متقاضیان زیادی وجود ندارد ، از کلیه متقاضیان دعوت به مصاحبه می شود. بیشتر مواردی که در مصاحبه پرسیده می شود مربوط به اطلاعات علمی دانشجویان می باشد.

شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه

اعلام نتایج و دعوت از دانشجویان موفق
نوع و مدت زمان اعلام نتایج نهایی ممکن است بسته به دانشگاه یا برنامه متفاوت باشد. نام داوطلبانی که موفق به سپری کردن مصاحبه شده اند را می توانید در سایت دانشگاه مشاهده نمایید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

صفات تفضیلی و عالی در ترکی استانبولی

صفات تفضیلی و عالی در زبان ترکی استانبولی

‘گرامر ترکی استانبولی | پیشوند “تر” و “ترین” در زبان ترکی استانبولی صفات تفضیلی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =