عمارت دریایی آتاتورک استانبول

عمارت دریایی آتاتورک استانبول

دریای مرمره کوچکترین دریای جهان است که در کنار شهر استانبول قرار دارد. این دریا از طریق دو تنگه به سایر آبهای آزاد جهان راه دارد؛ از تنگه داردانل به دریای اژه و از راه تنگه بسفر در کنار استانبول به دریای سیاه . این دریای زیبا از دیر باز نماد شهر استانبول بوده است، شهری که بر دو سوی آن ساخته شد تا همیشه بر تنگه بسفر و راههای دریایی و زمینی اروپا -آسیا مسلط باشد.

با فروپاشی عثمانی، ترکیه نوین توسط مردم ملی گرای ترک بنیان گذاری شد. یکی از مهمترین اشخاصی که در بنیانگذاری ترکیه مدرن نقش داشت مصطفی کمال پاشا بود که برای این کشور نقش پدری بازی کرد و به همین دلیل به آتاتورک یا پدر ترک ملقب گشت. آتاتورک در میان مردم این کشور همیشه مورد احترام بود و جایگاهی ویژه داشت اما خود او سعی میکرد در کنار مردمش زندگی کند. در سال 1934 میلادی شهرداری ترکیه تصمیم گرفت عمارتی برای استفاده تفریحی و دفتر کار غیر رسمی رئیس جمهور بسازد.

عمارت دریایی آتاتورک استانبول

برای محل این کاخ محله فلوریا در منطقه باکرکوی در بخش اروپایی استانبول در نظر گرفته شد و طراحی آن به سیفی آرکان سپرده شد. سیفی معماری پیرو سبک مدرسه باوهاوس بود .
باوهاوس که در زبان آلمانی به معنای خانه معماری است، نام یک مدرسه معماری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان هنر و تکنولوژی ایفا کرد. آموزه‌های مدرسه باوهاوس حتی پس از انحلال به دست حزب نازی به عنوان یکی از نمادهای دوران مدرن شناخته میشد و شکل یک جنبش هنری را به خود گرفت که از جریانات مهم و تأثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شود.

سیفی آرکان طرح خود را در سال 1935 به کمیسیون شهرداری برد و کمیسیون آن را تایید کرد. مراحل ساخت بلافاصله آغاز و در چهاردهمین روز ماه اوت همان سال نیز تکمیل شد.

عمارت دریایی آتاتورک استانبول

کاخ فلوریا که با نام عمارت دریایی آتاتورک (Florya Atatürk Marine Mansion) هم شناخته می شود ال شکل بوده و بر روی شمعهای فولادی در داخل آبهای دریای مرمره ساخته شده است . عمارت که هفتاد متر دورتر از ساحل شنی فلوریاست از طریق یک اسکله چوبی به این ساحل میرسد . این عمارت یک طبقه، شامل یک سالن پذیرایی، یک اتاق مطالعه، اتاق خواب و حمام است. اتاق هایی برای خدمات و کارکنان نیز در مجتمع پیشبینی شده است .

مساحت کل این عمارت همراه با اسکله های دو طرفه به 602 متر مربع میرسد . در زمانی که آتاتورک زنده بود و مالکیت کاخ را در دست داشت در بخش ساحلی این عمارت باغی شبیه به باغهای صومعه آجیوس استفانوس در منتئورا یونان ساخت. این باغ که درمیان مردم به درختستان آتاترک مشهور است امروزه به یک پارک عمومی بدل شده است.

در طی دوره ای که آتاترک در کاخ دلماباهچه اقامت داشت، با قایق به این عمارت می آمد و از شنا در کنار مردم محلی لذت میبرد. او برای سه سال پایانی زندگی خود از کاخ فلورا به عنوان یک دفتر تابستانی و همچنین تفریح گاهی ییلاقی استفاده می کرد. آخرین اقامت او در عمارت تابستانی اش در 28 ماه می 1938، حدود شش ماه قبل از مرگش بود.

این عمارت همچنین برای میزبانی های رسمی و مهم و مراسم تشریفاتی نیز مورد استفاده قرار می گرفت. از بازدید کنندگان معروف اینجا، باید پرنس ادوارد، دوک ویندزور به همراه همسرش (که برای ازدواج با او از سلطنت انگلستان دست کشید) یعنی والیس سیمپسون را نام برد. پس از مرگ آتاتورک سایر روئسای جمهور ترکیه نیز از عمارت فلوریا به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده کرده اند کسانی مانند عصمت اینونو رهبر ملی ترکیه ، جلال بایار و حتی کنان اورن نیز در این کاخ ساکن بوده اند .

با توجه به توسعه شهرک سازی در استانبول و آلودگی ناشی از آن در دریا، عمارت دیگر به عنوان یک محل اقامت رسمی به کار گرفته نشد. در 6 سپتامبر 1988 این ساختمان به اداره کاخ های ملی مجمع ملی عالی ترکیه واگذار گردید و در سال 1993 به عنوان یک موزه بازسازی شد.البته بخشی از عمارت همچنان کاربرد دولتی دارد و به عنوان یک مرکز اجتماعی برای اعضای پارلمان محفوظ است.

در این موزه وسایل مربوط به آتاتورک از جمله مبلمان، قاشق و چنگال، وسایل شخصی مانند لباس شنا و همچنین مجموعه ای از عکس های آتاتورک که در همین عمارت گرفته شده است، نمایش داده می شود.

عمارت دریایی آتاتورک استانبول

نحوه دسترسی به عمارت دریایی آتاتورک استانبول

این عمارت تاریخی زیبا که در واقع نمادی از معماری مدرن ترکیه پس از جمهوری به شمار میرود، در غرب فرودگاه بین المللی آتاتورک در جاده ساحلی فلوریا قرار دارد.

برای دسترسی به این مکان میتوانید از ایستگاه متروفلوریا در خط استانبول-هالکالی استفاده کنید که حدود 500 متر با کاخ فاصله دارد البته خط اتوبوس 73 فلوریا –ینی بوسنا نیز به این محل میرسد.

این کاخ در تمامی ایام هفته جز دوشنبه و پنجشنبه برای بازدید عموم باز می‎باشد.

نقشه و موقعیت جغرافیایی عمارت دریایی آتاتورک استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =