چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

عید نوروز در ترکیه

عید نوروز در ترکیه

مجمع عمومی سازمان ملل متحد چهارم اسفند 1388 با تصویب قطعنامه ای روز 21 مارس برابر با یکم فروردین را به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رساند و در تقویم خود جای داد. به همین مناسبت نوروز را در کشور ترکیه بررسی می کنیم.
 
مردم ترکیه نوروز را آغاز بهار طبیعت و شروع تجدید حیات و طراوت در جهان می دانند و آن را روز مقدس خطاب کرده اند. نوروز در میان ترکان جایگاه ویژه ای داشت مردم ترکیه عید نوروز را جشن می گرفتند.
 
در این روز حکیم باشی معجون مخصوصی به نام نوروزیه را برای پادشاهان و درباریان تهیه می کرد. گفته می شود این معجون از چهل نوع ماده مخصوص تهیه می شد و شفا بخش بسیاری از بیماری ها و دردها و باعث افزایش قدرت بدنی می شده است ،​ اما با تشکیل جمهوری ترکیه رفته رفته نوروز و برپایی جشن کمرنگ شد و فقط در مناطق کردنشین و قسمتهایی از مناطق شمال ترکیه، موجودیت خود را حفظ کرد.
 
کردهای ترکیه سال ها برای به رسمیت شناخته شدن نوروز در این کشور تلاش کردند. آنها صبح نوروز پوشاک نو و یا مرتبی می پوشیدند و به دیدار همدیگر می رفتند. برخی در میدان بزرگ منطقه خود جمع می شدند و شادمانی می کردند.
 
عید نوروز در شهرهای جنوب شرقی ترکیه، مانند دیاربکر، شانلی اورفا، ماراش، و مرسین، به صورت باشکوهی برگزار می‌شود که منعکس کننده فولکلر مردم آن نواحی است. از ویژگی‌های آن یکی نواختن پر سر و صدای سورنا و دهل و دیگری ایراد سخنرانی‌ در کنار کپه‌های آتش است. این آئین‌ها در میدان‌های بزرگ و اصلی شهرها و روستا‌ها برگزار می شود. در خانه‌ها پختن شیرینی‌های خانگی و غذا‌های خاص نوروز از سنت‌های دیگر مراسم نوروزی است.
 
 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 16 =