مسجد آتیک مصطفی پاشا استانبول

مسجد آتیک مصطفی پاشا استانبول

مسجد آتیک مصطفی پاشا قبل از اینکه به مسجد باشد یک کلیسای ارتودوکس متعلق به حکومت بیزانس شرقی بوده است نام این کلیسای تاریخی در اسناد پیتر مقدس معرفی شده است. پس از ان که استانبول توسط مسیحیان فتح شد نام آن را به قسطنطنیه تغییر دادند و کلیسا هایی در این شهر ساخته شد که یکی ازآنها کلیسای پیتر مقدس بود این کلیسا متعلق به قرن نهم میلادی است و سبک آن یونانی بوده است.

در سال ۱۰۵۹ کلیسا توسعه یافت و بنای بزرگ‌تری کنار آن ساخته شد. پس از پیروزی عثمانی‌ها بر رومی‌ها و فتح قسطنطنیه این کلیسا به حال خود رها شد تا اینکه در زلزله سال ۱۵۰۹ به‌صورت جدی آسیب دید پس‌از آن بود که آتیک مصطفی پاشا وزیر اعظم دربار عثمانی تصمیم گرفت در کلیسای مخروبه را به مسجد تبدیل نماید. آتیک مصطفی پاشا در سال ۱۵۱۲ به خاطر توطئه‌ای اعدام شد و پس ‌ازآن در سال‌های مختلف به این مسجد قسمت‌های مختلفی مانند حمام، حوزه علمیه، مدرسه و دارالایتام، آشپزخانه و کاروانسرا اضافه شد.

در سال ۱۷۲۹ براثر آتش‌سوزی مسجد به‌شدت آسیب دید و مجدداً مرمت گردید در سال ۱۸۹۴ براثر زلزله بزرگ استانبول این مناره‌های مسجد تخریب شد تا اینکه در سال ۱۹۰۶ مسجد پس از مرمت اساسی مجدداً راه‌اندازی گردید در این مسجد یک‌تکه سنگ باستانی وجود داشت که در سال ۱۹۲۲ به موزه ملی استانبول انتقال داده شد. در ضلع جنوبی مسجد آتیک مصطفی پاشا، مقبره جابر ابن عبدالله از یاران ابوایوب انصاری قرار دارد که از فاتحین قسطنطنیه توسط مسلمانان بودند .

معماری مسجد آتیک مصطفی پاشا استانبول 
مسجد آتیک مصطفی پاشا دارای معماری سبک عثمانی اسلامی است. در مرکز بنا یک قبه اصلی که قطر آن ۱۲٫۵ متر و ارتفاع آن ۲۴ متر است واقع‌شده و در پیرامون آن چهار قبه کوچک‌تر احداث شده است . گنبد اصلی بر روی چهارستون بزرگ قرارگرفته است. ساختمان مرکزی، مکعب است که گنبدها بر روی آن واقع‌شده‌اند. مواد اصلی ساختمان سنگ مرمر، سنگ لاشه و گرانیت است. پوشش داخلی مسجد از گچ است. در زیر گنبد اصلی دورتادور از ۱۶ عدد پنجره پوشیده شده است.

مسجد دارای یک مناره است که بر روی آن قبه مخروطی نوک‌تیز واقع‌شده است و یک بالکن برای مؤذن هست. محوطه حیاط توسط گنبدها و کمان‌هایی که نقش سایه‌بان رادارند، احاطه‌شده و پوشش آن از پلاک‌های مرمری است در این حیاط یک چشمه وضوخانه برای نماز گذاران ساخته‌شده است که مانند تمام مساجد تاریخی دارای گنبد است. داخل مسجد در شبستان اصلی و زیر گنبدها به‌وسیله نقاشی‌های زیبا طراحی‌شده است و در تمام مسجد کتیبه‌های قرآنی نصب‌شده است. در سمت قبله مسجد یک محراب از جنس سنگ مرمر وجود دارد که داری نمایی زیباست و در سمت راست آن منبر مرمرین با سرپوش مخروطی شکل قرار دارد. روشنایی مسجد توسط پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی و نورافشان مدل عثمانی تأمین می‌شود.

گچ‌بری‌های داخلی مسجد بسیار زیباست و استفاده از زنگ آبی لاجوردی و فیروزه‌ای به مسجد آتیک مصطفی پاشا جلوه‌ای معنوی بخشیده است. در محوطه بیرون تعدادی مقبره تاریخی متعلق به قرن ۱۷ وجود دارد.

نحوه دسترسی مسجد آتیک مصطفی پاشا استانبول 
برای رسیدن به مسجد آتیک مصطفی پاشا در تور استانبول می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید در خیابان دیوان در نزدیکی مسجد آتیک مصطفی پاشا ایستگاه تراموا قرار دارد و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو ،ایستگاه Veznciler است که در خیابان Fevzi pasha واقع‌شده است. در صورت استفاده از مترو باید کمی پیاده‌روی کنید تا به مسجد آتیک مصطفی پاشا برسید. همچنین خطوط اتوبوس‌رانی در این منطقه فعال هستند و شما در صورت استفاده از اتوبوس باید در ایستگاه بایزید پیاده شوید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد آتیک مصطفی پاشا استانبول 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =