مسجد جهانگیر استانبول

مسجد جهانگیر استانبول

استانبول با تمام زرق و برق‌های مدرن خود، در پشت همه سر و صداهای روزانه‌اش هنوز شهر مساجد است، هنوز از گلدسته‌های مساجد آن در اوقات شرعی صدای مؤذن‌ها به گوش می‌رسد. مسجد جهانگیر نیز یکی از مساجد تاریخی استانبول است که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در لابه لای تک تک آجرهای آن هنوز صدای ذکر و دعا به گوش می‌رسد.

مسجد جهانگیر یک تاریخ گویا از شهر استانبول و از حکومت عثمانی است.

تاریخچه مسجد جهانگیر استانبول

شاهزاده جهانگیر فرزند آخر سلطان سلیمان یکم و خرم سلطان می‌باشد او در تاریخ نهم دسامبر ۱۵۳۱ متولد شد. او یا نقص بدنی به دنیا آمده و همواره بیمار بوده است. شاهزاده جهانگیر به شاهزاده مصطفی، برادر بزرگ‌تر خود به شدت علاقه داشت و پس از اعدام او در سن ۲۲ سالگی فوت کرد. او را پس از مرگ در مسجدی که هم اکنون به نام مسجد شاهزاده جهانگیر شهرت دارد دفن کردند. سلطان سلیمان به معمار سینان دستور ساخت مسجدی را برای بزرگداشت فرزندش می‌دهد. مسجد جهانگیر در دل منطقه یکی از مناطق زیبای تاریخی شهر استانبول، قرارگرفته است.

معماری مسجد جهانگیر استانبول
مسجد جهانگیر استانبول نیز به سبک مساجد کلاسیک عثمانی ساخته شده است. یک گنبد مرکزی تقریباً تخت و گنبدهای پیرامونی از شاخصه‌های این سبک است. در قسمت زیرین گنبد مرکزی چهار مقطع صورت گرفته که درون این برش‌ها پنجره کار شده است. مسجد جهانگیر دارای دو مناره بلند و کشیده است. متریال اصلی ساختمان از سنگ مرمر سفید و سنگ گرانیت است. فضای کلی ساختمان دارای چشم انداز بسیار زیبا و با ابهت است. این سازه نیز مانند تمام سازه‌های ساخته شده توسط معمار سینان دارای یک رویه خاص است و استفاده از عناصر بصری دایره وار و منحنی در نمای بیرونی است.

در فضای داخل مسجد نیز از چلچراغ‌های بزرگ مدل عثمانی که شامل چند دایره هم مرکز است که از آن چراغ‌هایی آویخته شده است. منبر اصلی مسجد جهانگیر از جنس چوب است که بر روی آن کنده‌کاری‌های زیبایی انجام‌شده است. در زیر پنجره‌های نیم دایره که در زیر گنبد اصلی طراحی شده‌اند، دورتا دور مسجد پنجره ه‌ای قدی مستطیل با شبکه بندی و شیشه‌های رنگی جاوه زیبایی به داخل مسجد داده‌اند. بر روی دیوارهای داخلی گچبری هایی زیبایی انجام شده است مخصوص در اطراف پنجره‌ها مسجد.

به‌طورکلی این مسجد یکی از شاهکارهای معمار سینان در شهر استانبول است. در تور استانبول این سازه تاریخی و مذهبی می‌تواند بسیار دیدنی و جالب باشد. قرار گرفتن در ساحل دریای زیبایی خاصی به مسجد جهانگیر داده است.

نحوه دسترسی به مسجد جهانگیر استانبول
مسجد جهانگیر نزدیکی میدان تکسیم در منطقه بی اوغلو استانبول قرار دارد، نزدیکترین بزرگراه به آن بزرگراه Meclic-Mebusan می‌باشد برای رسیدن به این منطقه می‌توانید از مترو و تراموا استفاده کنید. دسترسی به مسجد جهانگیر از طریق تاکسی و اتوبوس‌های شهری مقدور می‌باشد همچنین استفاده از قایق‌های آبی نیز می‌تواند برای مسافرانی که در سوی دیگر دریا هستند مفید باشند.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد جهانگیر استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

مکان های دیدنی میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول تکسیم، یکی از معروف ترین و پر جنب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − ده =