مسجد شمس پاشا استانبول

مسجد شمس پاشا استانبول

مسجد شمس پاشا( Şemsi Pasha Mosque)در سال ۱۵۸۱ توسط معمار سینان ساخته شده است . این بنا در منطقه اسکودار بخش آسیایی استانبول قرار دارد .

مسجد شمس پاشا در خیابان شمس پاشا ودر محله ای با همین نام در ساحل دریا قرار دارد. صحن این مسجد دو درب دارد که یکی از این دربها به سمت دریا و دیگری نیز بطرف پارکی که قبلا محل ساختمانهای اداره دخانیات بود، باز می شود. برروی این دربها که دارای حفاظهایی از سنگ برش داده شده، می‌باشند، هیچ نوشته و کتیبه‌ای وجود ندارد.

در دیوارهای صحن نیز پنجره هایی با نرده های کلاسیک آهنی جای داده شده است. بهنگام ورود از درب نزدیک به ساختمانهای اداره دخانیات، در سمت راست یک قبرستان کوچک و در سمت چپ نیز وضوخانه به چشم می خورد.

    

مدرسه ای بشکل \”ال\” جبهه های شرقی و شمالی صحن مسجد را احاطه کرده است. این مسجد که طرحی مربع شکل داشته و تنها گنبد آن با ورقهای سرب پوشانده شده به روایتی در سال 1580 از سوی معمار سینان ساخته شده است.

گنبد بر روی یک حلقه هشت ضلعی که چهار طرف آن با نیم گنبدهای کوچک تقویت شده، قرار گرفته است. شبستان و طرف راست مسجد نیز با رواقی که 10 ستون آن را حمل می کنند، پوشانده شده است.

برروی درب اصلی مسجد که دارای طاق بوده و از سنگ برش داده شده ساخته شده است، یک کتیبه چهار مصرعی وجود دارد. در این کتیبه چنین نوشته شده است:

\”شمس پاشا این مسجد را بنیان نهاد. انشاالله که دارالسلام مکان این مرحوم باشد. اولیاء هاتف با دیدن مسجد می گوید، این مکان سجده گاه تاریخی امت محبوب خدا باشد.\”

در این کتیبه تاریخ ساخت مسجد نوشته نشده است. با حساب ابجد، رقم 988 بدست می آید. اما، چون نوی زاده عطایی که در سالهای بین 1583 الی 1636 میلادی زیسته و یک ذیل نامه از خود به جای گذاشته است، در این ذیل نامه ضمن بحث از یایاباشی الشیخ خضر افندی، نوشته است که وی در سال 1572 میلادی مصادف با 980 هجری در اسکودار راوی و مفسر حدیث و زاویه دار بوده است، لذا می توان گفت که تاریخ 988 هجری اشتباه است.

در سمت راست درب اصلی مسجد که طاق آن از سنگ مرمر سفید و قرمز ساخته شده است، درب مناره قرار دارد. این معبد کوچک دارای پنجره های فوقانی و تحتانی بوده و پنجره های فوقانی آن با استفاده از هنر ویترای زینت داده شده اند. نیم گنبدها و محراب مسجد نیز با استلاگیت ها تزئین یافته اند. منبر مسجد بعدها ساخته شده و چوبی می باشد.

داخل مسجد عاری از چینی کاری و قلمکاری می باشد. بر روی پنجره بزرگ مقبره سمت راست که رو به صحن مسجد می باشد نیز یک پنجره مشبک آهنی جای داده شده است. در دو طرف این پنجره کمدهای دیواری کوچک ساخته شده است. در وسط گنبد، آیاتی با خط زیبا نقش بسته است. در ساخت مناره سمت راست، سنگ برش داده شده بکار رفته و زیر جایگاه موذن نیز مزین به استلاگیت ها می باشد. مناره بر روی پایه اصلی و در گوشه مسجد جای داده شده است.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد شمس پاشا استانبول

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

مکان های دیدنی میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول تکسیم، یکی از معروف ترین و پر جنب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =