مسجد کالِندِرحانه استانبول

مسجد کالِندِرحانه استانبول

مسجد کالِندِرحانه استانبول در نزدیکی دانشگاه استانبول در کنار قنات بزدان در وزنجیلر واقع در امینونو در محله فاتیح واقع شده است. این مسجد که قبلا کلیسای ارتودوکس بوده که توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل شده است.

نکته ی جالبی که راجع به این مسجد این است که محلی که مسجد کالندر حانه در آن واقع شده است، ابتدا حمام دوران روم باستان بوده! سپس در قرن ۶ میلادی کلیسای در این منطقه ساخته شد اما در سالهای بعد حدود قرن هفتم کلیسای در جنوب کلیسای اول ساخته شد.
بعدها کلیسا ی سوم نیز در نزدیکی این کلیسا ساخته شد که این کلیسا توسط عثمانی ها از بین رفت. در سال ۱۴۵۳ کلیسا توسط سلطان محمود شخصاً به کالندری فرقه ای از درویش ها اختصاص یافت. درویش ها از این عمارت به عنوان آشپزخانه عمومی استفاده می کردند و به خاطر همین به این ساختمان می‌گفتند کالندرحانه یعنی خانه ی کالندری.

در سال ۱۷۴۶ حاجی بشیر آقا Kizler aghasi قصر توپکاپی محراب و منبری برای این ساختمان ساخت تا این ساختمان تبدیل به مسجد می شود. مسجد کالندرحانه توسط آتش و زلزله آسیب دید که این مسجد در سال ۱۸۵۵ و باردیگر بین سال‌های ۱۸۸۰ و ١٨٩٠مورد بازسازی قرار گرفت. در دهه ی ٣٠ بعد از آنکه مناره ی مسجد کالندر حانه به وسیله رعد و برق سقوط کردند و باعث خرابی قسمتی از ساختمان شد متروکه شد.

در دهه ۷۰ و بعد از آن که مناره و محراب مسجد مورد بازسازی قرار گرفت و بار دیگر مسجد کالندر حانه برای عبادت باز شد. مسجد کالندر حانه که یک کلیسای دوره بیزانس بود و سپس به مسجد تبدیل شده بود معماری ترکیبی از دوران بیزانس و معماری اسلامی دارد که معماری بسیار جالبی برای بازدید است.

البته تابلو هایی که در زمان کلیسا بودن مسجد کالندر حانه وجود داشت همگی برداشته شدند و جای خود را به تابلوهای اسلامی و متون مذهبی داده اند.

و همچنین توجه کنید که مسجد کالندر حانه یک مسجد تک مناره است.

بازدید از مسجد کالندر حانه 
هنگام بازدید از مسجد کالندر حانه به اولین مطلبی که باید توجه داشت این است که در هنگام اذان اجازه ی بازدید وجود ندارد و فقط در این هنگام اجازه ی عبادت و نماز خواندن است درست مثل هر مسجد دیگر. هنگام بازدید حتی اگر شما سر رشته ای از معماری نداشته باشید کاملا متوجه قسمت هایی از مسجد کالندر حانه میشوید که به صورت معماری بیزنس است و همجنین متوجه نوع معماری اسلامی نیز در برخی موارد میشوید.

در نزدیکی مسجد کالندر حانه هم بیمارستان است و دانشگاه معروف استانبول پس موقع بازدید در صورت علاقه میتوانید از دانشگاه معروف استانبول نیز دیدن و پرس و جو کنید. در نزدیکی مسجد کالندر حانه کتاب فروشی بزرگی به نام فیلیز کیتابوی قرار دارد که شما هر نوع کتابی مخصوصا کتب تاریخی مرتبط با بنا های تاریخی و تاریخ عثمانی بخرید و مطالعه کنید تا بیشتر با این بناهای تاریخی از جمله مسجد کالندر حانه آشنا شوید.

همچنین در اطراف مسجد کالندرحانه کافه ها و رستوران های با کیفیتی است که هم میتوانید وقت خود را در آنجا سپری کنید و هم از خوراک و نوشیدنی در آنجا لذت کافی را ببرید.

نحوه دسترسی به مسجد کالندرحانه 
از آنجا که مسجد کالندر حانه در کنار قنات بزدان در وزنجیلر واقع در امینونو در محله ی فاتیح قرار دارد و همچنین در نزدیکی دانشگاه استانبول قرار دارد شما به راحتی توسط اتوبوس و تاکسی میتوانید به این مسجد دسترسی ساده داشته باشید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد کالندرحانه 

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =