پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسجد ییلدیز استانبول

مسجد ییلدیز استانبول

مسجد ییلدیز استانبول(Yıldız Hamidiye Mosque) از جمله مساجد استانبول است که در کنار کاخ سلطنتی ساخته شده است، ویژگی خاص این مسجد طراحی آن توسط شخص پادشاه وقت یعنی سلطان عبدالحمید است.

مسجد ییلدیز استانبول

تاریخ ساخت مسجد ییلدیز استانبول به سال ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۶ بر می‌گردد این مسجد به دستور سلطان عبدالحمید دوم ساخته شده است و می‌توان گفت نوعی مسجدی شاهانه با تزیینات سلطنتی است. مسجد در جاده کاخ ییلدیز استانبول به سمت بلوار بارباروس در بیشیکتاش گرفته است. مسجد ییلدیز نمونه‌ای بی نظیر از معماری عصر عثمانی است و گفته می‌شود که طرح بنا را سلطان عبدالحمید کشیده و در اختیار معمار اصلی بنا گذاشته است. معماری این بنا نوعی معماری تکامل یافته سبک عثمانی است.

مسجد ییلدیز استانبول

 

معماری مسجد ییلدیز استانبول
معماری مسجد ییلدیز استانبول متعلق به سبک معماری عثمانی است. این مسجد دارای یک گنبد بزرگ در وسط بنای اصلی می‌باشد و یک گلدسته زیبا نیز جهت اذان گو تعبیه شده است. پوشش خارجی مسجد سنگ مرمر سفید رنگ است که بر روی برخی از قسمت‌های آن حکاکی شده است. بنا به شکل مربع کامل است. و درسه سطح طبقات زیر گنبد ساخته شده‌اند. در مسجد ییلدیز تزیینات بسیاری به کار رفته است و وجه تمایز آن با مساجد دیگر شهر استانبول در همین است که افراط در تزیینات و ارائه‌ها آن را از مسجد بودن خارج نموده است.

مسجد ییلدیز استانبول

در فضای داخلی مسجد دیوار کوب‌های زیبا و همراه با کتیبه‌های قرآنی دیده می‌شود دربهای داخلی همگی از انواع مرغوب چوب می‌باشند. لوستر کریستالی بزرگی از سقف مسجد آویخته شده است. رنگ غالب در طراحی داخلی رنگ طلایی است و فضای زیر گنبد به رنگ آبی و مینیاتوری زیبا نقاشی شده است.

مسجد ییلدیز استانبول

نحوه دسترسی به مسجد ییلدیز استانبول
مسجد ییلدیز استانبول در منطقه بشکیتاش استانبول قرار گرفته است نزدیک‌ترین خیابان به این مسجد خیابان از طریق بلوار باراباروس است. که بعد از این خیابان اصلی وارد خیابان سارای شده و به مسجد خواهید رسید در روبروی مسجد ییلدیز استانبول پارک بزرگ یحیا کامیل واقع شده است. در بلوار باراباروس خط اتوبوس شهری فعال است که شما می‌توانید با استفاده از این اتوبوس‌ها با هزینه کمتر به این مجموعه تاریخی برسید.

برای بازدید از مسجد ییلدیز می‌توانید در تمامی ساعات شبانه روز به جز ساعات نماز مراجعه نمایید.

هزینه بازدید از مسجد جامع ییلدیز رایگان می‌باشد و نیازی به تهیه بلیت نیست.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد ییلدیز استانبول

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + دوازده =