معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

آن دسته از پزشکان و دندانپزشکانی که از مراکز آموزش عالی خارج از ترکیه فارغ التحصیل شده اند (( به منظور اشتغال یا ادامه تحصیل در ترکیه ملزم به معادل سازی مدارک تحصیلی خود براساس موازین شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK ) می باشند.))

در حالت کلی مراحل اداری و پروسه معادل سازی مدارک (Denklik ) شامل دو مرحله می باشد که قسمت اصلی آن توسط واحد مربوطه در شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK ) انجام میگیرد.

اما به منظور اتمام مراتب اداری متقاضی معادل سازی مدارک بایستی در آزمونی به نام ” آزمون تعیین سطح ” موسوم به (STS) که توسط سازمان سنجش آموزش ترکیه (ÖSYM) برگزار میشود نیز شرکت نماید.

این آزمون سالی دو بار برای رشته پزشکی و رشته دندان پزشکی برگزار میشود.

با این توضیحات پروسه اداری تقاضا برای معادل سازی مدارک به دو مرحله تقسیم میشود:

1_ متقاضی بایستی به صورت آنلاین و از طریق وبسایت رسمی سازمان (YÖK) نسبت به تشکیل پرونده و بارگذاری مدارک و سپس ارسال پستی یا تحویل حضوری آنها اقدام نماید.
پرونده تشکیل یافته و مدارک ارسالی توسط کارشناسان سازمان مورد ارزیابی قرار گرفته و بسته به نوع تقاضا و شرایط متقاضی بایستی مراحل سه گانه خاص ( نظیر تایید مراکز آموزش عالی قبلی متقاضی توسط وزارت امور خارجه ترکیه ، اعلام مدارک ناقص ، ارزیابی نهایی مدارک توسط کارشناسان و …) طی گردد. در صورت تایید بعد از بازه زمانی معین برگه معادل صادر می گردد.

لینک تقاضا به صورت آنلاین:

http://www.yok.gov.tr/web/denklikbirimi/adim-adim-denklik

2_ در صورتی که مدارک ارسالی مربوط به رشته های پزشکی یا دندانپزشکی باشد بعد از ارزیابی های اولیه توسط کارشناسان سازمان (YÖK) و قبل از تایید نهایی و صدور برگه معادل از داوطلب خواسته می شود تا در آزمون مربوطه (STS) شرکت نماید تا بعد از تعیین نتیجه این آزمون نسبت به بررسی نهایی مدارک اقدامات لازم از سوی سازمان انجام گیرد.

برای شرکت در این آزمون بایستی به صورت آنلاین و مطابق برنامه زمانی تعیین شده توسط سازمان سنجش ترکیه (ÖSYM) اقدام شود.

درباره‌ی عرفان

همچنین ببینید

صفات تفضیلی و عالی در ترکی استانبولی

صفات تفضیلی و عالی در زبان ترکی استانبولی

‘گرامر ترکی استانبولی | پیشوند “تر” و “ترین” در زبان ترکی استانبولی صفات تفضیلی و …

2 نظر

  1. برای رشته computer science باید چکار کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =