پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

معرفی جاذبه های خاص و غیرمعمول استانبول

معرفی جاذبه های خاص و غیرمعمول استانبول

استانبول یکی از زیباترین شهرهای آسیایی و در عین حال اروپایی است که می‌توانید به آن بروید و خوش بگذرانید. شهری که به جاذبه‌های تاریخی‌اش شناخته می‎شود و یکی از برترین شهرهای جهان که مانند آهنربایی افراد را جذب خود می کند. ترکیب جامعه ی مدرن و سنتی در این شهر، از آن یک جای فراموش نشدنی ساخته است. تا حالا مطالب زیادی را خوانده اید که پیشنها می کنند در تور استانبول از مسجد ایاصوفیه دیدن کنید یا برج گالاتا را ببینید، از قصرهای عثمانی دیدن کنید یا حتی در بازار تاریخی استانبول قدم بزنید و خرید کنید. این مکان ها همه زیبایی های خاص خود را دارند اما شاید برای دسته ای از گردشگرانی که زیاد به این شهر سفر می کنند و آنها را بارها و بارها دیده اند، خسته کننده باشد به همین دلیل استانبول سرا در این مقاله به شما تفریحات متفاوت تری از همیشه را پیشنهاد می کند تا در سفر بعدی تان اگر خواستید یکی از آنها را امتحان کنید:

خانه سابق تروتسکی در بویوک آدا

لئون تروتسکی یکی از متفکران انقلابی بلشویک در روسیه بود. در سال های اول شکل گرفتن اتحداد جماهیر شوری فردی تاثیر گذار بود و او را به عنوان کمیسر خلق برای روابط خارجی انتخاب کرده بودند. پس از آن ارتش سرخ شوروی را تاسیس کرد و خودش فرمانده آن شد. در دهه ۱۹۲۰ میلادی میان تروتسکی و لنین اختلاف نظرهایی درباره نحوه اداره حکومت به وجود آمد که موجب شد در نهایت از شوروی تبعید شود.

بین سال های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۹ لئون در خانه ای زیبا در بویوک آدا زندگی می کرد. زندگی نامه وی و کتاب تاریخ انقلاب روسیه در همین خانه نوشته شده اند. این خانه بدلیل سال های زیاد عدم استفاده جزئی از طبیعت شده است و امروز بازدید از آن جزو تفریحات غیر معمول استابول محسوب می شود.

     

شاید برایتان جالب باشد درباره سرنوشت تروتسکی بدانید، او بعد از ترکیه به مکزیکو سیتی رفت و در سال ۱۹۴۰ مردی جوان را به عنوان مهمان پذیرفت. این مرد او را با فرو کردن یخ شکنی داخل گردنش به قتل رساند. او در آن زمان هرگونه ارتباط با شوروی را انکار کرد اما پس از اتمام دوران محکومیت و بازگشت به شوروی بالاترین نشان این کشور را دریافت کرد.

قایق‌رانی روئینگ در خلیج شاخ طلایی

خلیج شاخ طلایی یا گلدن هورن که در زبان ترکی به آن هالیج می‌ گویند محلی است که قسمت اروپایی استانبول را به دو قسمت تبدیل می کند. این نام را به این خاطر بر آن گذاشته اند که در غروب خورشید به مدت دو یا سه دقیقه خلیج به رنگ طلایی تغییر می کند و اگر این خلیج را از بالا ببینیم شبیه به شاخ گاو است.

 

قایقرانی بر روی شاخ طلایی تجربه‌ای لذت بخش است و برای امتحان کردنش باید تورهای قایقرانی به همراه مربی را برای صبح زود رزرو کنید. البته تفریحات اینجا شامل پیاده روی هم می ‌شود چرا که خیابان‌ های اطراف پر است از رستوران ها و مغازه ها که می ‌توانید اوقات خوشی را در آن سپری کنید.

قدم زدن در کنار دیوارهای قدیمی شهر
مانند بیشتر شهرهای قدیمی برای حفاظت از قلمرو امپراطوری در استانبول نیز از ساخت دیوار پیرامونش کمک گرفته بودند. این دیوار در زمان تئودوسیوس دوم در قرن ۵ میلادی ساخته شده است و راه رفتن بر روی آن می تواند یکی از هیجان انگیزترین تفریحات غیر معمول استانبول باشد.

پیشنهاد می‌ کنیم مسیر حرکت خود را از قلعه یدیکوله (Yedikule Zindanları) آغاز کنید و در مسیر دیوار قدم بزنید تا به محدوده خارجی شهر برسید. قلعه یدیکوله، قلعه‌ای باستانی است که در یدیکوله محله فاتیح استانبول ساخته شده است. این بنا در سال ۱۴۵۸ میلادی بنا گردید و محل سکونت باب عالی و همچنین مدتی زندان بوده است. یکی از قلعه ‌های صعب ‌العبور استانبول به حساب می ‌آید و برای دیدنش باید به خودتان کمی سختی بدهید.

قلعه داخل بخش های جنوبی دیوارهای قسطنطنیه قرار دارد. دیوارها که در آغاز به دستور کنستانتین کبیر ساخته شده بودند، از همه سو شهر را دربرگرفته بودند و از آن در برابر یورش ‌های زمینی و دریایی حفاظت می ‌کردند. همان طور که پیشتر ذکر شد در قرن ۵ میلادی، هنگامی که شهر آغاز به گسترش نمود، دیوارهای دو ردیفه تئودوسیوس ساخته شدند. با اینکه دیگر بخش‌ ها به اندازه این دیوارها مستحکم نبودند، با نگهبانی تعداد کافی افراد، برای هر محاصره کننده قرون وسطایی نفوذ ناپذیر می ‌شدند. دیوارهای قسطنطنیه در زمان محاصره آوارها (مردم شمال شرقی قفقاز)، اعراب، روس ‌های کیف و بلغارها از شهر قسطنطنیه و امپراتوری بیزانس محافظت کردند. بعدها با ساخت توپ جنگی دیوار نیز تخریب شد و قسطنطنیه سقوط کرد.

گشت و گذار در استانبول با موتورسیکلت‌های قدیمی
اگر از علاقه‌مندان به موتورهای قدیمی هستید در استانبول می‌توانید در تورهای جذاب و جالب موتورسواری شرکت کنید. تورهای متعددی برای موتورسواری در استانبول با موتورهای قدیمی و نوستالژیک برپا می‌شود که می‌توانید در آنها شرکت کنید. البته باید لباس و کلاه مخصوص بپوشید که در اختیارتان قرار می‌گیرد.

تماشای هنر خیابانی در بخش آسیایی استانبول
فستیوال نقاشی دیواری استانبول محله‌ی Yeldeğirmeni را به یک گالری هنری بزرگ و روباز تبدیل کرده است. در این محله می‌توانید نقاشی‌های دیواری کشیده شده توسط هنرمندان داخلی و بین‌المللی را ببینید که در گوشه و کنار آن، خودنمایی می‌کنند.

هنرهای خیابانی استانبول

اپلیکیشن هنرهای خیابانی استانبول

پارک مینیاتورک 
یکی از تفریحات غیر معمول استانبول که می تواند برای بچه ها بسیار جالب باشد پارک مینیاتورک است. در این جا صدها اثر تاریخی با ابعاد کوچک ساخته شده اند و در کنار هم قرار دارند. با رفتن به آن در واقع داخل استانبولی کوچک می شوید. اگر زمان کافی در اختیار ندارید می توانید به جای بازدید از تک تک جاذبه ها به پارک مینیاتورک بروید. اینجا پر از جاذبه هایی ست که ۲۵ برابر کوچک شده و با ماکت های مقاوم ساخته شده اند. پارک مینیاتورک در سال ۲۰۰۳ با ۶۰ هزار متر مربع مساحت افتتاح شد و در آن قسمت هایی برای ماکت ها، فضای سبز، فضای سرپوشیده، استخر و پارکینگ در نظر گرفته شد.

پارک مینیاتورک 

پارک مینیاتورک در منطقه سوتلوجه، در شمال شرقی شاخ طلایی قرار دارد و می توانید به راحتی خودتان را به آنجا برسانید، کافیست در میدان تکسیم سوار اتوبوس های عمومی شوید. این پارک هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است.

سر زدن به حمام‌های سنتی
یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین تجربه‌هایی که می‌توانید در استانبول داشته باشید، سر زدن به حمام‌های سنتی است. در این حمام‌ها می‌توانید هم‌زمان با تمیز کردن خودتان و ماساژ، سبک زندگی سنتی در ترکیه را ببینید.

حمام های سنتی استانبول

گشت و گذار در ساحل در جزیره بورگاز آدا
جزیره Burgazada یکی از کمتر شناخته‌شده‌ترین جزایر پرنس استانبول است. این منطقه فرصت خوبی برای گشت و گذار در ساحل و لذت بردن از تفریحات ساحلی است. اگر آب به اندازه کافی گرم باشد، می‌توانید از شنا کردن نیز لذت ببرید. در مسیر رسیدن به ساحل از دیدن کلیساهای قدیمی پنهان شده در پوشش گیاهی سرسبز و انبوه، لذت خواهید برد. برای اینکه به این جزیره برسید می‌توانید از فرابرها استفاده کنید. قبل از راه افتادن، حتما برنامه فرابر را چک کنید.

جزیره بورگاز آدا

جزایر زیبا و توریستی استانبول

جمع آوری قارچ در جنگل بلگراد
یکی از مقصدهای عالی برای فرار از شلوغی استانبول و گشت و گذار در دل طبیعت، جنگل بلگراد است. این جنگل فرصت خوبی برای چیدن قارچ خوراکی است. یک متخصص قارچ در فصل رویش قارچ تورهای مخصوصی به طور مرتب برگزار می‌کند که می‌توانید در آن شرکت کنید و قارچ بچینید.

جنگل بلگراد استانبول

کارگاه جواهرسازی عثمانی در بازار بزرگ
در بازار بزرگ استانبول، جواهرات بسیار زیبایی برای فروش وجود دارد اما توریست ها می توانند یاد بگیرند تا خودشان آنها را بسازند. کافی است سری به این کارگاه بزنید تا تحت نظر یک اوستا، جواهرسازی را در چند ساعت یاد بگیرید و شاهکار خودتان را بسازید! در هر کلاسی حداکثر ۴ نفر شرکت می کند و مدت زمان آن هم ۳ ساعت است. این مورد از تفریحات غیر معمول استانبول حسابی متفاوت است و برای علاقه مندان به کارهای ظریف یا جواهرات انتخاب مناسبی است.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

مکان های دیدنی میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول تکسیم، یکی از معروف ترین و پر جنب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هشت =