پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

موزه جانورشناسی استانبول

موزه جانورشناسی استانبول

موزه جانور شناسی استانبول یکی از موزه های جالب و دیدنی استانبول است که اگر برای تحقیقات به ترکیه و تور استانبول سفر می‌کنید باید حتماً از آن دیدن کنید؛ حتی اگر به‌قصد تفریح و گردش مسافر این شهر زیبا هستید و فرزندانتان همراهتان هستند، بازدید از موزه جانورشناسی استانبول خالی از لطف نیست.با استانبول سرا همراه باشید تا با موزه جانورشناسی استانبول بیشتر آشنا شویم.

موزه جانورشناسی استانبول که در پردیس دانشگاهی استانبول قرار دارد، در اصل یک موزه‌ی تاریخ طبیعی است که مجموعه‌ای از حیوانات کشور ترکیه را در طول تاریخ در این موزه گردآوری کرده‌اند.
این موزه در سال ۱۹۳۳ توسط دانشمند و پروفسور سوئیسی “آندرو ناویل” پس از انتصابش به‌عنوان رئیس بخش زیست شناسی دانشگاه استانبول، افتتاح شد و پس از آن ابزار و اشیاء مربوط به زیست شناسی که از طرف آلمان اهدا شده بود را در یک سالن کوچک در ساختمان زیست شناسی قرار دادند.

  

بعد از مرگ ناگهانی ناویل در سال ۱۹۳۷، زیست شناس و هیدرولوژیست آلمانی، “کرت کوسویگ” اداره و مدیریت این بخش را بر عهده گرفت. وی در طی ۱۵ سال تحقیقات خود بر روی حیوانات و موجودات موجود در آناتولی، نمونه‌هایی از پستانداران، پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها، قورباغه‌ها و بی‌مهرگان را در موزه جانورشناسی استانبول جمع آوری کرد.

در سال ۱۹۵۷، طبقه‌ی بالای ساختمان، جایی که موزه در آن قرار داشت، تخریب شد و موزه جانورشناسی استانبول به ساختمان مدرسه‌ی ” موراد پاشا” منتقل شد. در سال ۱۹۷۳ و پس از اتمام ساختمان‌های تازه ساخت، مجموعه‌ی موزه در یکی از این ساختمان‌ها قرار گرفت.
بعد از عملیات‌ترمیم و پاک‌سازی اقلام موزه توسط “دینچر گولن” و گروه آن بالاخره در سال ۱۹۸۹ موزه به شکل امروزی افتتاح شد.

امکانات و بخش‌های موزه جانورشناسی استانبول
موزه جانورشناسی استانبول در مساحت ۱۲۰ متر مربع، شامل دو بخش اصلی برای نمایشگاه و مجموعه‌هاست.
بازدید از بخش نمایشگاه برای عموم آزاد است ولی بخش مجموعه‌ها فقط برای موارد علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این قسمت به معرفی این دو بخش خواهیم پرداخت:

مجموعه‌ها: در این بخش از موزه جانورشناسی در حدود ۱۵۰۰ نوع حشره،۳۵ ماهی، ۴۵ خزنده، ۳۲ دو زیست، ۱۴۳ پرنده، ۱۷۰ نوع پستاندار و ۱۹۳ بی‌مهره نمایش داده می‌شود. در میان آن‌ها از موارد نادر مانند یک مرغ خزنده‌ی از نیوزلند و گونه‌های در حال انقراض هم می‌توان نام برد.

نمایشگاه‌ها: در این بخش از موزه جانورشناسی نمونه‌هایی از حیوانات عجیب و غریب از قاره‌های دیگر مانند گوزن آلاسکا، خرس قهوه‌ای، خوار پشت مورچه خوار و یک اسکلت تاپیر وجود دارد. همچنین در نمایشگاه‌ها تصاویر، خز و اسکلت‌های مختلف پستانداران، پرندگان و دیگر گونه‌های جانوری کشور ترکیه به نمایش گذاشته می‌شود.
در این بخش از نمایشگاه از موزه جانورشناسی استانبول، بدن یک شیر که به رئیس جمهور جلال بایر که در سفرش به پاکستان تقدیم شده بود هم قرار دارد.

برای بازدید از نمایشگاه موزه جانور شناسی استانبول می‌توانید در روزهای دو شنبه و چهارشنبه در موزه جانورشناسی استانبول حضور یابید.
این موزه سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر بازدید کننده دارد که اکثراً دانش آموز هستند.

نحوه دسترسی به موزه جانورشناسی استانبول
برای رسیدن به موزه جانورشناسی استانبول علاوه بر تاکسی که یکی از سریع‌ترین وسایل نقلیه است، شما می‌توانید با استفاده از خطوط اتوبوس برقی شهر استانبول در ایستگاه بایزیت و یا دانشگاه استانبول پیاده شده و بعد از یک پیاده روی کوتاه و چند دقیقه‌ای، خود را به موزه برسانید.

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =