هر آنچه که در مورد افتتاح حساب بانکی در ترکیه باید بدانید

هر آنچه که در مورد افتتاح حساب بانکی در ترکیه باید بدانید

افتتاح حساب در ترکیه برای اتباع خارجی به نسبت سال های گذشته راحت تر شده است. در گذشته برای این که یک تبعه خارجی بخواهد نسبت به افتتاح حساب در کشور ترکیه اقدام کند می بایستی مراحل سختی را سپری می کرد در حالی که با قوانین جدید افتتاح حساب در ترکیه برای اتباع خارجی امکان پذیر و به مراتب راحت تر شده است. هر شخصی چه حقیقی و چه حقوقی می تواند با در دست داشتن مدارک نسبت به باز کردن حساب در ترکیه اقدام نماید. افتتاح حساب بانکی در ترکیه سبب می گردد که شما بتوانید در سطح جهانی به مبادله تجاری بپردازید و درآمدهای حاصل از مبادلات تجاری خود را دریافت نمایید. تمام بانک های دارای مجوز و فعال در ترکیه مشمول قوانین بانکداری ترکیه هستند که از جانب بانک مرکزی ترکیه اعلام می گردد.

پیش از هرچیز باید اشاره کنیم امکان افتتاح حساب هیچ ارتباطی با دارا بودن تابعیت ترکیه ندارد و افرادی که هنوز تابعیت این کشور را کسب ننمودند نیز می تواند در ترکیه اقدام به افتتاح حساب بانکی کنند. چنانچه غالبا به ترکیه سفر می کنید، دانشجو هستید یا به فکر زندگی و کار در این کشور می باشید، باید در ترکیه حساب بانکی داشته باشید.

شرایط افتتاح حساب بانکی برای اتباع خارجی در ترکیه
دولت ترکیه به منظور راحتی مشتریان خارجی خود جهت باز کردن حساب بانکی و انجام عملیات بانکی در این کشور، قوانین مختلفی وضع کرده است. پیش از این، شهروندان خارجی (حتی شهروندان قشر متوسط و بالاتر)، می بایست برای انتقال پول های خود به ترکیه وقت و هزینه بسیاری صرف می کردند؛ اما امروزه افتتاح حساب در ترکیه برای اتباع خارجی بسیار راحت شده است. در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

چنانچه یک شهروند خارجی در ترکیه هستید و قصد افتتاح حساب بانکی در این کشور را دارید، می بایست پس از احراز شرایط و تهیه مدارک درخواست شده، به آن بانک مراجعه و حساب جاری یا حساب سپرده افتتاح نمایید. با توجه به اینکه بانک های ترکیه هرکدام شرایط خاص خود را در این خصوص دارند، اما افتتاح حساب بانکی برای اتباع خارجی در ترکیه یک چهارچوب و روش کلی دارد.

شما می توانید شرایط هر بانک را در وب سایت رسمی آن بانک مشاهده و از شرایط افتتاح حساب جاری یا سپرده برای اتباع خارجی آگاه شوید. افتتاح حساب برای اتباع خارجی به دو شکل شخصی و شرکتی صورت می گیرد و این دو نوع حساب هر یک قوانین مختلفی دارد.

مدارک و اطلاعات کلی مورد نیاز هنگام افتتاح حساب (شرکتی و شخصی):

  • پاسپورت (وجود آن ضروری)
  • آدرس محل سکونت
  • شماره مالیاتی
  • شماره تلفن همراه

شرایط افتتاح حساب بانکی برای شرکت های خارجی در ترکیه
همان طور که می دانید، بین حساب بانکی شخصی با شرکتی و موسسات تفاوت وجود دارد. این مسئله در مورد اتباع خارجی که می خواهند در ترکیه حساب بانکی افتتاح کنند نیز صادق است. برای افتتاح حساب شرکتی، امضای مدیر شرکت خارجی الزامی و مدارک مربوط به شرکت نیز می بایست توسط مترجم رسمی ترجمه شود که پس از آن باید به دفتر امور مالیاتی مراجعه شود.

در این مرحله گرفتن شماره مالیات شرکتی از اداره مالیاتی در مقایسه با دریافت شماره مالیاتی شخصی زمان بیشتری می برد. پس از دریافت شماره مالیاتی، بانک ها مدارکی را از شرکت های خارجی درخواست خواهند کرد که در صورت تکمیل و ارائه این مدارک، می توانید برای شرکت خود در ترکیه حساب بانکی افتتاح کنید.

مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی برای اتباع خارجی در ترکیه
برای افتتاح حساب شخصی در بانک های ترکیه، آماده سازی مدارک فوق کفایت می کند؛ اما در بین آنها، آدرسِ محل سکونت تبعه خارجی در ترکیه بدون شک یکی از مهمترین آنها می باشد؛ آدرس می تواند متعلق به یکی از بستگان یا آشنایان تبعه خارجی نیز باشد اما سوال مهمی که برای بیشتر اتباع خارجی هنگام افتتاح حساب بوجود می آید، الزام دارا بودن آدرس خانه شخصی است که پاسخ آن منفی است.

باید درنظر داشته باشید که هرچند هنگام افتتاح حساب، وجود پاسپورت ضروری و لازم است اما اجباری درخصوص آدرس محل سکونت وجود ندارد. اما آدرس محل سکونت برای دریافت شماره مالیاتی لازم و ضروی می باشد.

شماره شناسنامه خارجی و شماره مالیاتی چیست؟
از طرف مدیریت کل امور شهروندی و جمعیت جمهوری ترکیه، به اتباع خارجی که بیش از 6 ماه در ترکیه اقامت می کنند، شماره شناسنامه خارجی داده می شود. این شماره را می توانید پس از دریافت مجوز اقامت تحصیلی، از سایت اینترنتی مدیریت کل امور شهروندی و جمعیت جمهوری ترکیه دریافت کنید.

برای انجام عملیات بانکی توسط افراد خارجی در ترکیه، باید از طرف ریاست اداره درآمد، شماره مالیاتی دریافت شود (شماره شناسنامه خارجی می تواند به عنوان شماره شناسنامه مالیاتی نیز به کار رود). در پرداخت هایی که به اداره مالیاتی صورت خواهد گرفت (هزینه جریمه تاخیر در درخواست مجوز اقامت)، شماره شناسنامه مالیاتی به کار می رود.

نحوه دریافت شماره مالیاتی
جهت دریافت شماره مالیاتی نیز می توانید به سادگی آن را از اداره مالیاتی دریافت نمایید که برای این کار، وجود کارت شناسایی و پاسپورت کفایت می کند.

ضرورت داشتن شماره همراه ترک
برخی بانک ها برای افتتاح حساب، شماره تلفن همراهِ خریداری شده از شرکت های مخابرات ترکیه را تقاضا می کنند. این امر در برخی بانک ها اجباری نیست اما جهت دسترسی به حساب بانکی و استفاده از اینترنت بانک، گرفتن خط تلفن از اپراتورهای ترکیه ضروری خواهد بود. برای این کار می توانید از شرکت هایی همچون: ترکسل، وُدافون یا ترک تله کُم، خطوط اعتباری یا دائمی خریداری نمایید.

کدام بانک ها برای اتباع خارجی افتتاح حساب انجام می دهند؟
شما می توانید در کلیه بانک های ترکیه اقدام به افتتاح حساب کنید. یکی از بانک های دولتی منتخب توسط اتباع خارجی در این زمینه، بانک دولتی زراعت می باشد. لذا ممکن است شما هم بخواهید در این بانک حساب افتتاح کنید.

تامین نیازها و انتظارات از سوی یک حساب بانکی حائز اهمیت می باشد. در این زمینه تصور می رود تعداد شعب یا دستگاه های ATM متعلق به یک بانک، یک معیار اساسی باشد. معیار دیگری که در یافتن بانک مناسب برای شما کمک خواهد کرد، حمایت از حساب ارزهای خارجی توسط بانک مربوطه می باشد. شما در همه بانک های ترکیه می توانید حساب های لیر، دلار و یورو افتتاح کنید. اما چنانچه بخواهید حساب هایی از نوع فرانک سوئیس، دینار کویت یا ریال عربستان باز کنید، گزینه های شما ممکن است کمی محدودتر باشند.

با حساب بانکی افتتاح شده در ترکیه چه کارهایی می توان انجام داد؟
با افتتاح حساب بانکی در ترکیه خواهید توانست آزادانه به پول هایتان دسترسی داشته و طی مدتی که در ترکیه هستید، از هزینه های بین المللی اجتناب کنید. اگر در شرکتی واقع در ترکیه کار می کنید یا برای کار در آینده برنامه ای دارید، می توانید حقوق خود را مستقیما از حساب بانکی تان دریافت نمایید. پس از افتتاح حساب، توسط کارت اعتباری ارائه شده، می توانید خریدهای خود را انجام دهید. به همین شکل نیز می توانید از کارت خود در خریدهای اینترنتی بهره بگیرید.

لازم به ذکر است اساسا حساب های بانکی ترکیه سود زیادی به حساب های خود تعلق نمی دهند؛ درنتیجه شما می توانید پس انداز خود را با نرخ سود سپرده ارزیابی کنید. همچنین با خرید اوراق بهادار نیز می توانید از پس انداز خود استفاده بهینه نمایید.

آیا می توان پس از افتتاح حساب، کارت اعتباری بانک دریافت کرد؟
افتتاح حساب بانکی در ترکیه هیچگونه التزامی بابت صدور کارت اعتباری بانکی از بانک مبدا را برای شما تضمین نمی کند. جهت دریافت کارت اعتباری بانکی در ترکیه، شرایطی وجود دارد که افراد واجد شرایط پس از بررسی شرایطشان از سوی بانک، موفق به دریافت آن خواهند شد.

برای اینکه یک شهروند ترک بتواند کارت اعتباری ATM دریافت کند، فراهم کردن امتیاز اعتبار بانکی خوب و درآمد منظم قابل اثبات، مورد نیاز می باشد. در مورد اتباع خارجی نیز موارد مشابه درخواست می شود. همچنین، بانک ها برای اتباع خارجی که تمایل به دریافت کارت عابر بانک دارند، علاوه بر اثبات درآمد منظم، شرط ضامن نیز وجود دارد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 15 =