پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

پارک جنگلی آتاتورک آربروتومِ استانبول

پارک جنگلی آتاتورک آربروتومِ استانبول

پارک جنگلی آتاتورک آربروتومِ استانبول(Atatürk Arboretum) یکی از پارک‌های عظیم شهر استانبول است که در نزدیکی منطقه ساری یر و در بخش اروپایی این شهر زیبا قرار دارد.
ایده اصلی ساخت این پارک جنگلی به سال ۱۹۴۹ بر می‌گردد که توسط پرفسور Hayrettin Kayacık استاد دانشگاه محیط زیست استانبول ارائه شده است تا این مکان فضایی برای استفاده دانشجویان محیط زیست و همچنین فضایی برای گردشگران و دوست داران طبیعت باشد.

ساخت آن در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱ صورت گرفت و راه‌های درونی و فضای سبز آن ساخته شد اما به خاطر مشکلات تأمین بودجه ساخت آن با تأخیر مواجه شد تا اینکه نهایتاً در ۱۲ جولای ۱۹۸۲ و در سالروز تولد صد سالگی آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه افتتاح شد و به افتخار وی آن را پارک جنگلی آتاتورک نامیدند.

پارک جنگلی آتاتورک

پارک جنگلی آتاتورک امروزه یکی از بزرگترین پارک‌های استانبول محسوب می‌شود که فضای سبزی به وسعت ۲۹۶ هکتار، قسمتی عظیم از سمت جنوبی جنگل‌های بلگراد را پوشش می‌دهد.
در این پارک علاوه بر فضای سبز بزرگ بسیار دوست داشتنی، چند ساختمان متعلق به دانشگاه محیط زیست و همچنین وزارت فضای سبز ترکیه و همچنین دو بنای بسیار قدیمی متعلق به سال ۱۸۱۸ و ۱۹۱۶ وجود دارد که می‌توانید در هنگام بازدید از این پارک به آن‌ها هم سری بزنید و دیدن کنید.

پارک جنگلی آتاتورک

امکانات و تفریحات پارک جنگلی آتاتورک استانبول

پارک جنگلی آتاتورک از آنجا که بسیار زیبا و عظیم و دارای فضای سبز دوست داشتنی می‌باشد، بهترین مکان برای گذراندن روزی خالی از استرس و هیاهوی شهر می‌باشد که در آن می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید.

از تفریحاتی که می‌توانید در پارک جنگلی آتاتورک استانبول تجربه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارک جنگلی آتاتورک

پیک نیک
این پارک به خاطر داشتن فضای سبز بسیار دلچسب بهترین مکان برای پیک نیک در روزهای گرم می‌باشد.

پیاده روی و دوچرخه سواری
اگر اهل ورزش هستید می‌توانید با کرایه دوچرخه در پارک جنگلی آتاتورک در مسیرهای آن دوچرخه سواری کنید و ساعاتی را در این پارک گردش کنید یا اینکه در مسیرهای زیبای آن پیاده روی کرده و از بودن در طبیعت لذت ببرید.

رستوران‌ها
در این چارک رستوران‌ها و کافی شاپ های متعددی است که می‌توانید در آن‌ها از نوشیدنی‌ها و غذاهای خوشمزه ترکی لذت ببرید. پیشنهاد ما تجربه دلمه و کوفته است که نباید در تور استانبول از مزه کردن آن‌ها غافل شوید!

بازدید از حیوانات
اگر شما هم به حیوانات علاقه مند باشید می‌توانید از گونه‌های مختل حیوانات که در این مکان زندگی می‌کنند دیدن کرده و به آن‌ها غذا دهید.
حیواناتی نظیر اردک، قو، سنجاب و …

پارک جنگلی آتاتورک

عکاسی
پارک جنگلی آتاتورک به خاطر داشتن منظره‌های عالی هر روزه میزبان ده‌ها عکاس می‌باشد که برای عکاسی به این مکان می‌آیند پس بد نیست شما هم در بازدید از این مکان عکس‌های زیبایی را بگیرید.

پارک جنگلی آتاتورک

استانبول سرا پیشنهاد میکند برای بازدید از پارک جنگلی آتاتورک در ساعات اولیه روز به این مکان بیایید چرا که در آن ساعات خلوت است و دارای منظره‌ای عالی از طلوع خورشید می‌باشد.
حواستان به زوج‌های نوبخت هم باشه چرا که هر روز تعداد زیادی از آنها برای گرفتن عکس‌های عروسی به این مکان دیدنی فوق العاده می‌آیند و حتماً با آن‌ها برخورد خواهید کرد.

بعد از بازدید از پارک جنگلی آتاتورک بد نیست تا سری به مکان‌های دیدنی استانبول که در نزدیکی آن قرار دارد بزنید:

نحوه دسترسی به پارک جنگلی آتاتورک استانبول
دسترسی به پارک جنگلی آتاتورک از آنجا که این پارک در شمال غربی استانبول و در منطقه اروپایی نزدیک محله ساری یر قرار دارد می‌تواند راحت باشد و با انواع وسایل نقلیه می‌توان به این مکان آمد اما برای دسترسی به آن باید کمی پیاده روی کنید.

پیشنهاد استانبول سرا برای دسترسی ارزان و راحت به پارک جنگلی آتاتورک این است که با مترو در خط M2 به ایستگاه Haciosman بیایید و بعد از آن با مینی بوس های خطی مخصوص و یا با ۴۰ دقیقه پیاده روی به درب ورودی این پارک دسترسی پیدا کنید.

البته با تاکسی هم می‌توانید به این مکان بیایید اما به خاطر دوری مسیر و گران بودن کرایه تاکسی این روش به گردشگران تور استانبول برای دسترسی به پارک پیشنهاد نمی‌شود اما در هر حال این ساده‌ترین راه است.

پارک جنگلی آتاتورک

نقشه و موقعیت جغرافیایی پارک جنگلی آتاتورك آربروتومِ استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 15 =