کاخ بوکولیون استانبول

کاخ بوکولیون استانبول

کاخ بوکولیون استانبول (Palacio Bukoleon) از جمله بناهای تاریخی کهنی است که امروزه نفس‌های آخر خود را می‌کشد. کاخی که در قرن پنجم میلادی ساخته شده و فرمان ساخت آن به واسطه تئودئوس صادر گردیده است.

تئودوس یکی از امپراتورهای روم شرقی در دوران بیزانس بوده فرمان ساخت این مکان باشکوه را برای استراحت و تفریح صادر نموده است. با توجه به وجود برخی از منابع تاریخی نام اولیه این بنا هرمیسدس بوده است که با گذشت تقریبی یک قرن از آن و در زمان حکومت ژوستینین یکم، نام امروزی یعنی کاخ بوکولیون استانبول برای این مکان در نظر گرفته شد.

کاخ بوکولیون استانبول

وجود مجسمه‌هایی زیبا از شیر و گاو در درب ورودی این بنا، بخشی از نقل قول‌ها و افسانه‌های گذشته این بنای تاریخی است. امروزه با ورود به کاخ بوکولیون استانبول می‌توان شاهد مجسمه سنگی زیبایی از یک شیر بود. درمجموع این بنا به واسطه احداث مسیر جدیدی برای ساخت راه آهن در سال ۱۸۷۳، وضعی بحرانی را تجربه می‌نماید و در حال انقراض می‌باشد.

کاخ بوکولیون استانبول
کاخ بوکولیون از دوره ساخت تا تخریب، بخش ویژه استراحت گاهی محسوب می‌گردیده است. بخشی که بر اساس گفته‌ها و مستندات، تا قرن سیزدهم هم چنان کاربری خود را حفظ نموده و محلی برای تفریح و استراحت پادشاهان بوده است.

در دوره حکومت سلطان محمد عثمانی، کاخ بوکولیون استانبول به بنایی نیمه متروک تبدیل گردید تا در نهایت احداث خط راه آهن جدید حال آن را به طور کامل دگرگون نمود.

از جمله امکاناتی که در کاخ بوکولیون استانبول در دوره ساخت و حیات خود شاهد آن بوده، میدانی تحت عنوان میدان اسب دوانی است که با توجه به هم جواری با دریای مرمره و شرایط مساعد تفریحی و گردشگری، سهم عمده‌ای در برنامه رفاهی و تفریحی پادشاهان آن دوره داشته است.

کاخ بوکولیون استانبول

محل قرار گیری کاخ بوکولیون استانبول ، محلی زیبا و چشم نواز می‌باشد، چرا که در ساحل دریای مرمره قرار گرفته است و فضایی متفاوت را ایجاد نموده است. دارای پله‌هایی بوده است که بر زیبایی بنا می‌افزوده‌اند و امروزه اثری بسیار اندک از آن باقی مانده است. فضای بیرونی کاخ پوششی از گیاهان را تجربه می‌نماید که دور نمایی جذاب را برای این بنا به همراه داشته است.

بخشی از بنای کاخ بوکولیون استانبول که جنبه تاریخی منحصر به فردی را تداعی می‌نموده است، به منظور جلوگیری از انقراض در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری می‌گردد.

کاخ بوکولیون استانبول

نحوه دسترسی به کاخ بوکولیون استانبول 
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، محل قرار گیری و ساخت کاخ بوکولیون استانبول ، به طور دقیق بر روی ساحل دریای مرمره می‌باشد. و از طرفی دیگی می‌توان از سمت شرق اباصوفیه کوچک نیز به آن دسترسی یافت.

به منظور رسیدن به این مکان زیبا برای گردشگری و تفریح می‌توان نزدیک‌ترین مسیرهای عبور اتوبوس و تاکسی را انتخاب نمود.

کاخ بوکولیون استانبول

نقشه و موقعیت جغرافیایی کاخ بوکولیون استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + شش =