سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

۱۵ غذای نمادین ترکی در سفر به استانبول

۱۵ غذای نمادین ترکی در سفر به استانبول
استانبول بهترین شهر برای تجربه غذاهای نمادین و متنوع ترکی است، جایی که شما می‌توانید با ذائقه‌های مردم ترکیه در رستوران‌ها و کافه‌های استانبول آشنا شوید. در این مطلب لیست تعدادی از غذاهای محبوبی را معرفی و بررسی می‌کنیم که نباید خوردن آنها را در استانبول، این شهر پرهیاهو و رنگانگ از دست داد،با استانبول سرا همرا باشید.

غذاهای نمادین ترکی

دونر

این غذای کلاسیک ترکی امروزه به یکی از غذاهای ملی آلمان نیز تبدیل شده است. دونر به شکل‌های مختلفی سرو می‌شود. رایج‌ترین انواع آن دوروم و اسکندر کباب است؛ دوروم شامل دونر پیچیده در نان لواش می‌شود و اسکندر کباب از دونر روی نان پیده تشکیل شده است که آن را همراه با ماست، سس گوجه و کره سرو می‌کنند.

    دونر          

ایچلی کوفته
کوفته یکی از خوراک‌های رایج و معمولی ترکی، اما بسیار خوشمزه است. ایچلی کوفته را لایه‌ بیرونی شکننده و تردی از بلغور تشکیل می‌دهد که دورتادور مواد داخلی را پوشانده‌اند. مواد داخلی نیز شامل گوشت چرخ‌کرده، پیاز، جعفری و دانه‌های کاج است.

ایچلی کوفته

فیلم آموزشی ایچلی کوفته

لاهماجون
گاهی این‌ غذا را با نام پیتزای ترکی معرفی می‌کنند؛ اما واقعیت این است که لاهماجون هیچ شباهتی به پیتزای کلاسیک ایتالیایی ندارد. این غذای خوشمزه و نمادین ترکی شامل نانی نازک و گرد می‌شود که روی آن گوشت چرخ‌کرده می‌ریزند و در کنار آن نیز، جعفری و لیمو سرو می‌شود. برای خوردن لاهماجون معمولا نان را رول می‌کنند و آن را به صورت ساندویچ می‌خورند.

لاهما جون

مزه‌ها
دنیای مزه‌های ترکی بسیار بزرگ و متنوع است. برخی از خوشمزه‌ترین مزه‌ها، فاوا (پوره باقالی)، کوپوغلو (قطعات بادمجان سرخ‌شده با ماست و سس گوجه) و موهامارا (خمیر فلفل قرمز، گردو، آبلیمو و شیره انار) به شمار می‌رود.

مزه ها

کباب‌ها
کباب‌های ترکی از مهم‌ترین غذاهای نمادین ترکی محسوب می‌شوند و انواع بسیار زیادی دارند؛ آدانا و اورفا از گوشت چرخ‌کرده بره تشکیل شده است که با سیخ کباب می‌شود و یکی را با ادویه و تند، و دیگری را بدون ادویه آماده می‌کنند، بیتی گوشت چرخ‌کرده گاو یا بره است که با سیخ کباب می‌کنند، لای نان لواش می‌پیچند و با ماست و سس گوجه سرو می‌شود و شیش، قطعات مربعی گوشت یا مرغ طعم‌دارشده‌ای است که روی آتش کباب می‌کنند.

کباب ها

مانتی
مانتی کوفته‌های دست‌ساز و کوچکی از گوشت‌ چرخ‌کرده است که پس از پخته شدن با ماست و سسی متشکل از روغن، پاپریکا، نعنا و سیر سرو می‌شود.

مانتی

بالیک اکمک
یکی از غذاهای نمادین ترکی که گردشگران علاقه زیادی به آن دارند، بالیک اکمک به شمار می‌رود. این اسنک از ساندویچی تشکیل می‌شود که محتویات آن ماهی کبابی، پیاز و سالاد است.

بالیک اکمک

کارنیاریک
یکی از غذاهای متداول در رستوران‌های اصناف (کاسبان) ترکیه، کارنیاریک است. کارنیاریک متشکل از بادمجانی است که با گوشت چرخ‌کرده و جعفری پر شده است و روی آن را با سس گوجه‌ می‌پوشانند. خوردن این غذا همراه با برنج و گوجه توصیه می‌شود.

کارنیاریک

کوفته کادین بودو
یکی دیگر از انواع خوش‌طعم کوفته، کادین بودو است. این غذای نمادین ترکی از کوفته‌های گوشت چرخ‌کرده درست می‌شود که درون تخم‌مرغ و آرد غلتانده می‌شود و سپس درون روغن سرخ می‌کنند.

کوفته کادین بودو

هونکار بیندی
هونکار بیندی یکی از غذاهای فوق‌العاده خوشمزه ترکی است و شامل قطعات مربعی گوشت بره می‌شود که روی پوره بادمجان قرار می‌گیرند. در تهیه این پوره، از کره و نوعی پنیر مخصوص ترکی به نام کاشار استفاده می‌شود.

هونکار بیندی

کوزو تندیر
کوزو تندیر از غذاهای سنتی و نمادین ترکی، متشکل از گوشت تنوری بره است و امروزه همراه با آن ایچ پیلاو (برنج با آجیل، تکه‌های جگر و کشمش) سرو می‌شود.

کوزو تندیر

ایزگارا بالیک
سفر شما به استانبول کامل نمی‌شود، اگر این غذای ترکی را نخورید. ایزگارا بالیک ماهی تازه کبابی است. این ماهی‌ بسته به فصل می‌تواند ماهی همسی (ماهی آنچووی)، ماهی لورک (خارماهی دریایی)، ماهی چوپرا (ماهی سیم)، ماهی ایستاوریت (کوسه ماکرل)، ماهی پالاموت (ماهی ماکرل) و ماهی لوفر (آبی‌ماهی) باشد.

ایزگارا بالیک

پیده
این غذای نمادین ترکی را با شکل قایقی‌اش هرگز فراموش نمی‌کنید. پیده از نانی قایق‌مانند تشکیل می‌شود که درون آن را با انواع مختلف مواد از گوشت چرخ‌کرده گرفته تا اسفناج، تخم‌مرغ، سوجوک (سوسیس ادویه‌دار ترکی) و کوش باشی (قطعات طعم‌دار شده گوشت گوساله) پر می‌کنند.

پیده

یاپراک سارمرا
این غذای ترکی از برگ مو، کلم یا برگ چغندر پخته تشکیل شده است که با گوشت چرخ‌کرده یا برنج به همراه دانه کاج و کشمش پر می‌شود و سپس آن را مانند دلمه یا به صورت لوله‌ای می‌پیچند.

یاپراک سارمرا

سو بورگی
بورک از خمیر لایه‌لایه نازکی درست می‌شود که محتویات داخلی متفاوتی از جمله اسفناج، گوشت چرخ‌کرده یا سیب‌زمینی طعم‌دار شده دارد و به شکلی پخته می‌شود که لایه بیرونی آن، ترد و شکننده باشد. سو بورگی نیز مشابه بورک است، با این تفاوت که پیش از پخت نهایی، خمیر را آب‌پز می‌کنند و بدین ترتیب محصول نهایی آبدارتر از بورک می‌شود.

سو بورگی

در پایان پیشنهاد می‌کنیم فهرست کامل رستوران های استانبول و جاهای دیدنی استانبول را در استانبول سرا ببینید تا با کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها، برنامه‌ریزی بهتری در سفر خود داشته باشید.

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

Bi Nevi Deli

رستوران گیاهی بی نوی استانبول

رستوران گیاهی بی نوی استانبول رستوران بی نوی (Bi Nevi Deli) یکی از رستوران های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 4 =