پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

خانه موزه فارابی استانبول

خانه موزه فارابی استانبول

افتتاح خانه موزه فارابی استانبول

هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد فارابی، فیلسوف بزرگ ایرانی در سال ۲۰۲۰، علمای جهان اسلام را بر آن داشت تا برای پاسداشت این حکیم بزرگ و تبیین جایگاهش در جهان علم و فلسفه خانه موزه‌ای برای او تاسیس کنند. خانه موزه‌ای در شهر استانبول و با همکاری شهرداری این شهر و دانشگاه ملی قزاقستان. خانه موزه‌ای که به نوعی بیانگر اندیشه‌ها و دستاوردهای اندیشه‌ای فارابی در جهان امروزی است.

افتتاح خانه موزه فارابی استانبول

خانه موزه‌ای که تعداد زیادی از فلاسفه و دانشمندان جهان را به خودش می‌کشاند. خانه موزه‌ای که بخش‌های مختلفی دارد و یکی از جاذبه‌های جدید و پرطرفدار استانبول به حساب می‌آید. خانه موزه‌ای که گالیم موتانوف رئیس دانشگاه ملی قزاقستان در افتتاح آن گفته است: تأسیس یک خانه موزه‌ی مستقل برای فارابی در ترکیه نقطه عطف مهمی در بیشتر شناساندن گنجینه‌ی فرهنگی ترکی و قزاقی محسوب می‌شود که نقش ارزشمندی در تاریخ تمدن بشری ایفا کرده است. در سفرتان به استانبول اگر فلسفه و اندیشیدن برایتان جدی است استانبول سرا پیشنهاد می‌کند برای بازدید از این خانه موزه وقت بگذارید.

همچنین اگر آشنایی چندانی با فارابی نیز ندارید و می‌خواهید یک دانشمند ایرانی را بیشتر و بهتر بشناسید به خانه موزه فارابی استانبول بروید و در آن گشت و گذار کنید.

خانه موزه فارابی استانبول

زندگینامه حکیم ابونصر فارابی

ابونصر محمد بن محمد بن طارخان بن اوزلوغ فارابی در سال ۸۷۲ میلادی در خراسان بزرگ به دنیا آمده است و در سال ۹۵۰ در ۷۸ سالگی در شهر دمشق دیده از جهان بسته است. دانشمندی که تفکرات افلاطون و ارسطو را با الهیات توحیدی هماهنگ کرده است و در فلسفه اسلامی نیز از جمله اندیشمندان مشایی محسوب می‌شود. او امروزه در جهان علم و فلسفه جایگاه ویژه‌ای به واسطه نگاشتن شرح‌های ارزشمندی بر آثار ارسطو دارد.

خانه موزه فارابی استانبول

او آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار گذاشته است که در قرون وسطی این آثار و چندین اثر دیگر او به زبان لاتین برگردانده شده‌اند. فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشته است اما بیشترین آثار او در زمینه‌های فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی و همچنین دانشنامه‌نویسی است. پدر و مادر فارابی از سغدیان ایرانی زبان بوده‌اند و فارابی بیشتر عمر خود را در بغداد، دارالخلافه حکومت عباسیان گذرانده است. در تاریخ علم و فلسفه از او با نام معلم ثانی، یعنی معلمی پس از ارسطو که معلم اول است یاد می‌کنند.

خانه موزه فارابی استانبول

بخش‌های مختلف خانه موزه فارابی در استانبول

حکیم ابونصر فارابی را پلی میان اندیشه شرق و غرب می‌دانند. او که در طبقه‌بندی و نظام‌مندی علوم مختلف تلاش‌های زیادی کرده است جایگاه والایی در تاریخ علم دارد. میراث فکری به جا مانده از او شامل حوزه‌های مختلف از جمله ریاضیات، فلسفه، شیمی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی، پزشکی، منطق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، قانون و اخلاق می‌شود.

خانه موزه فارابی استانبول

خانه موزه  فارابی که در مرکز شهر توریستی استانبول واقع شده است، دارای چند بخش است که هر کدام اطلاعات منحصر به فردی درباره مراحل مختلف زندگی و کار ابونصر محمد بن محمد فارابی اندیشمند بزرگ جهان اسلام رائه می‌دهند که به عنوان معلم دوم بشریت (پس از ارسطو، معلم اول) شناخته می‌شود.

به طور کلی در این موزه، مجسمه، آثار تاریخی، آثار فارابی که نقشی اساسی در بسیاری از حوزه‌های دانش بشری داشته‌اند و همچنین کتاب‌هایی که درباره او به نگارش درآمده‌اند به نمایش گذاشته شده است.

نقشه و موقعیت جغرافیایی خانه موزه فارابی استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

مکان های دیدنی میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول

25 مکان دیدنی در میدان تکسیم استانبول تکسیم، یکی از معروف ترین و پر جنب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =