محله بیازیت استانبول

محله بیازیت استانبول

محله بایزید که در زبان ترکی به آن بیازیت می گویند، یک میدان در قسمت اروپایی شهر استانبول بوده که از معروف ترین و شلوغ ترین قسمت های آن شمرده می شود. بایزید یک میدان و خیابان بزرگ داشته که بازارها و جاذبه های تاریخی آن باعث جذب توریست ها و گردشگران تور استانبول شده است. میدان بزرگ این منطقه بزرگ درست روبروی درب اصلی دانشگاه استانبول و کنار بازار بزرگ استانبول و بازار کتاب های کهنه قرار دارد. توریست ها و گردشگران تور استانبول، در این منطقه بیشتر کبوترها، دستفروشان و دانشجوها را میبینند.

 تاریخچه منطقه بیازیت استانبول
در زمان های بسیار دور، رومی ها، این میدان را به نام تاوری می شناختند. بیزانیسی ها این میدان را گسترش داده و نام آن را به تئودوسیوس تغییر دادند. بعد از آن که محمد فاتح، قسطنطنیه را فتح کرد، اولین قصر خود را در میدان منطقه بیازیت استانبول بنا کرد. این قصر از جنس چوب و به نام اسکی سرای بوده. بعد از بنا کردن توپکاپی، اسکی سرای به خانه زنانی که باید کاخ اصلی را ترک می کردند، تبدیل شده بود. این کاخ برای زنانی بوده که سلطانی میمرد. مادر این سلطان ها، علاه بر از دست دادن جایگاهشان به عنوان رئیس حرمسرا، به این کاخ منتقل می شدند. بعدها، در قرن نوزدهم، برای ایحاد کردن فضا، به خاطر ساخت یک مجتمع برای وزارت جنگ تخریب شد.

برج بایزید در منطقه بیازیت استانبول
در این میدان اسرار آمیز، برجی بلند به ارتفاع 85 متر، روی یکی از هفت تپه منطقه قرار دارد. روی این هفت تپه شهری بوسیله کنستانتین بزرگ، که از مدل رومیان تقلید کرده بود، ساخته شده. برج مرتفع بایزید را محمد دوم بوسیله سنهکریم بالیان طراحی کرده و ساخت. از سال 1828 در مکانی که امروز نیز میتوان آن را دید، در کنار برج چوبی که که امروزه نیست قرار دارد. تا سالها بعد، که از آن به عنوان برجی برای ردیابی آتش سوزی استفاده میکردند. نورهایی که این برج از خود نشان میدهد، نشان دهنده شرایط آب و هوایی روز است. به عنوان مثال رنگ آبی نشان دهنده هوای صاف و آفتابی، رنگ زرد مه آلود، قرمز برفی و سبز هوای بارانی است.

اماکن مهم و معروف در منطقه بیازیت استانبول
جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیار در این منطقه برای توریست ها و گردشگران تور استانبول قرار دارد. از مهم ترین و دیدنی ترین جاذبه های این منطقه، میتوان به مسجد بایزید اشاره کرد. بعد از مسجد بایزید، مسجد سلمانیه، درست پشت دانشگاه می باشد. این مسجد از بزرگ ترین مساجد شهر استانبول بوده که ارزش بازدید را حتما دارد. بازار بزرگ استانبول نیز در قسمت شرقی میدان بوده و نام آن قسمت چارشیکاپی است. از دیگر ساختمان های معروف و مهم این منطقه میتوان به مدرسه خوشنویسی، عمارت، کاروانسرا، کتابخانه، ساختمان قدیمی وزارت جنگ قدیم، دانشگاه استانبول، مراکز خرید و … اشاره کرد.

نخوه دسترسی به منطقه بیازیت استانبول
به خاطر مهم بودن و تاریخی بودن این منطقه، از هر ایستگاه اتوبوسی، میتوانید به آن دسترسی داشته باشید. اما اگر میخواهید از مترو استفاده کنید، باید در ایستگاه وزنسیلر پیاده شده و پنجاه متر تا خیابان بایزید را پیاده روی کنید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =