مسجد سلطان احمد استانبول(مسجد آبی)

مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد(Sultan Ahmed Mosque) یکی از مساجد استانبول است که به دلیل کاشی های آبی رنگش، به مسجد آبی(Blue Mosque) شهرت یافته است.

تاریخچه مسجد آبی

در قرن هفدهم به دستور سلطان احمد، مسجدی تاسیس شد که پس از مرگ وی آن مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند.

سلطان احمد در زمان حیاتش، تصمیم به ساخت مسجدی گرفت که با مسجد ایاصوفیه استانبول رقابت کند. باید گفت که در این کار به خوبی موفق شده است.بسیاری از توریستان برای تماشای انعکاس رنگ آبی آسمان بر بدنه مسجد، به استانبول سفر می کنند.

نمای مسجد آبی، آبی رنگ نیست اما انعکاس آسمان گاهی مواقع آن را آبی نشان می دهد. البته نام مسجد آبی فقط مربوط به دیواره های خارجی و انعکاس رنگ آبی آسمانی بر روی گنبدها نیست بلکه داخل مسجد، با کاشی های آبی مزین شده است.

سقف مسجد آبی از ۲۰ هزار کاشی آبی تزیین شده است که نمونه ای از طراحی ایزنیک قرن شانزدهم است. داخل مسجد ۲۶۰ پنجره روشن به کار رفته است که مسجد را به خوبی در طول روز روشن کرده است.

می گویند در قرن هفدهم شیشه هایی که درون این پنجره ها به کار رفته بود، شیشه های با کیفیت رنگی بود که انعکاس نورشان بر کف زمین مسجد، زیبایی دل انگیزی را پدید می آورد اما متاسفانه پس از مدتی شیشه ها تغییر پیدا کرد و کیفیت آن ها کمی کاسته شد.

مسجد آبی شاهکار معمار عثمانی، محمد آقای صدفکار است که در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار گرفته است. شاید دلیل این هم جواری را بتوان، انگیزه اصلی سلطان احمد دانست که قصد فخر فروشی به سازندگان مسجد ایاصوفیه را داشت.

چرا مسجد آبی شش مناره دارد؟

جالب است بدانید که شش مناره شدن این مسجد، به دلیل اشتباه معمار رخ داده است. سلطان احمد از معمار خود می خواهد که مناره های طلایی بسازد که به زبان ترکی “آلتین” تلفظ می شود اما معمار آن را آلتی که به معنای عدد شش است می شنود.

در واقع مناره های مساجد یک، دو یا چهار عدد است و تنها مسجدی که در آن زمان شش مناره داشت، مسجد الحرام بود که پس از ساخت این مسجد، غوغایی به پا شد. سلطان احمد معمارش را جهت اضافه کردن مناره هفتم به مکه فرستاد و مشکل را حل کرد.

از همان ابتدا این مسجد برای مسلمانان ترکیه ساخته شد اما با توجه به توریستی شدن آن، غیرمسلمانان زیادی برای دیدن مسجد آبی آمدند. برای این که تقدس مسجد حفظ شود، ورودی غیر مسلمانان از ضلع غربی است.

از طرفی پوشش برای خانم ها اجباری است، البته نه به آن شکلی که در مساجد ایرانی مرسوم است. فقط کافی است خانم ها لباس های پوشیده بپوشند و اگر روسری نداشتند، از ورودی مسجد، روسری بگیرند.

از آن جایی که مسجد آبی همچنان فعال است، به هنگام اقامه نماز، بازدید از داخل مجموعه امکان پذیر نیست. بازدید از مسجد آبی بر خلاف مسجد ایاصوفیه رایگان است و هزینه ای در بر ندارد.

نحوه دسترسی به مسجد سلطان احمد استانبول

راحت ترین راه دسترسی به محله سلطان احمد، استفاده از تراموای استانبول بوده که نزدیک ترین ایستگاه آن به تکسیم، ایستگاه کاباتاش (Kabataş Tramvay) است. باید بدانید که ایستگاه تراموای کاباتاش قدری با میدان تکسیم فاصله دارد و می توانید این فاصله را پیاده و یا با قطار کابلی طی کنید. پیاده تا ایستگاه کاباتاش حدود 12 دقیقه راه در پیش رو دارید و با قطار کابلی، این مسافت را در 2 تا 5 دقیقه پشت سر می گذارید.

اگر قطار کابلی انتخاب شماست، پس به ایستگاه قطار کابلی تکسیم بروید و سوار خط F1 شوید. پس از چند دقیقه به ایستگاه کاباتاش می رسید و 1 دقیقه پیاده روی پیش روی شماست تا به ایستگاه تراموای آن برسید. در این نقطه، سوار خط T1 شوید و پس از پشت سر گذاشتن 7 ایستگاه، در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. از این جا تا مسجد باشکوه سلطان احمد نزدیک 5 دقیقه پیاده روی راه است.

آدرس: استانبول، منطقه فاتیح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی، پلاک ۷۰، مسجد سلطان احمد

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد آبی استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + پنج =