چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

معرفی ۳ دریاچه دیدنی استانبول که تفرجگاه ساحلی دارند!

معرفی ۳ دریاچه دیدنی استانبول که تفرجگاه ساحلی دارند!

استانبول بی شک از نظر بسیاری از گردشگران و مسافران ترکیه از بهترین شهرهای این کشور است که جاهای دیدنی،تفریحی و تاریخی فراوانی دارد، از جمله مکان‌های دیدنی و تفریحی استانبول میتوان به دریاچه‌های آن اشاره کرد.

قطعاً بسیاری از ما در سفر به دنبال آرامش و محیطی دلنشین هستیم که به دور از مشغله‌های روزمره بتوانیم ساعاتی را در طبیعت غرق شویم و از زیبایی آن بهره ببریم حال اگر بخواهیم این گردشگری خارج از کشور باشد قطعاً کشور همسایه ترکیه وشهر بی‌مانندی مثل استانبول بهترین انتخاب است.

رودهای بسیار زیادی در ترکیه جریان دارند. این رودها از کوه‌های مختلف سرچشمه می‌‌گیرند و پس از گذشتن از ترکیه و بعضی از کشورهای همسایه به دریاهای اطراف می‌ریزند. تمام رودهای ترکیه، به غیر از دو رود، از همین کشور سرچشمه می‌گیرند. جالب است بدانید که ترکیه بیشتر از پنجاه دریاچه کوچک و بزرگ را در خود جای داده است که بیشتر آن‌ها دریاچه آب شیرین هستند.

موقعیت جغرافیایی شهر استانبول در ترکیه، سبب شده است که آب و هوای آن در نیمی از سال در شرایط بسیار مطلوبی باشد. علاوه بر این در سطح شهر دریاچه‌های مصنوعی و در اطراف شهر دریاچه‌ها و رودخانه‌های طبیعی زیادی را خواهید دید که این شهر را در آغوش گرفته‌اند. با استانبول سرا همراه شوید تا در ادامه با سه دریاچه استانبول آشنا شوید که مکان‌های مناسبی برای گشت و گذار، ماهی‌گیری و قایق‌سواری هستند.

دریاچه بیوک چکمجه (Büyükçekmece Lake)

دریاچه بویوک چکمجه در غرب استانبول در منطقه جنوبی چاتالجا واقع شده و در مجاورت دریای مرمره قرار دارد. این دریاچه حدود دوازده کیلومتر مربع مساحت دارد و جزء آب‌های کم عمق منطقه است چراکه عمیق‌ترین بخش دریاچه بیشتر از شش متر نیست.

 دریاچه بیوک چکمجه استانبول

یکی از منابع تامین آب استانبول: نهر کاراسو (Karasu) منبع اصلی تغذیه این دریاچه است. سدی بر فراز دریای مرمره ساخته شده است که این دریاچه را هم به دو نیم تقسیم کرده است که بخشی از آن به عنوان مخزن آب برای استانبول و مناطق مجاور آن عمل می‌کند.

یک تفرجگاه ساحلی محبوب: نوار ساحلی دریاچه بیوک چکمجه در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان یک ساحل تفریحی در استانبول ساخته شده و مساحتی برابر با ۲۸ کیلومتر مربع دارد.

پل معمار سینان بر روی دریاچه بیوک چکمجه: پل معمار سینان، پلی تاریخی است که بر روی دریاچه بیوک چکمجه استانبول قرار گرفته است. این پل ۶۳۵ متر طول و ۷۱۶ متر عرض دارد و دارای قوس‌های زیبایی است که جزی از مکان‌های تاریخی استانبول هستند.

دریاچه بیوک چکمجه استانبول

قایق سواری در بیوک چکمجه: اگر اهل قایق سواری هستید تعدادی قایق قدیمی زیبا در کنار این رودخانه وجود دارند که می‌توانید برای مدت کوتاهی آن‌ها را اجاره کنید و به گردش و گذارندن اوقات خوش در دریاچه سرگرم شوید.

آلودگی‌های صنعتی و انسانی: تعداد گونه‌های آبی که زیستگاه‌شان در این دریاچه است بالغ بر بیست گونه گزارش شده است که تعداد آن‌ها رو به کاهش است. در سال‌های گذشته به خاظر آلودگی‌های ناشی از زباله‌های صنعتی و همچنین سکونت انسان دیگر از زندگی ماهی‌ها در این دریاچه خبری نیست.

دریاچه کوچوک چکمجه (Küçükçekmece Lake)

دریاچه کوچوک چکمجه به خاطر پرندگان زیبایی که در بیشتر ماه‌های سال بر فراز آن پرواز می‌کنند، توجه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. این رودخانه در غرب شهر استانبول واقع شده است و حدود بیست کیلومتر از ساحل دریای مرمره فاصله دارد.

دریاچه کوچوک چکمجه

مساحت این دریاچه معادل شانزده کیلومتر مربع است. این دریاچه از طریق سه رودخانه به نام نکسدر (Nakkasdere)، سازلیدر (Sazlidere) و هادیمکوی (Hadimkoy) تغذیه می‌شود. ابتدای دریاچه کوچوک چکمجه بسیار کم عمق است اما عمیق‌ترین قسمت دریاچه به حدود بیست متر می‌رسد.

ماهی‌گیری در کوچوک چکمجه: اگر اهل ماهی‌گیری هستید و از این فعالیت لذت می‌برید و عازم بازدید از این دریاچه هستید، می‌توانید روی این دریاچه حساب باز کنید. البته به خاطر داشته باشید که بهتر است به ماهی‌گیری تفریحی در استانبول بسنده کنید و برای خوردن این ماهی‌ها برنامه‌ریزی نکنید.

دریاچه کوچوک چکمجه

آلوده شدن دریاچه بر اثر فعالیت‌های انسانی: تا چند سال پیش، دریاچه کوچوک چکمجه یکی از پاک‌ترین و زیباترین تفرجگاه‌های طبیعی استانبول بود. اما در چند سال اخیر، با افزایش ساخت و سازهای مسکونی در اطراف آن، تخلیه زباله‌های شهری و صنعتی و فعالیت‌های دیگر این دریاچه در حال تبدیل شده به یک مکان آلوده است.

دریاچه ترکوز (Terkos Lake)

دریاچه ترکوز یا ترکوس در قسمت شمالی شهر استانبول و بر فراز منطقه ساحلی دریای سیاه واقع شده است. این دریاچه زیبا مساحتی معادل بیست و پنج کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است. یکی از زیبایی‌های این دریاچه این است که ترکوز، با یک منطقه جنگلی کوچک اما سرسبز احاطه شده است.

دریاچه ترکوز استانبول

آب این دریاچه از رودخانه معروفی در ترکیه به نام ایستیرانکا تامین می‌شود. این آب تازه و شفاف، با لوله‌های اتصال دهنده آب به شهر منتقل می‌شود و در زمانی که آب آن بیشتر از نیاز دریاچه و شهر باشد، به دریای سیاه سر ریز می‌شود.

روستای ترکوز و ماهی‌گیری در آب شیرین: در نزدیکی این دریاچه، یک روستای کوچک با نام ترکوز خواهید دید که یکی از بهترین جاهایی است که در ترکیه می‌توانید در آب شیرین ماهی گیری کنید. البته قوانین مشخصی برای ماهی‌گیری در فصل‌های مختلف سال وجود دارد که بهتر است پیش از آنکه دست به کار ماهی‌گیری شوید، از این قوانین اطلاع پیدا کنید.

دریاچه ترکوز استانبول

فصل محبوب گردشگران برای بازدید از دریاچه ترکوز: بیشتر گردشگرانی که از کشور ترکیه برای بازدید از این دریاچه راهی منطقه می‌شوند، فصل تابستان را برای این کار انتخاب می‌کنند چراکه هم دمای آب دریاچه مطلوب است و هم وضعیت آب و هوا در شرایط خوبی قرار دارد.

اقامت در نزدیکی دریاچه: استراحتگاه‌ها و هتل‌های متنوعی در نزدیکی دریاچه ساخته شده‌اند. در صورتی که می‌خواهید طلوع زیبای دریاچه یا غروب خورشید را ببینید باید یک شب در این منطقه اقامت کنید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =