همه چیز در مورد اداره پست ترکیه

همه چیز در مورد اداره پست ترکیه

باوجود گسترش خدمات الکترونیکی در حوزه های مختلف زندگی، با این حال هنوز اکثر مردم برای ارسال: نامه، محموله، بار و …، از خدمات اداره پست عمومی یا خصوصی استفاده می کنند. استانبول سرا در این مطلب شما را با اداره پست ترکیه و خدمات آن آشنا می کند، با ما همراه باشید.

خدمات پستی در ترکیه توسط Posta Telgraf Teşkilatı یا PTT ارائه می شود که با آرم زرد رنگش، قابل تشخیص است. معمولا دفاتر این اداره هر روزه از ساعت 09:00 صبح تا 12:00 ظهر و از 13:30 تا 17 بعد از ظهر باز می باشند. همچنین، دفاتر بزرگتر و مرکزی PTT نیز از ساعت 08:00 تا 12:00 نیمه شب، آماده ارائه خدمات هستند. PTT فراتر از خدمات پستی عمل کرده و شما حتی می توانید، صورتحساب ها و قبوضتان را از این طریق پرداخت کرده و ارز لیر ترکیه را نیز مبادله نمایید.

مدت زمان و روش های ارسال نامه

ارسال نامه از انگلستان به ترکیه، کمتر از 5 روز زمان می برد و این درحالی است که از آمریکا، حدودا یک ماه یا بیشتر به طول می انجامد. بسته های کوچک مانند کتاب، به در منزل یا صندوق پستی شما تحویل داده می شوند. بسته های بزرگتر نیز به اداره پست محلی ارسال و یک برگه اعلان مرسوله به محل سکونت یا صندوق پستی شما ارسال می گردد. اگر بسته شامل محموله ای باشد که عوارض گمرک به آن تعلق گیرد، می بایست هنگام تحویل از اداره مرکزی، آن را پرداخت نمایید.

درصورت سکونت در آپارتمان، معمولا یک صندوق پستی در لابی آن وجود دارد؛ اما پستچی های ترکیه به ندرت از آنها استفاده می کنند و اغلب نامه ها را روی سکو یا جایی قرار می دهند که در معرض دید و دسترس ساکنین باشد.

نامه ها و بسته های پستی

برای ارسال کارت پستال، نامه یا بسته، لازم است تنها به نزدیکترین دفتر PTT بروید؛ نرخ پستی با توجه به وزن بسته و مقصد می تواند متغییر باشد. اگر قصد ارسال تعداد زیادی کارت پستال یا نامه با محتوای مشابهی را دارید، می توانید تمبر را از PTT خریده و نامه یا کارت پستال هایتان را در بیرون و در صندوق پستی بیندازید. برای این قبیل رسولات، نرخ های متفاوتی وجود دارد. ارسال نامه ها به دو صورت «سفارشی و غیرسفارشی» امکان پذیر می باشد.

خدمات PTT
در حالت کلی، خدمات اداره پست ترکیه به دو دسته: داخلی و بین المللی، تقسیم می شوند که معمولا سایر خدمات یا زیرمجموعه هایی از این دو بخش بوده یا خود مستقلا دارای این دو بخش می باشند.

1. خدمات ارسال نامه

1-1. مرسوله های داخلی

1-1-1. ارسال نامه

به جز کتاب، کاتالوگ، روزنامه و نشریه، هرگونه متن مکتوب شده یا پیام الکترونیکی که بر روی فرم آماده باشد – مانند تلگراف – که می بایست ارسال و به آدرس مشخصی تحویل داده شوند، در این دسته قرار می گیرند.

حداکثر وزن: حداکثر وزن این قبیل مرسوله ها 2 کیلوگرم بوده و فقط نامه های سازمان های دولتی در کشور می توانند تا 5 کیلوگرم ارسال نمایند.

ابعاد

حداکثر اندازه: مجموعه طول، عرض و عمق، 90 سانتی متر تعیین شده، که بزرگترین نمی بایست بیشتر از 60 سانتی متر باشد. در حالت رول شده نیز، اندازه طول بعلاوه دو برابر قطر، 104 سانتی متر درنظر گرفته شده که بزرگترین اندازه ممکن، نباید از 90 سانتی متر تجاوز نکند.

حداقل اندازه: نمی تواند کمتر از 9×14 سانتی متر و 2 میلی متر ضخامت باشد. در حالت رول نیز طول بعلاوه دو برابر قطر، 17 سانتی متر تعیین شده که نباید بزرگترین اندازه آن، از 10 سانتی متر کمتر باشد.

1-1-2. کارت پستال

کارت پستال یک قطعه مستطیل شکل از جنس کاغذ ضخیم یا مقوای نازک است که در یک سوی آن تصویر و در سوی دیگری از آن متنی مرتبط با آن است که بدون پاکت نامه توسط فرایند پست میان افراد جا به‌ جا می‌شود. این گونه کارت‌ ها گاهی در درون پاکت نامه قرار گرفته و در اشکالی غیر از چهارچلعی نیز طراحی می شوند. معمولا یک سمت کارت پستال ها حاوی تصویر و نیمه دیگر برای نوشتن آدرس گیرنده، تمبر یا برچسب های ضروری می باشد. کارت های پستال نیز می توانند از طریق پست سفارشی یا غیره سفارسی ارسال شوند.

ابعاد

حداکثر اندازه: 14.8×10.5 سانتی متر – حداقل اندازه: 14×9 سانتی متر

ضخامت این قبیل مرسولات نباید بیشتر یا کمتر از 2 میلی متر باشد؛ همچنین، طول کارت پستال حداقل می بایست برابر با حاصل ضرب عرض در 1.4 باشد.

1-2. مرسوله های بین المللی

1-2-1. ارسال نامه

محدودیت وزن: 2 کیلوگرم

اندازه ها:

حداکثر اندازه: مجموعه طول، عرض و عمق، 90 سانتی متر تعیین شده، که بزرگترین نمی بایست بیشتر از 60 سانتی متر باشد. در حالت رول شده نیز، اندازه طول بعلاوه دو برابر قطر، 104 سانتی متر درنظر گرفته شده که بزرگترین اندازه ممکن، نباید از 90 سانتی متر تجاوز نکند.

حداقل اندازه: نمی بایست کمتر از 9×14 سانتی متر، با ضخامت 2 میلی متر باشد. در حالت رول نیز، طول بعلاوه دو برابر قطر، 17 سانتی متر تعیین شده است؛ اما بزرگترین اندازه آن می بایست از 10 سانتی متر کمتر باشد.

2. خدمات جابجایی محموله PTT

2-1. مرسوله های داخلی

2-1-1. محموله پستی

کلیه موارد پستی داخلی غیر از مرسولات مکاتبه ای که دارای وزنی بیش از 30 کیلوگرم یا حجمی بالای 300 دسی متر مکعب می باشند، جزو «محموله های پستی» درنظر گرفته می شوند.

2-1-2. بار

کالاهایی غیر از مرسولات مکاتبات که وزنی بیش از 30 کیلوگرم یا حجمی بالای 300 دسی متر مکعب دارند، به عنوان «بار» شناسایی می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص: بسته بندی کالاها، اندازه و هزینه های ارسال بار، می توانید لینک روبرو را دنبال کنید: ptt.gov.tr

خدمات ویژه باربری به شرح زیر است:

  • پرداخت نقدی هنگام تحویل
  • تحویل به دفتر (PTT (Poste Restante
  • دریافت هزینه در مقصد/از گیرنده
  • مشاوره اعلام وصول کالا
  • ارسال کالاهای با ارزش/بیمه شده
  • کنترل بار حین ارسال
  • محاسبه هزینه های ارسال و برگشت محموله
  • تحویل به گیرنده
  • اطلاع از طریق تلفن
  • ارسال محموله از محل فرستنده

2-1-3. خدمات اجتماعی

کمپین ارسال کتاب (جهت کمک به گسترش فرهنگ کتابخوانی و آموزش)
کمپین همیار خانواده (جهت تحکیم پیوند خانوادگی، اعمال تخفیف در ارسال محموله پستی به اعضای درجه یک خانواده)

2-2. مرسولات بین المللی

2-2-1. محموله های پستی

ارسال محموله های پستی یکی از خدمات PTT که دارای شرایط متنوعی در: قیمت، روش های ارسال، امنیت ارسال و کیفیت، به کلیه کشورهای جهان از طریق هواپیما (راه هوایی)، یا زمینی (بزرگراه، دریانوردی و غیره)، می باشد. رهگیری بسته های پستی از طریق برنامه IPS (سیستم بین المللی پست – International Postal Systems)، و بواسطه تبادل اطلاعات الکترونیکی، ممکن می باشد.

خدمات ارسال محموله های پستی به شرح زیر است:

  • مشاوره اعلام وصول کالا
  • محموله های با ارزش
  • پرداخت نقدی هنگام تحویل
  • خدمات محموله های تجاری (محصولات تجارت الکترونیکی)

2-2-2. EMS

EMS نوعی خدمات، برای مواقعی است که شما نیازمند ارسال سریع و ضروری محموله خود به خارج از کشور می باشید؛ این سرویس که از اصلی ترین خدمات PTT به شمار می رود، بواسطه توافق های دو جانبه با اپراتور پستی در 110 کشور مقصد، ارائه می شود. از این رو، به واسطه سیستم بین المللی پست (IPS)، ردیابی محموله های EMS در 90 کشور جهان و از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات، قابل پیگیری می باشد. پیگیری محموله های EMS را می توان از طریق وب سایت PTT و توسط فرستنده/گیرنده یا کشور مقصد، صورت بگیرد. این سرویس شامل خدمات اضافیِ ارسال از طریق اکسپرس/هواپیما بوده و امکان افزودن سایر خدمات به آن موجود نمی باشد.

2-2-3. TURPEX

در چارچوب قوانین TURPEX: مقالات، اسناد، سوغات، کالاهای بین المللی با هزینه گمرک/ رایگان، کالاهای صادراتی موقت، محصولات و موارد نشر داده شده ای که در نمایشگاه معرفی خواهند شد (کتاب، مجله، روزنامه و …)، می توانند به صورت سریع و ایمن به عنوان کالای TURPEX ارسال شوند.

سایر خدمات PTT

با توجه به تعدد زیاد خدمات PTT، برخی دیگر از موارد آن شامل:

  • اطلاع رسانی (خدمات پستی)
  • تلگراف (خدمات پستی)
  • پست الکترونیکی سفارشی (خدمات پستی)
  • تمبرشناسی و جمع آوری آنها (خدمات پستی)
  • سفارش تراکنش مالی (خدمات بانکی)
  • تراکنش حساب های بانکی (خدمات بانکی)
  • PTTcard و PTTmatic (خدمات بانکی)
  • تراکنش های بانکی (خدمات بانکی)
  • تراکنش صورتحساب ها (خدمات بانکی)
  • پرداخت حقوق و هزینه های بازنشستگی (خدمات بانکی)
  • سیستم حمل و نقل سریع (FTS/HGS) (خدمات بانکی)
  • تراکنش های مربوط به بیمه (خدمات بانکی)
  • سایر تراکنش های تجاری (خدمات بانکی)

خدمات گیرنده واسط (Mail Forwarding)

این سرویس برای زمانی است که شما نقل مکان کرده و می خواهد نامه یا مرسولات پستی تان توسط یکی از دوستان شما دریافت و برایتان ارسال گردد یا اینکه هنگام برگشت به آدرس خود، آنها را تحویل بگیرید؛ هرچند PTT استفاده از این سرویس را توصیه نمی کند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =