سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

گذراندن دوره کارآموزی در ترکیه

گذراندن دوره کارآموزی در ترکیه

با توجه به سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه و بالا بودن کیفیت تجهیزات این دانشگاه‌ها و ارزان بودن هزینه تحصیلی، بسیاری از دانشجویان در سرتاسر جهان به تحصیل در این کشور متمایل شده‌اند. هزینه زندگی در ترکیه به نسبت جهانی بسیار کم است و علاوه بر این، زندگی در ترکیه به عنوان یک دانشجو بسیار ارزان‌تر است. تخفیف‌های بسیاری شامل دانشجویان می‌شود، از بلیت مجموعه‌ها و کتابخانه‌ها گرفته تا بلیت مترو و اتوبوس، دانشجویان در ترکیه می‌توانند بسیار ارزان‌تر زندگی کنند. سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه نیز در برترین‌های جهان قرار دارد. اما یک بخش جدا نشدنی از دوره دانشجویی، دوره کارآموزی است. استانبول سرا در این مطلب به معرفی دوره های کارآموزی در ترکیه می پردازد،با ما همراه باشید.

گذراندن دوره کارآموزی مسئله‌ای است که می‌تواند دانشجو را مطابق با رشته تحصیلی برای آینده شغلی‌اش آماده کند. این دوره و آموزش‌های آن حتی می‌تواند بسیار مؤثر تر از آموزش‌های تئوری باشد. نتیجتا دانشگاه‌های ترکیه اغلب بر گذراندن این دوره پافشاری دارند و مؤسسات و سازمان‌های زیادی برای آموزش تکمیلی دانشجویان با دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند. با این وجود در رشته‌ها و یا مؤسساتی گذراندن این دوره برای دانشجویان اجباری نیست و دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند خودشان برای این دوره داوطلبانه اقدام کنند. برای دانشجویان خارجی این مسئله می‌تواند تعیین‌کننده باشد زیرا اگر گذراندن دوره عملی از سوی دانشگاه اجبار نشده باشد دانشجو برای کارآموزی نیاز به مجوز کار دارد.

سیاست مهاجرتی و وزارت کار و رفاه اجتماعی ترکیه تمامی قوانین و اصولی که کارآموزی دانشجویان در ترکیه را پشتیبانی می‌کند، تعیین می‌کنند. مدت‌زمانی که دانشجو برای گذراندن دوره اقامت در ترکیه صرف می‌کند نیز به مدت اقامت او افزوده می‌شود.

برخی از دانشجویان در سایر کشورها دوره تحصیلی خود را گذرانده‌اند و حالا تمایل به گذراندن کارآموزی در ترکیه دارند. این مسئله هم می‌تواند آینده شغلی آن‌ها را در ترکیه تضمین کند و هم از طرفی، آموزش حین کار در ترکیه می‌تواند آن‌ها را با دیدگاه‌های تازه‌ای از اشتغال بین‌المللی آشنا کند. آن‌ها نیز می‌توانند با رعایت شرایطی پس از دریافت مجوز کار، دوره کارآموزی خود را در ترکیه آغاز کنند.

کارآموزی در ترکیه

کارآموزی محصلان ترکیه:

اگر شما دوره تحصیلی خود را در ترکیه گذرانده باشید، قوانین مربوط به دوره کارآموزی‌تان بستگی به این دارد که محل تحصیل شما گذراندن این دوره را برای شما اجباری دانسته باشد یا خیر.

اگر شما به‌عنوان یک دانشجوی خارجی در کشور ترکیه مشغول به تحصیل هستید و گذراندن دوره کارآموزی برای موسسه آموزشی شما امری اجباری باشد، برای کارآموزی راه ساده‌ای در پیش رو خواهید داشت. آن‌ها برای گذراندن دوره کارآموزی تفاوتی با دانشجویان ترکی ندارند و بدون درخواست مجوز کار و اقدامات این‌چنینی می‌توانند برای گذراندن دوره کارآموزی خودشان اقدام کنند. آن‌ها در بخش کسب درامد قرار نمی‌گیرند و صرفا در طول دوره کارآموزی آموزش‌هایی که برای ادامه رشته تحصیلی‌شان و وارد بازار کار نیاز دارند را می‌بینند.

تمام کاری که شما باید بکنید این است که پرونده کارآموزی و مدارکی که از شما نیاز است را کامل کنید و قوانین مراکزی که شما را به کارآموزی پذیرفته است تمام و کمال انجام دهید.

شما به‌سادگی در شرکت‌هایی که تحت نظر آموزش‌های کاربردی هستند و موسسه تحصیلی‌تان آن‌ها را به شما معرفی می‌کنند می‌توانید این دوره را درست مانند دانشجویان ترک بگذرانید. این دوره اقامت شما در ترکیه در زمان اقامت دانشجویی شما محاسبه می‌شود و نیازی به گرفتن اقامت مجدد نیست.

اگر شما به‌عنوان دانشجوی خارجی در ترکیه تحصیل‌کرده‌اید و گذراندن دوره کارآموزی برای دانشجویان رشته شما و یا موسسه شما اجباری نیست و می‌خواهید تا دوره کارآموزی را نیز طی کنید، برای گذراندن کارآموزی در ترکیه باید مجوز کار بگیرید و بدون مجوز کار نمی‌توانید برای این دوره اقدام کنید. اگر اقامت شما در این دوره به اتمام برسد باید برای کسب مجدد اقامت اقدام کنید.

کارآموزی در ترکیه
کارآموزی برای محصلان خارج از ترکیه:

اگر شما دوره تحصیلی خودتان را خارج از ترکیه گذرانده‌اید و برای تکمیل آن موظف به طی کردن دوره کارآموزی هستید، می‌توانید با رعایت شرایط و قوانینی این دوره را در ترکیه بگذرانید.

نکته ابتدایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما برای گذراندن این دوره نیازمند درخواست مجوز کار هستید. شما بدون مجوز کار نمی‌توانید این دوره را بگذرانید و حتی اگر بدون مجوز اقدام به کار کنید نه تنها دوره کارآموزی شما به رسمیت شناخته نمی‌شود که در صورت مشاهده، هم خود شما هم کارفرمایتان ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود و در وضعیت اقامتتان نیز دچار مشکل خواهید بود.

اجازه کار برای مهندسین خارجی در ترکیه

نکته دوم اینکه شما باید دوره آموزشی خودتان را به تازگی به‌طور کامل طی کرده باشید. در حقیقت از طی دوره آموزشی شما نباید بیشتر از 2 سال بگذرد.

اگر شما به عنوان یک دانشجوی خارجی می‌خواهید با گذراندن دوره کارآموزی از طریق دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی ترکیه، تجربه کاری خود در این کشور را نیز به رزومه تحصیلی اضافه کنید و از این طریق با دید بازتری برای ادامه شغل آینده‌تان تصمیم بگیرید. با کسب اجازه از وزارت امور خارجه ترکیه و وزارت کشور و هماهنگی آن‌ها با موسسه آموزش عالی‌ که در آن مشغول به تحصیل هستید، می‌توانید به‌عنوان کارآموز بین‌المللی وارد این کشور شده و در سازمان‌ها و موسسه‌های تعیین‌شده این دوره را بگذرانید.

اگر گذراندن دوره آموزش عملی برای موسسه‌ای که در آن تحصیل‌کرده‌اید، اجباری باشد پس از گرفتن مجوز کار و مشغول شدن، به‌عنوان کارمند بیمه‌شده شناخته خواهید شد.

نکته آخری که در این زمینه باید بدانید این است که مجوز کارآموزی شما تنها با شرط سقف 24 ساعت کار در هفته صادر خواهد شد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی پسوند ki یا ضمیر ارتباطی برای کوتاهی کردن جملات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =