پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

۱+۶ توصیه برای سفر به استانبول

۱+۶ توصیه برای سفر به استانبول

نکات سفر به استانبول

استانبول، مقصد نخست سفر بسیاری از ایرانیانی است که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند. این شهر با اماکن و ابنیه‌های تاریخی زیبا و مراکز خرید مدرن خود جذابیت‌های زیادی برای مسافران ایرانی دارد. پیشنهاد می شود سفر به استانبول را در لیست ۱۰ شهری که قبل از مرگ باید از آن بازدید کنید، قرار دهید.
راهنمای تردد بین دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول
شهر استانبول قدمت و غنای تاریخی زیادی دارد به گونه‌ای که از دوره‌های مختلف تاریخی در این شهر آثاری به جای مانده است؛ شاید به همین دلیل بود که در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برگزیده شد.
متاسفانه بسیاری از مسافران ایرانی هیچ علاقه‌ای به سرگذشت تاریخی این شهر ندارند و بیشتر آنها تنها به منظور تفریح، تجارت و بیش از هر موردی خرید به استانبول سفر می‌کنند. به همین دلیل آثار و مکان‌های زیبایی مانند مانند مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، میدان سلطان احمد، موزه توپ‌کاپی یا کاخ دلما باغچه، کمتر مورد توجه ایرانیان قرار دارد. اگر به این شهر سفر می‌کنید زیبایی‌های آن را از دست ندهید.
از سوی دیگر استانبول به دو قسمت آسیایی و اروپایی تقیسم می‌شود که سه درصد آن در بخش اروپایی قرار دارد. برخلاف تصور بسیاری از مسافران ایرانی بخش آسیایی شیک‌تر و تمیزتر است. این دو بخش از طریق تنگه بوسفر و پل سلطان فاتح احمد به یک دیگر متوسل می‌شوند. سعی کند دیدار از این پل و بخش آسیایی را در برنامه سفر خود بگذارید.
 
۶ نکته مهم برای سفر به استانبول
قبل از انتخاب استانبول به عنوان مقصدی برای سفر، باید انگیزه خود را از مسافرت مشخص کنید. در این زمینه نکته‌های زیر به شما برای تصمیم‌گیری کمک می‌کنند:
اگر به سفرهای خانوادگی‌تر، خرید، تجارت یا دیدن اماکن تاریخی علاقه دارید، استانبول گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود. این شهر تلفیقی از سنت و مدرنتیه است؛ از آثار تاریخی‌ گرفته تا ساختمان‌ها و مراکز خرید مدرن را می‌توانید در استانبول ببینید. اما اگر به دنبال آرامش و استراحت هستید، شاید شهرهای دیگری مانند آنتالیا و کوش‌آداسی انتخاب مناسب‌تری باشند.
بر خلاف شهرهایی مانند آنتالیا و کوش‌آداسی که در هتل‌های آنها همراه با رزرو اتاق، هر سه وعده غذایی به مسافران تعلق می‌گیرد، در هتل‌های استانبول تنها وعده صبحانه رایگان است و دیگر وعده‌ها در صورت‌حساب محاسبه می‌شوند. همچنین هتل‌های این شهر معمولا امکانات رفاهی کمتری نسبت به دو شهر دیگر دارند. البته مسافران استانبول معمولاً قصد گردش در شهر را دارند و برخلاف گردشگرانی که به آنتالیا و کوش‌آداسی سفر می‌کنند، نمی‌خواهند بیشتر وقت خود را در هتل به استراحت بپردازند.
تفاوت دیگری که پایتخت گردشگری ترکیه با دو شهر توریستی مورد اشاره دارد در یافتن ساحل برای شناست. در استانبول به سختی ساحل مناسبی یافت می‌شود و شما معمولا ناچار می‌شوید به جزایر نزدیک مراجعه کنید اما در آنتالیا و کوش‌آداسی ساحل در دسترس است.
مدت زمان مناسب برای اقامت شما در استانبول نیز به انگیزه و هدف شما از سفر بستگی دارد؛ در صورتی که به قصد خرید سفر می‌کنید، چهار روز برای این منظور کافی است اما اگر به بازدید از مراکز تاریخی نیز علاقه‌مند هستید، به دست کم یک هفته زمان نیاز دارید. البته اگر زیاد اهل خرید نباشید با برنامه ریزی یک سفر سه روزه به استانبول می توانید از مهمترین جاذبه های گردشگری آن نیز بازدید کنید.
استانبول دو فرودگاه در بخش‌های اروپایی و آسیایی دارد؛ بهتر است پرواز خود را با توجه فرودگاه مقصد و نزدیکی آن به محل قرار گرفتن هتل انتخاب کنید چرا که برای مثال بین فرودگاه سابیها گوچن (صبیحه گوکچن) در بخش آسیایی با مرکز بخش اروپایی حدود ۷۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و در بیشتر مواقع نیز ترافیک مسیر سنگین است.
استانبول، شهری چند قومیتی و چند فرهنگی است؛ بر همین اساس محدودیت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد که باید مراقبت آنها باشید. فراموش نکنید که ترکیه کشوری اسلامی است و مردم آن از نظر فرهنگی بسیار به ما نزدیک هستند.
پایتخت گردشگری ترکیه، شهر بسیار شلوغی است که بعضی از روزها جمعیت آن به ۱۵ میلیون نفر نیز می‌رسد. روزانه علاوه بر مردم بومی، تعداد زیادی از افراد نیز با هدف کار، به عنوان توریست یا با قصد پناهندگی در این شهر حضور می‌یابند. همین شلوغی بیش از حد، لزوم رعایت نکته‌های ایمنی را افزایش می‌دهد؛ باید مراقب اموال و پول خود باشید.
مراکز خرید استانبول نسبت به دیگر شهرهای ترکیه از تنوع کالایی و قیمت‌های متعادل‌تری برخوردار هستند. در فروشگاه مربوط به برندها به هیچ عنوان، امکان چانه‌زنی و گرفتن تخفیف وجود ندارد اما در بازار سنتی زیبای این شهر باید تا می‌توانید چانه بزنید. در میان محصولات مختلف موجود در مراکز خرید و بازار سنتی پایتخت گردشگری ترکیه، بهترین انتخاب‌ها در درجه نخست پوشاک و بعد از آن صنایع دستی است.

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

راهنمای سفر انفرادی به استانبول

صفر تا صد راهنمای سفر انفرادی به استانبول

صفر تا صد راهنمای سفر انفرادی به استانبول استانبول به عنوان بزرگترین شهر ترکیه، صنعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =