پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آموزش زبان انگلیسی در ترکیه

آموزش زبان انگلیسی در ترکیه

در سال تحصیلی۲۰۱۳ موسسه ی شورای فرهنگی بریتانیا ( Biritish council )، تحت نظر وزارت آموزش و پرورش و موسسه ی خیریه ی بررسی سیاستهای اقتصادی ترکیه ، یک پروژه ی تحلیلی در سطح کل کشور برای درک نحوه ی آموزش زبان انگلیسی در مدارس انجام داد. در نتیجه ی این مطالعه ، اصلاحات عمده ای در آموزش زبان خارجی به ویژه زبان انگلیسی در مدارس ترکیه انجام گرفت و ساعتهای تدریس زبان انگلیسی در ترکیه برای دانش آموزان افزایش یافت. آموزش زبان در مدارس ترکیه از کلاس پنجم آغاز می شود. در کلاسهای پنجم و ششم سه ساعت در هفته آموزش اجباری زبان انگلیسی و دو ساعت آموزش اختیاری قرارداده شده است. درکلاسهای هفتم و هشتم چهار ساعت آموزش اجباری و دوساعت آموزش اختیاری زبان انگلیسی در نظر گرفته شده است. در دوره ی دبیرستان آموزش اجباری زبان انگلیسی به شش ساعت افزایش می یابد.

آموزش زبان انگلیسی در ترکیه

مدارس خصوصی و تدریس زبان در ترکیه

ایرانیان عزیزی که زندگی در ترکیه را انتخاب کرده اند و فرزندانشان آماده ی تحصیل در ترکیه هستند، می توانند در این کشور فرزندانشان را در مدارس خصوصی که کاملا به زبان انگلیسی آموزش می دهند، ثبت نام نمایند. مدارس خصوصی که در هر سه دوره ی ابتدایی، متوسطه و دبیرستان آموزشکاههایی دارند و دانش آموزان را برای شرکت در امتحانات بین المللی و ورودی دانشگاههای بزرگ جهان، حاضر می نمایند. از آن جمله مدرسه ی بریتانیایی ترابیا (TBS) که دربیش از ۱۲۵ کشور و ۹۰۰۰ مدرسه به آموزشهای بین المللی زبان انگلیسی که قسمتی از آموزشهای دانشگاه کمبریج است ، می پردازد. به همین دلیل درصد قبولی بالایی در دانشگاههای برتر جهان به دست آورده است.

کالج اقیانوس که در سه دوره ی ابتدایی، متوسطه و دبیرستان آموزشهای خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و حتی دانشگاهی به این نام نیز دارد. دانش آموزان را برای شرکت در امتحانات بین المللی حاضر می کند. دانش آموزان این کالج در امتحانات ارزیابی بین المللی که توسط ۲۷۰۰ مرکز و در ۱۳۵ کشور و مابین ۵ میلیون دانش آموز برگزار می شود، موفقیتهای بزرگی کسب می کنند.

کالج ویزیون ، درهر سه دوره درسی برای تدریس زبان انگلیسی در ترکیه ،آموزشگاههایی دارد. در دوره ی ابتدایی اعتماد به نفس بچه ها را برای ایجاد ارتباط به زبان انگلیسی، تقویت می نماید. در دوره ی متوسطه، جهش در آموزش زبان انگلیسی و در دوره ی دبیرستان ،دانش آموزان برای شرکت در دانشگاههای سراسر دنیا، آماده می گردند.

درکالج سیناو، آموزشها به زبان انگلیسی و مطابق معیارهای زبان اروپایی انجام می شوند و بزرگترین سازمان تایید اعتبار در جهان (EAQUALS) آموزش زبان خارجی را در این کالج تایید کرده است. این کالج دانش آموزان را برای وورود به دانشگاه کمبریج آماده می کند.

 آموزش زبان انگلیسی در ترکیه

موسسات خصوصی تدریس زبان انگلیسی در ترکیه

ایرانیان عزیزی که به ترکیه مهاجرت نموده اند ،پس از آغاز به زندگی در ترکیه، می توانند ازمیان بی شمار آموزشگاه های خصوصی آموزش زبان ، یکی را انتخاب نمایند. در سایت kurs.com نام ۲۱ آموزشگاه زبان انگلیسی و هزینه ی کلاسهای تدریس زبان در ترکیه نوشته شده است. اسنلر زمان زبان، انگلیش اف لندن، فرهنگ انگلیسی باکیرکوی، آمریکن اینگلیش، تاکسیم ماستر و … . در این میان می توان از چند آموزشگاه معتبر برای تدریس زبان در ترکیه نام برد.

مرکز بین المللی تربیت مدرسان : (International Training Institute ITI)

یک مرکز بین المللی شناخته شده در مسیر تربیت مدرس زبان انگلیسی، وابسته به دانشگاه کمبریج می باشد. این مرکز از آغاز فعالیتش در سال ۱۹۸۷ تا کنون هزاران مدرس زبان انگلیسی تربیت نموده است وتنها مرکز مورد تایید دانشگاه کمبریج، برای دوره های ICELT, CELTA,DELTA می باشد.

شورای فرهنگی بریتانیا : (British Council)

یک سازمان بین المللی وابسته به پادشاهی بریتانیا که برای ایجاد روابط فرهنگی و فعالیتهای آموزشی با دیگر کشورهاو ایجاد فرصتهای آموزشی و فرهنگی در عرصه بین المللی، در سال ۱۹۳۴تاسیس گردید و در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت می کند. همانطور که در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم، جهت بهبود تدریس زبان در ترکیه در یک طرح پژوهشی با وزارت آموزش و پرورش ترکیه نیز همکاری داشته است. کالج های زبان شورای فرهنگی، نه تنها تدریس زبان در ترکیه را ازسطح مبتدی تا پیشرفته در دستور کار دارند. دوره های تخصصی مربوط به مشاغل مختلف و کلاسهای آمادگی برای شرکت در آزمونهای بین المللی را نیز ایجاد کرده اند.

آموزش زبان انگلیسی در ترکیه

دانشگاهها و تدریس زبان انگلیسی در ترکیه

اگر به فکر تحصیل در ترکیه می باشید، دانشگاههای دولتی و خصوصی بسیاری در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و… می توانند تحصیل به زبان انگلیسی را برای شما فراهم نمایند. دانشگاههای مستقر در استانبول که به زبان انگلیسی دروس رشته های مختلف را آموزش می دهند در این بخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دانشگاه فنی استانبول: ( Istanbul teknik üniversitesi – ITU )

دانشگاه فنی استانبول با قدمت ۲۴۰ ساله در آموزش فنی دانشگاهی ترکیه، با ۲۵۰ هزار دانشجو، ۱۳ دانشکده و ۶ موسسه ، توانسته است بسیاری از مهندسان و معماران موفق را تربیت نماید. آموزش دروس به ویژه در رشته های معماری و دانشکده های مهندسی به زبان انگلیسی تدریس می شود. قبلا دروس به زبان ترکی ارائه می شد ولی اکنون کلیه دروس و رشته ها کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شود.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه استانبول:

محوطه ی اصلی دانشگاه استانبول در میدان بایزید استانبول می باشد، ولی پردیس هایی در نقاط مختلف شهر داردو با ۵۵ هزار دانشجو و بیش از ۵ هزار مدرس به دو زبان ترکی و انگلیسی آموزش می دهد. دانشکده های تجارت و اقتصاد دانشگاه استانبول از جمله رشته هایی است که ۱۰۰درصد آموزش به زبان انگلیسی ارائه می شود. در رشته های دیگر ترجیح با خود دانشجو است و دروس را می توانند با ۳۰ درصد یا ۱۰۰درصد به زبان انگلیسی بخوانند.

دانشگاه بغازیچی : (boğaziçi üniversitesi )

دانشگاه بغازیچی استانبول با تاریخ ۱۵۰ ساله فرهنگ دانشگاهی اش در تمام رشته ها به انگلیسی آموزش می دهد. آموزش با کیفیت، رفاه اجتماعی، استقرار دانشگاه در یکی از بهترین سمت های استانبول از امتیازات دانشجویان این دانشگاه است. این دانشگاه که ۲۸ رشته ی دانشگاهی دارد و همه ساله ۱۵۰۰ دانشجو را آموزش می دهد، در همه ی رشته ها دروس را به انگلیسی تدریس می نماید. در کنار آن آموزش به زبان آلمانی و فرانسه نیز وجود دارد.

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه مارمارا: (üniversitesi marmara)

دانشگاه مارمارا که دانشکده های آن هم در سمت اروپایی استانبول و هم در سمت آسیایی آن قرار دارند. با ۱۲۵ سال سابقه و ۸ دانشکده در سطح شهر، آموزش دانشگاهی با کیفیتی ارائه می دهد. در دانشکده های اقتصاد و علوم اداری، پزشکی، مهندسی، دندانپزشکی و داروسازی، دوره ها کاملا به زبان انگلیسی آموزش داده می شود. برای کسانی که تمایل دارند، آموزش به زبانهای آلمانی، فرانسه و روسی نیز وجود دارد.

دانشگاه مارمارا ترکیه

دانشگاه تکنیک ییلدیز: (Yildiz Teknik üniversitesi)

دانشگاه تکنیک ییلدیز استانبول که از امکانات رفاهی بالایی برخوردار است، به دلیل اینکه ۳۰درصد درسها را به انگلیسی ارائه می دهد، نسبت به دیگر دانشگاههای فنی امتیاز کمتری دارد.

دانشگاههای بنیاد خیریه که در استانبول به انگلیسی آموزش می دهند، شامل۵ دانشگاه زیر می باشد. دانشگاه کادیرخاص ( kadir has üniversitesi)این دانشگاه در استانبول توسط دو بنیاد غدیر خاص و کاردیولوژی ترکیه تاسیس گردید. در منطقه تاریخی استانبول قراردارد ودارای ۴ دانشکده ۳ انیستیتو، ۱مدرسه ی عالی و ۳ مدرسه عالی آموزش شغلی می باشد. آموزش تمام وقت انگلیسی را در تمام رشته های تجاری، اقتصادی، روابط بین الملل و ارتباطات ارائه می دهد. دانشگاه کوچ که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و همه ی آموزشهای آن به زبان انگلیسی است. دانشگاه سابانجی در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و در این دانشگاه نیزهمه رشته ها دارای دروس انگلیسی و کلاسهای مقدماتی انگلیسی است. دانشگاه یئدی تپه در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و علاوه بر دوره ی کاردانی که ۳۰درصد درسها به انگلیسی آموزش داده می شود، بقیه رشته ها کاملا به زبان انگلیسی است. در دانشگاه باهچه شهیر کلیه دوره های دانشکده های معماری و مهندسی به انگلیسی است و از کشورهای مختلف دانشجو می پذیرد.

دانشگاههای دولتی مهم دیگری که به زبان انگلیسی آموزش می دهند، در آنکارا قراردارند. از آن جمله :

  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه آنکارا 
  • دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه فنی خاورمیانه: (ODTÜ)
کیفیت این دانشگاه همه ساله هنگام فارغ التحصیلی دانشجویان در رسانه ها زبانزد می گردد و در زمینه ی مهندسی، افرادی را تربیت نموده که نامشان در سطح دنیا شناخته شده است. در این دانشگاه تمامی رشته ها کاملا به زبان انگلیسی آموزش داده می شود.

دانشگاه آنکارا : دانشگاهی که از زمان تشکیل جمهوری ترکیه ، احتیاجات اداری کشور را تامین کرده و با عنوان «مولکیه » شناخته می شد، در مورد آموزش به زبان انگلیسی عملکرد متفاوتی دارد. در این دانشگاه، همه رشته ها هم به زبان ترکی و هم انگلیسی آموزش داده می شود.

دانشگاه حاجت تپه : این دانشگاه در بین دانشگاههای دولتی مرتبه ی بالایی دارد و با دانشکده ی پزشکی خود معروف می باشد. دانشکده ی روابط اداری و اقتصادی و همه ی دیگر رشته های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دانشگاههای برتر در دیگر شهرها که به انگلیسی آموزش می دهند به قرار زیر است.

انیستیتوی تکنولوژی برتر ازمیر : این دانشگاه که تنها دانشگاه آموزش دهنده به زبان انگلیسی در ازمیر می باشد، علی رغم کمتر شناخته شدنش، به اندازه ی دانشگاههای فنی خاورمیانه و بغازیچی با کیفیت است و درهمه ی رشته ها ۱۰۰ درصد به انگلیسی آموزش می دهد.

دانشگاه آنادولو اسکی شهیر : ویژگی این دانشگاه که در اسکی شهر قراردارد، کلاسهای غیر حضوری و تحصیلات از راه دور آن می باشد. به همین سبب نیز بیشترین دانشجو را در ترکیه دارد. این دانشگاه نیز همه ی دروس را در همه ی رشته ها به انگلیسی تدریس می نماید. رشته های ارتباطات و روابط بین الملل در دانشکده ی غیر حضوری این دانشگاه نیز به زبان انگلیسی آموزش داده می شود.

دیگر دانشگاهها :

  • دانشگاه قاضی آنتپ
  • دانشگاه چوکوروا آدانا
  • دانشگاه اگه ازمیر
  • دانشگاه یالووا
  • دانشگاه سیتکی کوچمان موغلا
  • دانشگاه ۱۸ مارت چاناک کاله
  • دانشگاه سلجوق قونیه
  • دانشگاه مرسین
  • دانشگاه آک دنیز آنتالیا
  • دانشگاه عزت بایسال بولو
  • دانشگاه کوجاتپه آفیون
  • دانشگاه کاراتکین چانکیری

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۴

اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۴

بررسی کامل اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ۲۰۲۴ به طور حتم برای افرادی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 16 =