پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰

اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰

قوانین و شرایط تمدید اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰

شرایط تمدید اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰ تغییر می کند. بر اساس آمار غیر رسمی نزدیک بر ۱ میلیون ایرانی در ترکیه از طریق اقامت کوتاه مدت ساکن هستند که بر اساس قوانین جدید اقامت توریستی ترکیه قطعا با مشکلاتی روبه رو خواهند شد. البته این مصوبه به معنی این نیست که از این پس افراد نخواهند توانست اقامت خود را تمدید کنند بلکه دولت ترکیه شرایط اقامت کوتاه مدت را سخت تر کرده است. البته پیش بینی می شود که اخذ شهروندی ترکیه نیز در سال های آینده برای ایرانیان تا حدودی سخت تر شود. البته در نظر داشته باشید که در حاضر قوانین اخذ اقامت بلند مدت ترکیه، خرید ملک در ترکیه تغییر نکرده است. بر اساس مصوبه جدید «بند e ماده یک قانون ۳۱/۶۴۵۸ اتباع خارجی و حفاظت بین المللی» اتباع خارجی بسیاری از کشورها من جمله ایران، تنها در صورتی که یک سال از پایان مهلت اقامت ایشان گذشته باشد، می توانند اقدام به دریافت دوباره ی اقامت کنند.

محدودیت های جدید شامل چه کشورهایی نمی شود؟

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، شرایط تمدید اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد یافت. مصوبه جدید «بند eماده یک قانون ۳۱/۶۴۵۸ اتباع خارجی و حفاظت بین المللی» شامل اتباع کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین نمی شود.

اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰

قوانین جدید اقامت توریستی ترکیه شامل چه مواردی است؟

مطابق این طرح متقاضیان تمدید اقامت موقت گردشگری در ترکیه پس از گذشت یک سال از پایان مهلت ویزای یک ساله خود می توانند دوباره برای دریافت اقامت مراجعه کنند. به گفته مسئولین اداره مهاجرت ترکیه، حتی در صورتی که مراجعه کنندگان قبل از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۰ مراجعه کرده باشند اما تاریخ رجوع آنها به بعد از تاریخ مذکور موکول شده باشد نیز شامل شریط جدید تصویب شده قرار خواهند گرفت.

با توجه به تغییرات جدید، اتباع خارجی از جمله شهروندان ایران می توانند پس از پایان مهلت اقامت موقت توریستی، طبق مقررات موجود بین کشور متبوع و ترکیه به کشور ترکیه ورود و خروج کنند.

در این راستا، از سال ۲۰۲۰ متقاضیان اقامت گردشگری در ترکیه پس از پایان مهلت اقامت یکساله خود، در صورتی که حائز شرایط باشند می توانند از طرق دیگر من جمله، تحصیل در ترکیه ، مالکیت اموال غیرمنقول یا اخذ اجازه کار در ترکیه اقدام به دریافت اقامت کنند.

تا قبل از این تاریخ اتباع خارجی در ترکیه، تا دو ماه قبل از پایان مهلت اقامت کوتاه مدت خود فرصت دارند تا برای تمدید اقامت اقدام کنند، اما با تغییر شرایط اقامت، از سال ۲۰۲۰ می توانند یکبار اقدام به دریافت اقامت کوتاه مدت گرشگری کنند و برای اقدام دوباره می توانند حداقل یک سال پس از پایان مهلت اقامت یک ساله توریستی مراجعه کنند. در این صورت افراد حائز شرایط می توانند از طرق دیگر اقدام به دریافت اقامت کنند.

راه های جایگزین اقامت توریستی از سال ۲۰۲۰:

باتوجه به اینکه از تاریخ یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ به بعد، امکان تمدید ویزای کوتاه مدت گردشگری برای متقاضیان وجود نخواهد داشت یا بعبارتی شرایط تمدید اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد یافت، اهمیت بررسی راهکارهای قانونی جایگزین برای دریافت اقامت دو چندان می شود.

بر اساس بندهای ۳۱ تا ۳۳ قانون شماره ۶۴۵۸ اتباع خارجی و حفاظت بین الملل اتباع خارجی از طریق یکی از موارد ذیل می توانند اقدام به دریافت اقامت کوتاه مدت کنند.

اقامت تحقیق و پژوهش

1. اتباع خارجی ای که به منظور تحقیقات علمی در ترکیه قصد دریافت اقامت کوتاه مدت دارند؛ برای اقدام از این طریق، در صورتی که برای تحقیقات علمی مورد نظر دارای مجوز باشد انتظار می رود، مراجعه کننده نامه مجوز صادره از یکی از نهادهای مربوطه مانند وزارت فرهنگ و گردشگری، وزارت نیرو، مراکز آموزش عالی و… را در اختیار داشته باشد. در صورتی که تحقیقات علمی مورد نظر به هر دلیلی فاقد تاییدیه باشد، مراجعه کنندگان می بایست اقدام به تشریح موضوع تحقیقات خود کنند. اتباعی که از این طریق مایل به اخذ اقامت ترکیه هستند در ابتدا باید از نمایندگی های جمهوری ترکیه در خارج از کشور ویزای تحقیقاتی دریافت کرده باشند. مثلا در ایران باید از طریق سفارت ترکیه در تهران اقدام کنند.

اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰

شرایط تمدید اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰ یا اقامت برای صاحبان ملک (خرید ملک)

2. اتباع خارجی ای که در ترکیه دارای اموال غیرمنقول هستند؛ اتباع خارجی که در ترکیه دارای اموال غیرمنقول هستند، در صورت مسکونی بودن اموال نامنقول می توانند برای دریافت اقامت اقدام کنند. در عین حال لازم به ذکر است، در صورتی که اعضای خانواده نیز سهمی از ملک مورد نظر داشته باشند، می توانند از این طریق برای دریافت اقامت اقدام کنند. منظور از اعضای خانواده، همسر متقاضی ، فرزندان زیر ۱۸ سال یا فرزند بالغ وابسته به والدین می باشند. در این روش خرید ملک مهم می باشد. یعنی شخص می تواند در شهرهای مختلف ترکیه که دولت ترکیه خرید ملک در آنها را مجاز شمرده است با هر مبلغی اقدام به خرید ملک نماید.

اقامت تجاری

۳. اتباع خارجی ای که در ترکیه فعالیت بازرگانی یا کاری دارند؛ در صورتی که متقاضی درخواست اقامت بالای سه ماه داشته باشد، می بایست نامه دعوت و مدارک نظیر آن را در اختیار داشته باشد تا در صورت نیاز به مسئولین ذیربط تحویل دهد.

اقامت کارآموزی

۴. اتباع خارجی ای که به منظور شرکت در دوره ی کارآموزی به ترکیه می آیند؛ اقامت هایی که به این منظور داده می شود براساس مدارک و داده هایی که حاوی مواد آموزشی دوره ی برگزار شده توسط نهاد یا موسسه، مدت زمان آموزش و محل برگزاری دوره ی کار آموزی مورد ارزیابی قرار گرفته و صادر می شود.

شرایط تمدید اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰ از طریق اقامت دانشجویی

5. اتباع خارجی ای که به عنوان دانشجو در چارچوب برنامه های آموزشی که جمهوری ترکیه طرف قرارداد آنهاست قصد اقامت در ترکیه را دارند. اتباعی که به منظور تحصیل برای دریافت اقامت اقدام می کنند، می بایست مدارک و اطلاعات مربوط به موسسه آموزشی ذیربط را در اختیار مسئولین قرار دهد. مدت زمان اقامت، نمی تواند بیشتر از مدت زمان دوره ی آموزشی باشد.

شرایط تمدید اقامت کوتاه مدت توریستی ترکیه از سال ۲۰۲۰ از طریق اقامت توریستی

6. اتباع خارجی که به عنوان توریست برای دریافت اقامت کوتاه مدت اقدام می کنند.

اقامت درمانی

7. اتباع خارجی ای که به منظور معالجه و دوره ی درمانی به ترکیه می آیند. (مشروط بر این که ناقل بیماری هایی که برای جامعه خطرناک است نباشد.) در مورد اتباعی که از این طریق اقدام به دریافت اقدام می کنند، باید توجه داشت که به همراه داشتن مدرک پذیرش بیمار از طرف یک بیمارستان دولتی یا خصوصی الزامی است. از مراجعه کنندگان این گروه، بیمه ی سلامت به منظور اثبات پرداخت تمام و کمال هزینه های درمانی، مطالبه نمی شود و این مورد لازمه ی مراجعه برای دریافت اقامت درمانی نیست. مدت زمان اقامت متناسب با مدت زمان و روند درمان تعیین می شود.

اقامت در راستای همکاری با دستگاه های قضایی یا اداری

۸. اتباع خارجی ای که بنا بر رای مقامات قضایی یا درخواست مقامات اداری می بایست در ترکیه اقامت داشته باشند؛ مدت زمان تعیین شده در اقامت های صادره از این طریق، با نظر داشتن مدت زمان تعیین شده توسط مقامات قضایی و اداری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اقامت برای افرادی که پس از حداقل سه سال استفاده از اقامت خانوادگی برای دریافت اقامت جداگانه اقدام می کنند.

۹. اتباع خارجی ای که شرایط لازمه ی اقامت خانوادگی در ترکیه را از دست داده اند و اقامت کوتاه مدت دریافت می کنند؛ افرادی که حداقل بعد از سه سال برخورداری از اقامت خانوادگی ۱۸ سال خود را تمام کرده اند، افرادی که با شهروند ترکیه ازدواج کرده و پس از سه سال برخورداری از اقامت خانوادگی از همسر خود طلاق می گیرند، می توانند برای دریافت اقامت اقدام کنند. (افرادی که به دلیل خشونت درون خانوداه، مجبور به طلاق گرفتن می شوند، در صورت اثبات مدعای خود در دادگاه، نیازی نیست برای دریافت اقامت واجد شرط سه سال باشند.) در صورت مرگ سرپرست خانواده، اعضای خانواده که با برخورداری از اقامت ترکیه در کشور حضور دارند بدون واجد بود شرط زمانی، می توانند اقدام به دریافت اقامت کنند.

اقامت برای شرکت در کلاس های آموزشی ترکی

۱۰. اتباع خارجی ای که در دوره های آموزشی کلاس های ترکی شرکت می کنند؛ به اتباع خارجی ای که برای یادگیری زبان ترکی اقدام به دریافت اقامت می کنند، تنها دو بار ویزا داده می شود. اتباع خارجی برای یادگیری ترکی تنها می توانند به موسسات و آموزشگاه هایی که از طرف وزارت آموزش ملی ترکیه (وزارت آموزش و پرورش) مجوز دارند مراجعه کنند. حتی در صورتی که مدت زمان آموزش ا یک سال کمتر باشد هم مدت زمان اقامت صادره محدود به مد زمان دوره ی آموزش خواهد بود.

اقامت افرادی که به منظور تحقیق، آموزش یا کارآموزی از طرف نهادهای دولتی پذیرش می شوند.

11. اتباع خارجی ای که به واسطه ی نهادهای دولتی در ترکیه، در دوره های آموزشی، تحقیقاتی و کارآموزی شرکت می کنند؛ مدت زمان اقامتی که با این منظور به مراجعه کنندگان داده می شود بیشتر از یک سال نخواهد بود. اتباع خارجی ای که مورد پذیرش نهادهای دولتی هستند، لازم نیست شرط بیمه سلامت و در عین حال مدرکی برای اثبات دارایی مالی خود ارائه دهند. لازم به ذکر است، برای صدور اقامت ممکن است از نهاد یا نهادهای مربوطه یکسری اطلاعات و مدارک درخواست شود.

اقامت یکساله برای دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های ترکیه

12. اتباع خارجی ای که تا ۶ ماه پس از به پایان رسیدن آموزش عالی و فارغ التحصیل شدن از یکی از دانشگاه های ترکیه برای دریافت ویزا مراجعه می کنند. افرادی که به این منظور برای دریافت اقامت مراجعه می کنند باید توجه داشته باشند که مراجعه ی آنها باید حتما تا ۶ ماه پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه صورت پذیرد. با رعایت شرط مذکور، به مراجعه کنندگان برای دریافت اقامت می توانند اقدام کنند. اقام مربوطه را تنها یکبار و حداکثر به مدت یکسال می توان دریافت کرد.

اقامت برای سرمایه گذاران

13. اتباع خارجی ای که در ترکیه مشغول به کار نیستند اما براساس شاخصه های تعریف شده از طرف هیئت وزرا به دلیل سرمایه گذاری در ترکیه به مقدار مشخص شده می توانند برای دریافت اقامت مراجعه کنند. همسر خارجی(غیر ترکیه ای) این سرمایه گذاران و فرزندان زیر ۱۸ سال آنها یا همسرانشان نیز مشمول افراد واجد شرایط برای دریافت اقامت هستند.

اقامت ویژه اتباع جمهوری ترک قبرس شمالی

۱۴.اتباع خارجی ای که شهروند جمهوری ترک قبرس شمالی هستند. شهروندان جمهوری ترک قبرس شمالی که از این طریق برای دریافت ویزا اقدام می کنند، هر بار می توانند حداکثر اقامت پنج ساله دریافت کنند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 12 =