پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

با خرید ملک در ترکیه، اقامت بگیریم

با خرید ملک در ترکیه، اقامت بگیریم

یکی از پرطرفدارترین راه‌های دریافت اقامت کوتاه‌مدت و سپس اقامت بلندمدت در ترکیه خرید ملک است. با خرید ملک در ترکیه چطور می‌شود اقامت دائم دریافت کرد؟ مراحل دریافت اقامت ترکیه با خرید یا اجاره ملک چیست؟ اگر گزینه خرید ملک برای دریافت اقامت در ترکیه را انتخاب کرده اید، این مطلب از استانبول سرا را بخوانید.

ترکیه برای اتباع ایرانی جذابیت‌های بسیاری دارد و یکی از بهترین مقاصد برای سفر، اقامت و تجارت است. شرایط دریافت اقامت ترکیه امسال بسیار ساده‌تر شده است و این برای کسانی که قصد مهاجرت دارند، خبر بسیار خوبی است.

در این مطلب یکی از پرطرفدارترین روش‌های کسب اقامت در ترکیه را که اقامت از طریق خرید ملک است را برای شما شرح می‌دهیم.

شرایط اقامت در ترکیه و زمان آن چقدر است؟
اگر به صورت توریست و با پاسپورت ایرانی به ترکیه سفر کنید، می‌توانید حداکثر 90 روز در این کشور بمانید. مدت زمان 90 روز برای کسانی که با نیت گردشگری یا تجارت وارد این کشور می‌شوند معمولا کفایت می‌کند اما اگر قصد دارید بیشتر از این زمان در ترکیه بمانید، باید کارت اقامت دریافت کنید. این کارت را اداره مهاجرت ترکیه صادر می‌کند.

قبلا کسانی که در ترکیه خانه می خریدند می‌توانستند یکسال اقامت بگیرند، بعدها این رقم 2 سال شد و در حال حاضر کسانی که در ترکیه خانه بخرند می‌توانند هر سال اقامت خود را تمدید کنند.

اگر خانه بخرید و هر سال اقامت خود را تمدید کنید، می‌توانید پس از 5 سال اقامت مداوم در ترکیه یا 8 سال اقامت غیر متوالی در ترکیه، اقامت دائم این کشور را دریافت کنید که با این شرایط شهروند ترکیه به حساب خواهید آمد.

یک نکته را حتما در نظر داشته باشید: علاوه بر خرید خانه و تمدید اقامت در این سال‌ها، دیگر شرایط دریافت اقامت ترکیه را نیز باید داشته باشید. مثلا بیمه سلامت معتبر و…

آیا می‌توان با وام خانه خرید؟
خیر. تا زمانی که شما پاسپورت ترک نداشته باشید و شهروند ترکیه‌ای نباشید امکان دریافت وام نخواهید داشت. هر چند که می‌توانید افتتاح حساب انجام دهید اما متاسفانه امکان دریافت وام ندارید.

برای خرید ملک در ترکیه با وام بانکی، باید کار داشته باشید؛ معمولاً از طریق ثبت شرکت و ارائه‌ صورت‌های مالی به بانک‌ها می‌توانید برای دریافت وام بانکی اقدام کنید.

همچنین با دریافت اقامت کاری نیز می‌توانید از وام خرید خانه بهره‌مند شوید.

البته راه‌های دیگری برای خرید خانه در ترکیه بدون دریافت وام بانکی وجود دارد که خرید خانه از پروژه‌های در حال ساخت یکی از آنهاست. باید ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه خانه در حال ساخت را در ابتدا پرداخته و مابقی مبلغ را بر اساس جدول زمانبندی توافقی به صورت قسطی پرداخت نمایید.

وام‌های بانکی معمولا به ارزش 75% ملک پرداخت می‌شوند و بازپرداخت آنها حداکثر ده ساله است.

خوب است حتما پیش از هر اقدامی از مراحل خرید خانه با آپارتمان در ترکیه اطلاعات کافی داشته باشید و با آگاهی تصمیم بگیرید.

مراحل اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

گرفتن وقت مصاحبه یا راندوو. حضور همه افراد خانواده در زمان تکمیل فرم الزامی است. فرم مصاحبه را در آدرس https://e-ikamet.goc.gov.tr می توانید ببینید.
فرم مربوط باید به دقت پر شود. توجه داشته باشید که مبلغ حقوق را دقیق وارد کنید؛ چراکه مامور پرونده حق رویت این مبلغ را دارد.
همه اعضای خانواده (به جز افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال) باید بیمه سلامت معتبر داشته باشند.
پاسپورت فرد متقاضی حداقل باید حدود 14 ماه اعتبار داشته باشد.
توافقات مورد نظر در خصوص کپی سند مالکیت، تایید ثبت اسناد و تایید شهرداری با مالک ملک انجام شود.
هزینه‌ها و مدارک اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

  • گواهی تولد اعضای زیر 18 سال خانواده
  • تمکن مالی در ایران و ترکیه
  • پاسپورت و عکس متقاضیان
  • بیمه سلامت؛ هزینه‌های بیمه سلامت در ترکیه با توجه به سن و نوع بیمه متغیر است.
  • پرداخت هزینه به اداره مهاجرت
  • هزینه اداره پست
  • برگ تایید سلامت؛ برای دریافت تایید سلامت باید آزمایش‌هایی از بیمارستان‌های دولتی بگیرید. 
  • برگ سو پیشینه
    *به طور کلی این هزینه‌ها را بین 900 تا 1500 لیر می‌توان تخمین زد.

سوالات متدوال در مورد خرید ملک در ترکیه
1- چگونه مطمئن شوم ملک را با قیمت اصلی‌ می‎خرم؟

سازندگان معتبر خانه در هر دوره حدودا ۳ ماهه لیستی از قیمت جدید محصولات خود ارئه می‎دهند. این قیمت‌ها با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه و استقبال خریداران بطور میانگین ۲۰% در هر نیمسال افزایش پیدا می‌کند. این لیست در اختیار کل آژانس‌های املاک و دولت ترکیه قرار می‌گیرد و آپارتمانی خارج از لیست قیمت فروخته نمی‌شود.

2– آیا امکان دریافت سند قبل از اتمام پروژه وجود دارد؟

بله در بعضی پروژه‌ها خریدار می‌تواند قبل از اتمام پروژه، سند ملک خود را دریافت کند و از مزایای قانونی خرید املاک در ترکیه مثل گرفتن اقامت، استفاده کند.

3 – آیا وام بانکی به خریدار تعلق میگیرد؟

خریدار به دو طریق میتواند از وام خرید استفاده و بخشی از مبلغ معامله را در آینده پرداخت کند:

  •  دریافت وام از شرکت سازنده ملک
  •  دریافت وام از بانک‌های کشور ترکیه

متاسفانه افراد با با پاسپورت ایرانی، امکان وام گرفتن از بانک‌های ترکیه را ندارند ولی بخشی از سازندگان تسهیلاتی را در پرداخت کل مبلغ خرید در نظر گرفته اند.
خریدار می‌تواند با پرداخت درصد مشخصی از کل قیمت خرید، باقیمانده را یا بطور ماهیانه پرداخت کند (این اقساط می‌تواند حتی پس از تحویل ملک ادامه یابد) و یا خریدار ملک خود را برای مدت زمان مشخصی به سازنده ملک اجاره دهد. درآمد حاصل از این نوع اجاره به‌عنوان باقیمانده مبلغ خرید محسوب می‌شود.
4 – در کدام مناطق استانبول ملک بیشتری برای فروش وجود دارد؟

به علت قدیمی بودن و وجود آثار تاریخی زیاد در شهر استانبول، محدودیت‌های زیادی از سوی سازمان UNESCO و شهرداری استانبول برای ساخت و ساز در مرکز شهر وجود دارد و اکثر سازندگان ترجیح می‌دهند تا ساخت و ساز را در منطقه غرب استانبول yeni Istanbul انجام دهند تا علاوه بر هوای تمیز، فضای بیشتری را برای فضای سبز محوطه و خدمات رفاهی در محوطه به خریداران ارائه دهند.

5 – مزایای خرید ملک در بخش اروپائی استانبول برای خریداران خارجی چیست؟

منطقه Yeni Istanbul در ۳۰ سال اخیر و بر اساس اصول و استانداردهای شهرسازی اروپا بنا شده و کلیه فضاهای مورد نیاز برای اسکان شامل فضاهای آموزشی، تجاری، درمانی و …. پیشبینی شده.

با توجه به ارزان بودن زمین در ده سال گذشته، بزرگترین مراکز تجاری و تفریحی و دانشگاهی در این منطقه از استانبول احداث شده و یا در حال احداث است.
به‌ علت شروع همزمان ده‌ها پروژه ساختمانی در این منطقه، قیمت املاک بصورت رقابتی و متناسب با توان مالی اکثر خریداران ایرانی است.
هر سال در این منطقه از استانبول ده‌ها مورد امکانات رفاهی مثل متروبوس، پارک جنگلی و… ساخته می‌شود که پیش‌بینی می‎شود قیمت املاک در این مناطق افزایش پیدا کند.

سطح فرهنگ بالای ساکنین این منطقه و جرم و جنایت پایین و امنیت بالا، تمیز بودن هوا و آب دریا، نزدیکی به پروژه در حال ساخت بزرگترین مجتمع تفریحی ساحلی خاورمیانه، نزدیکی به تنها منطقه قابل شنا کردن و پلاژهای ساحلی استانبول و …. همه موجب شده که امنطقه Yeni Istanbul یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید خانه باشد.

با افتتاح خط metro bus در بزرگراه E5 زمان رسیدن به مرکز شهر به ۳۰ دقیقه کاهش یافته. ضمنا با انتقال تدریجی مراکز دولتی و افتتاح مداوم مراکز خدماتی، دانشگاهها، بیمارستانها، مراکز خرید و توریستی و هتلها در yeni Istanbul نیازی به رفتن به مرکز شهر وجود ندارد.

7 – کیفیت ساخت و مقاومت ساختمانهای مورد فروش در برابر زلزله چگونه است؟

از نظر مقاومت بناهای استانبول در برابر زلزله کل بناها به دو گروه قبل و بعد از زلزله ۱۹۹۹ تقسیم میشود. پس از این زلزله تمرکز بیشتری روی ضد زلزله بودن بناها انجام شد. کیفیت ساخت پروژه‌های جدید ترکیه، مطابق آخرین استانداردهای اروپا است. بخش پیمانکاری و ساخت و ساز ترکیه یکی از فعالترین و پویاترین پیمانکاران جهان است. در سال ۲۰۰۷ بیست و دو شرکت پیمانکاری و ساختمان سازی از ترکیه در فهرست بهترین‌های مهندسی عمران جهان جای گرفتند که از این لحاظ رتبه سوم جهان را پس از کشور آمریکا و چین دارد.

8 –افزایش قیمت سالانه مسکن در ترکیه چقدر است؟

طبق آمار کشور ترکیه بازار مسکن در شهرهای بزرگ نظیر استانبول و آنتالیا رشد بین ۱۰% تا ۱۵% داشته و این رشد برای سال‌های آتی نیز پبش بینی می‌شود. البته در املاک توصیه شده توسط ما سود پیش بینی شده بین ۲۰% تا ۴۰% است.

10 – از چه زمانی میتوانم درخواست اقامت ترکیه را پیگیری کنم؟

پس از دریافت سند مالکیت (Tapu)

11 – پروسه بررسی درخواست اقامت ترکیه چه مدت است؟

پس از دریافت سند، خریدار سند ملکی خود همراه با سایر مدارک درخواست شده را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود برده و ویزای یکساله خرید خانه به پاسپورت خریدار الصاق میگردد.

۱۲ – قیمت یا متراژ واحد خریداری شده آیا ممکن است در دریافت اقام تاثیر بگذارد؟

برای دریافت اقامت یک خانواده خیر

منبع:bit.ly/2Sch89J

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 4 =