بیمه خودرو در کشور ترکیه

بیمه خودرو در کشور ترکیه

هر وسیله نقلیه ثبت شده یا واقع در ترکیه، باید مطابق قوانین این کشور، دارای بیمه باشد. استانبول سرا در این مقاله به معرفی موضوعاتی چون: سازوکار بیمه خودرو در ترکیه، نحوه بیمه کردن، چگونگی لغو بیمه نامه و نیز روش مطالبه آن میپردازد، با ما همراه باشید.

در ترکیه تمام خودروها می بایست از زمان ثبت در اداره راهنمایی و رانندگی، تا زمان لغو ثبت یا خارج شدن از این کشور، دارای بیمه نامه باشند. این بیمه حتی شامل زمانی می شود که خودروی شما مورد استفاده قرار نگرفته (مانند خودروهای از رده خارج)، یا در پارکینگ های خصوصی می باشد (مانند خودروهای کلکسیونی). در ترکیه حداقل بیمه مورد نیاز برای خودرو، بیمه ای است که شخص ثالث (افراد، خودرو ها و املاک)، را پوشش می دهد. البته، انواع دیگر و کامل تر بیمه نیز توصیه می شود، چراکه در ترکیه، بیمه شخص ثالث صرفا صدمه وارد شده به سرنشینان خودروی مقابل را پوشش داد و شامل صدمات وارد شده به خودروی طرف اول (مقصر)، و سرنشینانش، نمی شود.

در ترکیه جریمه نداشتن بیمه خودرو در سال 2019، برابر با 95 TL (£ 21/€ 24/US$ 27)، می باشد. علاوه بر این، خودرو شما توقیف و به به پارکینگ منتقل خواهد شد و تا زمانی که بیمه نامه معتبری نداشته باشید، از رانندگی منع خواهید شد. البته مجازات واقعی نداشتن بیمه، خودِ نبود بیمه در صورت بروز حادثه است؛ مخصوصا اگر شما مقصر بوده و موجب آسیب جسمانی دائمی به شخص دیگر شده باشید؛ همین موضوع می تواند شما را ملزم به پرداخت جریمه ای در حدود 1 میلیون یورو یا حتی بیشتر کند.

  بیمه خودرو در کشور ترکیه

بیمه خودروی ثبت شده در خارج از ترکیه

متاسفانه، شما نمی توانید خودروی خود را که در کشورتان به ثبت رسده، در ترکیه بیمه نمایید. لذا، چنین خودرو هایی می بایست توسط یک شرکت بیمه در کشور خود، بیمه شوند. این شرکت با ارائه یک گواهی، مدرکی دال بر بیمه بودن خودروی شما برای استفاده در ترکیه صادر خواهد نمود. این گواهی که حکم «کارت سبز» را دارد، دارایی: اعتبار بین المللی، در چند زبانه و معتبر در 45 کشور می باشد.

4 نوع اصلی بیمه خودرو در ترکیه

بیمه اجباری (Zorunlu Trafik Sigortası): این بیمه کاملا مطابق با الزامات اساسی قانون ترکیه و چیزی کمتر یا بیشتر از آن را شامل نمی شود.

بیمه محدود وسایل نقلیه (Dar Kasko): این بیمه نه تنها کلیه موارد قانونی لازم را پوشش می دهد، بلکه کامل ترین بیمه استاندارد برای وسایل نقلیه در ترکیه نیز، می باشد. بیمه محدود وسایل نقلیه، علاوه بر پوشش آسیب دیدگی اشخص ثالث (از جمله مسافر شما)، خسارت هایی را که به شما و وسیله نقلیه تان وارد شده را نیز در کنار موارد دیگری چون: گم شدن خودروی شما به دلیل سرقت، آتش سوزی یا هر علت دیگر، شامل می شود.

بیمه واسط (Genişletilmiş Kasko): از طریق این بیمه می توانید یک یا دو بند دیگر را به بیمه نامه خود مانند هنگام خروج از کشور، به آن بیفزایید.

بیمه کامل وسیله نقلیه (Tam Kasko): این بیمه علاوه بر پوشش کلیه موارد فوق، موارد بیشتر دیگری چون خسارات ناشی از: حوادث غیرمترقبه، حملات تروریستی یا آسیب وارد شده توسط حیوانات را نیز، شامل می شود.

دو بیمه دیگر خودرو در ترکیه

بیمه کمک های بین جاده ای (Yol Asistanı): این بیمه که در صورت خرابی خودروی شما در بین مسیر جاده ای، تحت پوشش قرار می دهد، هزینه هایی چون شکسته شدن شیشه یا سایر هزینه های قانونی را نیز شامل می شد.

بیمه تکمیلی راننده و سرنشینان (Ekstra Sürücü Teminatı): این بیمه شامل خسارت یا صدمات وارده به راننده و مسافران خودرو، و نیز مواردی است که به دلیل حادثه رخداده، این افراد توانایی کسب درآمد خود را از دست داده باشند. این بیمه زمانی قابل استفاده می باشد که خودرو بصورت کامل بیمه نباشد.

مدت اعتبار بیمه خودرو در ترکیه

به طور معمول، بیمه نامه ها دارای اعتبار یک ساله می باشند؛ هرچند برخی شرکت ها سیاست های کوتاه مدت تری ارائه می دهند (به طور معمول برای سه یا شش ماه)، اما این دوره های زمانی دارای هزینه های بیشتری هستند.

بیمه خودرو در کشور ترکیه

افراد تحت پوشش بیمه نامه
به طور پیش فرض، تنها شخصی که مجاز به رانندگی وسیله نقلیه می باشد، شخصی است که بیمه نامه به نام وی صادر شده است. با این حال، با ارائه درخواست به شرکت بیمه و تکمیل فرم مربوط، می تواند گزینه های زیر را نیز انتخاب کنید.:

  • شما و همسرتان
  • شما، همسر و و فرزندانی که با شما زندگی می کنند
  • شما و راننده یا راننده های نام برده شده
  • هر راننده ای

بر این اساس، صرفا افراد ذکر شده و نیز دارای گواهینامه معتبر برای راندن خودروی مربوطه، مجاز به رانندگی می باشند که شامل اتباع خارجیِ دارای گواهینامه خارجی نیز، می شود.

ارائه درخواست بیمه

از نظر فنی، قرارداد بیمه شما قراردادی همانند سایر قراردادها بوده و از این رو، ملزم به رعایت مقررات عمومی در این زمینه در ترکیه می باشد. بر این اساس، فرم درخواست بیمه، عملا فرمی استاندارد است که شامل تمام شرایط لازم و مطابق با کلیه قوانین بیمه و حاکم بر قراردادها می باشد. پس از ارائه درخواست به شرکت بیمه، قانون به آنها اجازه می دهد حداکثر تا 15 روز، نتیجه پذیرش یا رد درخواست را اعلام نمایند.

درصورتی که ارائه پیشنهاد بیمه از سوی این شرکت ها صورت بگیرد، شما الزامی برای پذیرفتن آن نخواهید داشت. هرچند این پیشنهاد برای 14 روز از تاریخ اعلام، دارای اعتبار خواهد بود. در حال حاضر، بیمه نامه عملا به صورت اینترنتی تنظیم و پیشنهادات بلافاصله ارائه و پذیرفته می شود. امروز، تمام شرکت های بیمه دارای سایت و فرم پیشنهادی به زبان انگلیسی بوده و برخی حتی سایر زبان ها را نیز پوشش می دهند.

سیاست صدور بیمه نامه

با توجه به الزامی بوده بیمه خودرو در ترکیه، بیمه نامه ها به زبان ترکیه ای صادر می شوند. در بیشتر موارد، ترجمه انگلیسی یا ندرتا سایر زبان ها نیز، ارائه می شوند.

امکان اخذ بیمه خودرو از شرکتی خارج از ترکیه

اخذ بیمه نامه برای خودرویی که در خود کشور ترکیه به ثبت رسیده، صرفا می توان از شرکت های بیمه ترکیه ای استفاده کرد.

بیمه خودرو در کشور ترکیه

شرکت های بیمه خودرو در ترکیه

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب یک شرکت بیمه، اکثر مردم به هزینه ای آنها توجه می کنند. خبر خوب اینکه، تمام شرکت های بیمه در ترکیه دارای سابقه خوبی در پرداخت مطالبات بدون هرگونه دردسری می باشند.

موارد فسخ قرارداد بیمه خودرو در ترکیه

فسخ بیمه نامه توسط شرکت بیمه

  •  در مواردی که شخص طرف قرارداد بیمه، مواردی خلاف واقع را اظهار کرده باشد.
  • اگر احتمال ناشی از شیوه رانندگی پرمخاطره، افزایش پیدا کند (فرد عادت به رانندگی با سرعت بالا و مخاطره آمیز داشته یا قصد استفاده تجاری از خودرو دارد)
  • درصورتی که صاحب بیمه نامه، هرگونه مجوز رانندگی خود را از دست بدهد که به تبع آن، بیمه نامه بصورت خودکار فسخ و هیچگونه پرداختی صورت نخواهد پذیرفت
  • اگر وسیله نقلیه فروخته شود. در این حالت، شرکت بیمه ملزم به پرداخت مابه التفاوت مدت زمان باقیمانده بیمه می باشد
  • درصورتی که صاحب بیمه نامه قادر به پرداخت حق بیمه خود در موعد مقرر نباشد. شما 14 روز از تاریخ سررسید پرداخت، فرصت واریز حق بیمه و برقراری مجدد بیمه نامه را دارا می باشید

فسخ بیمه نامه توسط بیمه شونده

  • درصورت فروش وسیله نقلیه
  • درصورتی که احتمال بروز خطر به دلیل نحوه رانندگی کاهش پیدا کرد و شرکت بیمه حاضر به کاهش حق بیمه تعیین شده، نباشد (مثلا اگر فرد به مدت شش ماه خارج از کشور رفته و خودرو خود را استفاده ننماید)
  • درصورت عدم تمدید بیمه نامه توسط بیمه شونده

حق بیمه خودرو در ترکیه

باوجودی که نرخ حق بیمه در ترکیه، جزو پایین ترین نرخ در اروپا می باشد، اما بهتر است موارد زیر را نیز در محاسبه آن درنظر داشته باشید:

  • نوع بیمه
  • نوع وسیله نقلیه (وسایل نقلیه برحسب: عملکرد، هزینه تعمیر و کاربردشان، به ده دسته تقسیم می شوند)
  • سن راننده (رانندگان زیر 25 یا بالای 70 سال، یا حق بیمه بسیار بالاتری را شامل شده یا اصلا مشمول بیمه نمی شوند)
  • سابقه رانندگی و تصادفات بیمه شونده
  • موقعیت محل زندگی صاحب خودرو
  • وجود/عدم وجو پارکینگ برای خودرو

بیمه خودرو در کشور ترکیه

امتیاز عدم مطالبه حق بیمه

ساختار بیمه در ترکیه، برپایه مفهوم «امتیاز ناشی از عدم مطالبه» (Hasarsızlık indirimi)، استوار می باشد. درحالت عادی، به شرط عدم استفاده از 60% سقف تعیین شده بیمه، حق بیمه پرداختی از جانب بیمه شونده، سالانه به میزان 5% کاهش می یابد. از این رو، برخی شرکت های بیمه با دریافت حق بیمه بیشتر، به بیمه شوندگان خود امکان حفظ امتیاز ناشی از عدم مطالبه را، ارائه می دهند. از این رو، اگر بیمه شونده تصادف کرده و به شرک بیمه ادعای غرامت کند، کل امتیاز خود را از دست نمی دهید. به عنوان مثال، درصورت پرداخت این حق بیمه اضافی و ارائه درخواست غرامت به شرکت بیمه، ممکن است فقط امتیاز یک سال خود را از دست بدهید.

لذا درصورت نقل مکان به ترکیه، بهتر است شرکت بیمه ترکیه ای، سوابق «امتیاز عدم مطالبه» شما که در کشور خودتان بدست آورده اید، اطلاع پیدا کند. لازم به ذکر است این امتیاز، درخصوص خودروهایی که در ترکیه بیمه می کنید، اعمال نمی شود؛ مثلا اگر برای تعطیلات خود در ترکیه، خانه ای خریداری کرده باشید.

ارائه مطالبه درخواست غرامت در ترکیه

بر طبق قوانین بیمه در کشور ترکیه، شما می بایست ظرف هفت رو از تاریخ وقوع حادثه، مراتب را به شرکت بیمه خود اطلاع و درخواست غرامت خود را ارائه نمایید. اگر به هر دلیل موفق به این کار نشدید، شرکت بیمه می تواند خود را از پرداخت هرگونه هزینه در راستای آسیب وارد شده به خودروی شما، مبری بداند. هرچند پرداخت غرامت درخصوص شخص ثالث و نیز سرنشینان شما، مشمول این قانون نمی شود. اگر بنا به دلیل موجهی امکان گزارش حادثه را طی هفت روزه به شرکت بیمه نداشته باشید، مواردی چون بستری بودن در بیمارستان یا اسیب دیدن خودرویتان هنگامی که در تعطیلات بوده اید، این قانون شامل حال شما نمی شود.

در هنگام ارائه درخواست غرامت به شرکت بیمه، حتما می بایست یک نسخه از گزارش و شرح حادثه که توسط پلیس تهیه شده را نیز، به شرکت بیمه ارائه نمایید. شما می توانید درصورت عدم حضور پلیس، خود گزارش را تنظیم و به امضای شاهدان حادثه برسانید (درج مشخصات و شمار تلفن آنها ضروری می باشد)، که بعدا قابل ارائه به پلیس نیز می باشد. پس از گزارش ماوقع به شرکت بیمه، آنها با دریافت کلیه مدارک لازم و بررسی شواهد، نسبت به هرگونه پرداخت به شما تصمیم گیری خواهد کرد. همچنین، آنها ممکن است درصورت نیاز، کارشناسی را جهت بررسی کارشناسانه: حادثه، مدارک، آسیب ها و صدمات وارده به خودرو یا افراد، ارسال نمایند.

پس از بررسی تمامی مدارک و گزارشات و طی مراحل تحقیق، شرکت بیمه مبلغی را جهت جبران خسارت به شما پیشنهاد خواهد داد که غالبا کمتر از مقدار مورد نیاز جهت تعیمر خودرو یا جبران آسیب ها جسمی وارد شده می باشد. شرکت بیمه می بایست ظرف 40 روز از تاریخ اعلام حادثه، تحقیقات لازم را انجام و پس از بررسی شواهد و مدارک ارائه شده، غرامت لازم را پرداخت نماید.

بیمه خودرو در کشور ترکیه

بروز تصادف در شرایطی که شما مقصر نباشید

در حالت کلی، شما دو حق انتخاب دارید. اول، شما یا می توانید مستقیما از شرکت بیمهِ راننده خاطی درخواست غرامت کنید؛ دوم، می توانید درخواست غرامت را به شرکت بیمه خود ارائه بدهید.. اگر اقامه درخواست غرامت شما، نسبت به فرد دیگری باشد (راننده خاطی)، وی نیز این درخواست را به شرکت بیمه خود ارجاع خواهد داد که آنها نیز همانگونه که شرکت بیمه شما با موضوع برخورد خواهد کرد، درخواست پرداخت غرامت را پیگیری خواهند نمود.

درصورت موافقت شرکت بیمه فرد خاطی به مقصر بودن وی، معمولا آنها ظرف 30 روز نسبت به این درخواست اقدام خواهد نمود. درصورت عدم کسب نتیجه لازم، شما می توانید با مراجعه به وکیل خود یا کمیسیون حقوقی بیمه، نسبت به درخواست خود یا شکایت از شرکت بیمه موردنظر، اقدام نمایید. در بدترین حالت، نیاز به مراجه به دادگاه و مراجع قضایی پیش خواهد آمد.

راه های قانونی اقامه دعوی علیه شرکت بیمه

به طور معمول، شرکت بیمه سعی می کند با پرداخت مبلغ ناعادلانه ای به شما بابت خسارتی که به خودرو، افراد آسیب دیده یا شخص شما وارد شده، بررسی پرونده را به پایان برساند. در چنین شرایطی و درصورت نارضایتی شما از مبلغ پرداختی، می توانید موضوع را در کمسیون حقوقی بیمه یا دادگاه های ترکیه مطرح نمایید. برای اقامه چنین درخواست هایی، اگر موضوع بیمه شما مربوط به آسیب شخصی نباشد یا پنج سال از وقوع آن نگذشته باشد، می توانید ظرف دو سال از تاریخ مبلغ پیشنهادی شرکت بیمه، از انها شکایت کنید.

منبع:guidesglobal.com

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =