تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه پس از رشته های پزشکی و دندانپزشکی، از رشته های پرطرفدار و محبوب در میان دانشجویان سراسر دنیا است. تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و فیزیوتراپی در کشور ترکیه شرایط ایده آلی است که شامل اکثریت متقاضیان می گردد. مدارک اعطایی از سوی دانشگاه های این کشور نیز در سطح بین المللی معتبر است. با استانبول سرا همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه بدست آورید.

فیزیوتراپی چیست؟

شیوه های فیزیوتراپی در چین باستان ، یونان و روم آغاز شد و در قرن نوزدهم در هلند و سوئد توسعه یافت این رشته در نتیجه فلج هزاران کودک مبتلا به بیماری همه گیر پلی پلاسمی بین سالهای ۱۹۱۴-۱۹۱۶ و افزایش تعداد معلولین پس از جنگ جهانی اول به وجود آمد. در سال ۱۸۱۳ ، مؤسسه ژیمناستیک رویال مرکزی اولین مرکز فیزیوتراپی در سوئد بود. در سال ۱۸۸۷ ، مشخص شده است که فیزیوتراپیست ها درمان های خود را با استفاده از ورزش ، ماساژ و توانبخشی انجام می دهند.

در سال ۱۸۹۴ ، انجمن فیزیوتراپیست های انگلیس-CSP (انجمن متخصص فیزیوتراپی) تأسیس شد. این آگاهی از فیزیوتراپی با اقدامات مهمی که در سال ۱۹۱۷ انجام شد ، در آمریکا ، انگلیس ، استرالیا ، کانادا و سپس به همه کشورهای جهان گسترش یافت. انجمن فیزیوتراپی آمریکا در سال ۱۹۲۱ تأسیس شد ، که همواره با تلاشهای مؤثر خود در دستور کار بوده است.

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپ در واقع فردی است برای مراقبت های بهداشتی. که روش های فیزیوتراپی را برای ارائه، حفظ و بهبود حداکثر حرکت و عملکرد در طول زندگی خود برای افراد در هر گروه سنی از کودکان ، خردسالان، بزرگسالان سالمندان گرفته اعمال می کند. همچنین این فیزیوتراپیست است که سعی می کند تحرکات بدون درد و مستقل ، که پایه و اساس سالم بودن است ، برای افرادی که دچار مشکلات جزئی هستند یا به دلیل افزایش سن و پیری آسیب دیده یا دچار ناتوانی شده اند، فراهم نماید.

فیزیوتراپی در ترکیه

تعریف فیزیوتراپیست که در ژانویه سال ۲۰۱۱ توسط اداره کل آموزش و پرورش وزارت بهداشت انجام شد به شرح زیر است: ”فیزیوتراپیست ، فارغ التحصیل از دانشکده ها و کالج هایی که آموزش کارشناسی در زمینه فیزیوتراپی را ارائه می دهند ، بسته به تشخیص پزشکان متخصص ، پروتکل های فیزیوتراپی مبتنی بر شواهد را برای از بین بردن درد یا بهبود حرکات و عملکرد بیماران ، اعمال می کنند. و متخصصان بهداشت و درمان درگیر اقدامات پیشگیرانه هستند. ” این تعریف به طور کلی توصیف خوب و دقیق از مرزها است.

فیزیوتراپیست

تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه شامل اطلاعات نظری ، عملی و مبتنی بر شواهد در آموزش بوده در طول چهار سال ارایه می شود. فیزیوتراپیست حرفه ای شناخته شده و واجد شرایط در جهان است. فیزیوتراپی حرفه ای پویا است که بر پتانسیل حرکت منفی تأثیر می گذارد ، به سلامتی جسمی ، روانی ، معنوی و اجتماعی افراد ، نیاز به دانش و مهارت و کمک به دیگران کمک می کند. از طرف دیگر ، فیزیوتراپیستهایی که ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کنند ، یک برنامه درمانی را تدوین می کنند و توصیه هایی برای وضعیت بیماری ارائه می دهند و همچنین برنامه های خانگی را برای بیمار تهیه می کنند. مشارکت در راهبردهای بهداشت اجتماعی و آموزش ، تحقیق و توسعه موقعیت و بکارگیری حرفه خود به طور مستقل.

علاوه بر این فیزیوتراپیست ها توانایی شناسایی دقیق اختلالات حرکتی و محدودیت های فعالیت ، شناسایی اهداف درمانی کوتاه مدت و طولانی مدت را دارند که باعث افزایش و حمایت از سلامتی می شوند و شغل خود را با تعهد به یادگیری مداوم و پیشرفت حرفه ای ادامه می دهند. فیزیوتراپیست از روشهای درمانی دستی یا رویکردهای نوروفیزیولوژیک استفاده می کند. بنابراین، در هر مرحله از توانبخشی ، لازم است فیزیوتراپی با لمس انجام شود تا عملکرد بیمار و استقلال در فعالیتهای روزمره افزایش یابد.

تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

در دوره های فیزیوتراپی ، دانشجویان مفاهیم روانشناسی و همچنین رفلکسولوژی را یاد می گیرند. آنها از این دانش و همچنین حرکت ، تمرینات و توصیه هایی برای کمک به بیماران برای غلبه بر ناتوانی های خود و بهبود کیفیت کلی زندگی استفاده می کنند. دانش آموزان همچنین نحوه استفاده و تنظیم برنامه های درمانی و انطباق آنها بسته به نیازهای خاص بیماران را استفاده می کنند. فیزیوتراپی شامل بسیاری از مهارتهای انسانی است. به شما کمک می کند تا به صبر و فهم و درک بیشتری کمک کنید زیرا به افراد کمک می کنید تا بهبود یابند.

تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

برخی از موضوعات تحت پوشش دوره های فیزیوتراپی عبارتند از: تمرین درمانی ، الکتروتراپی ، مهارت های حرکتی اساسی کودکان دارای معلولیت ، درد درمانی ، بهبودی پزشکی و کینزیولوژی. بعد از فارغ التحصیلی ، می توانید به عنوان یک متخصص فیزیوتراپی ، ورزش درمانی ، طب سوزنی ، کایروپراکتور ، فیزیولوژیست ورزش و سایر موارد فعالیت کنید. شما قادر خواهید بود در بیمارستان ها ، کلینیک های خصوصی ، مدارس خاص ، مراکز جامعه ، آسایشگاه ها یا کلوپ های ورزشی کار کنید.

امکانات تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

دانشجویان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه امکان بهره مندی از آزمایشگاه هایی با تجهیزات کامل مطابق با استانداردهای جهانی را دارند. امکاناتی که در هر آزمایشگاه وجود دارد تقریبا بین 40 الی 50 دانشجو را پوشش می دهد. تعداد زیادی کامپیوتر همراه با دسترسی به اینترنت برای دانشجویان وجود دارد. همچنین کتابخانه های بزرگ با امکانات ویژه و پایگاه های اطلاعاتی مدرن نیز از جمله امکانات تحصیلی برای دانشجویان رشته فیزیوتراپی در ترکیه است.

همان طور که گفته شد دانشجویان از نقاط مختلف جهان علاقمند به تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه هستند و استقبال ویژه ای از این رشته تحصیلی دارند. اما شرایط و قوانینی برای پذیرش در این رشته وجود دارد. یکی از شرایط تحصیل پزشکی و پذیرش در رشته فیزیوتراپی در این کشور برای دانشجویانی ایرانی، این است که فرد متقاضی بایستی در کنکور رتبه بالایی را کسب کرده باشد. در غیر این صورت شانس زیادی برای پذیرش نخواهد داشت.

مواد درسی تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

زمان آموزش فیزیوتراپی ، برنامه درسی و اصول بالینی؛ WCPT توسط کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی منطقه اروپا و آموزش عالی فیزیوتراپی شبکه اروپا (ENPHE) شناسایی و اعلام شده است.

به طور کلی سه گروه از دوره ها در آموزش فیزیوتراپی وجود دارد: گروه اول دوره ها شامل آناتومی ، فیزیولوژی ، زیست شناسی پزشکی و ژنتیک ، بیوشیمی ، میکروبیولوژی و همچنین آسیب شناسی ، فیزیک ، نوروآناتومی ، فیزیولوژی ورزش ، فارماکولوژی ، علوم بالینی ، رشد طبیعی حرکتی است.

گروه دوم دوره ها شامل روانشناسی ، جامعه شناسی ، روشهای تحقیق ، فنون ارتباطی و فناوریهای اطلاعاتی مرتبط با علوم رفتاری و اجتماعی است. گروه سوم دوره ها مربوط به حرفه ، کینزیولوژی ، بیومکانیک ، روشهای دستکاری و بسیج ، تمرین درمانی ، عوامل الکتروفیزیکی ، پروتز ، ارتوپیک ، کاردرمانی و کاردرمانی ، روشهای درمانی دستی و قلب ، گردش خون ، تنفس ، عضلات اسکلتی ، بعد از جراحی است.

روشهای توانبخشی و روشهای فیزیوتراپی مبتنی بر شواهد در زمینه های ویژه ، تحولات فن آوری ، مواد کمکی ، سازگاری با محیط ، خانه و محل کار ارگونومیک.

دانش به دست آمده از طریق آموزش نظری و عملی با آموزش بالینی و تجربیات مربوط به تمرین و کارآموزی در بیمارستان ها ادامه می یابد و با ایجاد روشهای درمانی در موقعیتها و محیطهای مختلف ، رویکردهای یادگیری بدست می آید. علاوه بر این ، دسترسی به منابع اطلاعات حرفه ای و بازتاب اطلاعات به دست آمده از رویکرد علمی برای تحقیق و ارائه آن به صورت کتبی یا کلامی در دامنه آموزش فیزیوتراپی پوشانده شده است. در سالهای اخیر ، واقعیت های مجازی و کاربردهای فیزیوتراپی روباتیک به ویژه در محدوده توانبخشی عصبی انجام شده است.

رشته فیزیوتراپی در ترکیه

مواد درسی تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

در آموزش فیزیوتراپی سعی شده است با استفاده از راهبردها و روشهای مختلف تدریس ، دانش آموزان با استفاده از روشهای یادگیری تعاملی و دانش محور یا دانش آموز محور به دانش آموزان آگاهی داده و دانش آموزان در درجه اول بر روی مشاهده ، لمس ، عملکرد حرکات ، تجزیه و تحلیل و برنامه های کاربردی در محیط کلاس و آزمایشگاه فعالیت کنند.

اینها را می توان از دلایلی دانست که تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه را برای بسیاری از متقاضیان جذاب می کند. تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان استانبول و حتی تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان آنکارا می تواند سوال چرا تحصیل در ترکیه را انتخاب کنیم را مشخص می کند.

در سال ۱۹۶۵ ، روش یادگیری مبتنی بر مسئله در دانشگاه مک مستر اعمال شد ، و سناریوهای مربوط به سلامتی تهیه شد و انتظار می رود دانشجویان در ترکیه تحت نظارت بر علوم پایه ، نظریه ها و روشهای فیزیوتراپی ، روشهای تحقیق و مهارتهای بالینی آموزش ببینند. از این طریق مشخص شد که دانش آموزان بیشتر وقت خود را صرف تحقیق و مطالعه می کنند.

مواد درسی تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

به طور کلی مخالف این روش است که مورد انتقاد قرار می گیرد ، دوره های نظری و عملی که توسط اعضای هیات علمی داده می شود در توسعه یادگیری حائز اهمیت است که مهارت های بالینی به دست آمده در آموزش فیزیوتراپی نیاز به آموزش تمرین ویژه ای دارد.

در سال ۱۹۷۲ ، یک برنامه تعاون در دانشگاه شمال شرقی آغاز شد و این آموزش در بسیاری از مناطق اجرا شد. در این الگوی آموزشی ، ایده اصلی این است که با استفاده از این حرفه نه در کلاس بلکه در محیط کاملا عملی ، این حرفه را بیاموزند. و دانش آموزان در حوزه سلامت رشد خوبی پیدا کنند یعنی این به این معنی می باشد که تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه با آموزش های نظری و عملی همراه می باشد.

مواد درسی تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

در بسیاری از کشورها به خصوص در ایالت ایالات متحده آموزش فیزیوتراپی ۴ سال است. تخصص در زمینه های حرفه ای در حال انجام است. علاوه بر این ، این گروه به عنوان یک PTA 2 ساله (کمک فیزیوتراپی) می توانند فارغ التحصیل شوند. تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه اما بسیار متفاوت است.

یکی از رویکردهای فعلی در آموزش فیزیوتراپی این است که فیزیوتراپیست ها بعد از ۵ سال آموزش از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند. اولین کاربرد در این راستا در کشور ترکیه در سال تحصیلی ۲۰۱۳-۲۰۱۴ در دانشگاه مدیپول استانبول آغاز شد. این عمل به موازات دیدگاه آموزشی معاصر آغاز می شود و فیزیوتراپیست های واجد شرایط آموزش دیده و به این حرفه کمک می کنند.

اساس آموزش و پرورش فیزیوتراپی در ترکیه، توسط پروفسور دکتر sanhsan Doğramacı و به موازات پیشرفت های حرفه ای در جهان در دانشکده فیزیوتراپی و توانبخشی دانشگاه Hacettepeحاجت تپه و در سال ۱۹۶۱ آغاز شد. پس از گذشت یک سال از آموزش مقدماتی انگلیسی ، برنامه آموزش دوره چهار ساله فیزیوتراپی به ترتیب در دانشگاه استانبول ، دانشگاه دوکوز ایلول و دانشگاه پاموک کاله افتتاح می شود.

دانشگاه های ارایه دهنده رشته فیزیوتراپی در ترکیه

ردیف زبان تحصیلی دانشگاه/کالج نام دانشگاه
1 ترکی دانشگاه (آجی بادم)Acıbadem
2 ترکی دانشگاه (حاجت تپه)Hacettepe
3 ترکی دانشگاه (مدیپل) Medipol
4 ترکی کالج (دکوز ایلول)Dokuz Eylül
5 ترکی دانشگاه (قاضی) Gazi
6 ترکی کالج (مدیپل) Medipol
7 انگلیسی دانشگاه ( باهچه شهیر)Bahçeşehir
8 ترکی دانشگاه (بشکنت)Başkent
9 ترکی دانشگاه (مارمارا)Marmara
10 ترکی دانشگاه (بزم عالم)Bezm-i Alem
11 انگلیسی دانشگاه (مدیپل) Medipol
12 انگلیسی دانشگاه (یدی تپه)Yeditepe
13 ترکی کالج (کتو کاراتای)KTO Karatay

مدارک لازم جهت تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

  • کسب حداقل نمره ۱۲۰۰ در آزمون SAT
  • کسب حداقل نمره ۹۲ در آزمون YOS
  • داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی و تجربی با معدل متوسط به بالا
  • داشتن نمره زبان آیلتس و یا تافل

آزمون‌ های YOS و SAT جهت پذیرش تحصیلی ترکیه

تحصیل در رشته فیزیوتراپی مناسب ترین گزینه تحصیلی برای دانشجویان است. اما متقاضیان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه لازم است به این موضوع آگاه باشند که ظرفیت پذیرش در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور محدود است. برای ورود به دانشگاه های دولتی این کشور بایستی در آزمون ورودی YOS و یا SAT شرکت کرده و نمره قبولی کسب نمایند. آزمون YOS توسط دانشگاه هایی برگزار می گردد که زبان تحصیلی ترکی و یا انگلیسی است. اما دانشگاه هایی که برنامه های تحصیلی را صرفا به زبان انگلیسی ارائه می نمایند. آزمون SAT را برای پذیرش متقاضیان در نظر گرفته اند. چنانچه قصد دارید بدون شرکت در آزمون های ورودی در رشته فیزیوتراپی به تحصیل بپردازید، می بایست در دانشگاه های خصوصی اقدام نمایید.

هزینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه می تواند با توجه به مقطع تحصیلی و همچنین نوع دانشگاه متفات باشد. تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به مراتب از تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه ارزان تر می باشد.برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و فیزیوتراپی را بر مبنای دارا بودن مدرک زبان و یا صرفا بر مبنای شرط معدل انجام می دهند. لازم است بدانید شهریه های تحصیلی در این گونه دانشگاه ها بین 6000 الی 8000 $ در هر سال تحصیلی می باشد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

صفات تفضیلی و عالی در ترکی استانبولی

صفات تفضیلی و عالی در زبان ترکی استانبولی

‘گرامر ترکی استانبولی | پیشوند “تر” و “ترین” در زبان ترکی استانبولی صفات تفضیلی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یازده =