خاطرات سفر به استانبول

سفری عاشقانه به استانبول
من و همسرم عاشق سفر هستیم و من از اینکه تجربیاتم را در اختیار دوست داران سفر قرار بدهم لذت می برم. تابستان 96 سفر پنج روزه ای را برای استانبول انتخاب کردیم قبل از سفر در خصوص اماکن دیدنی استانبول و هتل های استانبول و تورهای استانبول تحقیق کردم و توری رو اکی کردیم. پرواز ما از فرودگاه امام خمینی (ره) بود و راس ساعت 5/30 انجام شد. بعد از 3 ساعت پرواز در فرودگاه آتاتورک به زمین نشستیم. ساعت به وقت محلی 9 صبح بود و هوا صاف و آفتابی بود. به سرعت از گیت های خروجی گذشتیم و چمدانها را تحویل گرفتیم. در طول راه کمی به شلوغی خیابان هم برخورد کردیم و حدود ساعت 10 به هتل تعیین شده رسیدیم و چون ساعت تحویل هتل 14 بود چمدانها را گذاشتیم و تصمیم گرفتیم گردش کوتاهی در خیابانهای اطراف داشته باشیم.

خیابانها آرام بودند و نکته جالب توجه وجود سگهای زیاد و بزرگی بود که مردم بسیار عادی و مهربان با آنها رفتار می کردند و سگها را نوازش می کردند.
استانبول مهمترین شهر ترکیه است که حدود چهارده میلیون نفر جمعیت دارد و نامهای قدیمی آن رم جدید، بیزانس و کنستانتینوپل که قرنها پایتخت امپراطوری رم شرقی و سپس عثمانی بوده است. واحد پول ترکیه لیر است و مردمش به زبان ترکی صحبت می کنند و به دلیل توریستی بودن این شهر با زبانهای دیگر هم آشنایی دارند و به دیدن مردم کشورهای دیگر عادت کرده اند و می توانند تا حدودی توریست ها را به زبان انگلیسی و کمی هم فارسی راهنمایی کنند. بعد از دو ساعت پیاده روی ساعت از 12 گذشت و تصمیم گرفتیم در یکی از رستورانها ناهار بخوریم. کباب و سالاد سفارش دادیم که غذای بدی نبود ولی به خوشمزگی کباب ایرانی نمی رسید. بعد به هتل برگشتیم و اتاق را تحویل گرفتیم.

تنگه بسفر

شهر استانبول میان تنگه بسفر و دریای مرمره قرار گرفته است. به همین دلیل روزهایی که هوا گرم باشه هوا حسابی شرجی می شود. البته این اتفاق در زمان سفر ما نیفتاد و دمای هوا از 26 درجه بالاتر نرفت. حتی بعضی از شبها باران هم می بارید و خوب شد که چتر به همراه برده بودیم. غذاهایی که در طول سفر خوردیم و می گفتند با سلیقه ایرانی ها بیشتر جور است، همه خوب بودند. مثلا پیده، اسکندر کباب، کامپیر، شاورما، کباب ترکی و بادمجان شکم پر.

صبح فردا هفت و نیم صبح بیدار شدیم و پس از صبحانه سریع آماده شدیم و برای خرید با مترو به ایستگاه گونگورن رفیتیم، مرکز خرید کاله دقیقا در کنار این ایستگاه است. بعد از خرید به هتل برگشتیم در راه برگشت از مک دونالد بستنی گرفتیم. پیشنهاد می کنم حتما بستنی های یک لیری مک دونالد رو تجربه کنید خیلی خوش مزه تر از بستنی های 20 لیری خیابان استقلال است.(البته الان چقدر قیمتا فرق کرده رو خدا میدونه) تور بوسفور قیمتش 60 دلار بود. بعد از ناهار خوشمزه هتل، استراحت کوتاهی کردیم و برای تور کشتی بسفر به سمت اسکله حرکت کردیم. این بار در ایستگاه eminou پیاده شدیم و با نفری 12 لیر سوار کشتی شدیم تقریبا یک ساعت و بیست دقیقه سوار کشتی بودیم از تنگه بسفر عبور کرد. تنگه بسفر دریای مرمره و سیاه را به هم وصل می کند و در واقع آسیا و اروپا را به هم وصل می کند. به نظر من تماشایی ترین جای استانبول است و به همه ی دیدنی های استانبول اولویت دارد. اوایل شب بود و هوا بسیار خوب بود. بعد از گردش خوب امروز حسابی خسته شده بودیم و شب به هتل برگشتیم.

بیشتر مناطق مهم استانبول را می توانید با وسایل نقلیه عمومی بروید ما هم گاهی برای رفت و آمد از تراموا و مترو، فانی کولرو اتوبوس استفاده کردیم که از 5/3 لیر بیشتر نمی شد ولی توصیه می کنم اصلا از تاکسی استفاده نکنید که حسابی ضرر می کنید چون قیمتش تقریبا 5 برابر می شود. نقشه مترو را هم می توانید در ایستگاه های مترو به رایگان تهیه کنید.

مسجد ایاصوفیه استانبول

روز سوم سفر صبح بعد از صبحانه به گردش و بازدید از مکانهای تاریخی و دیدنی و گردشی سپری شد. امروز کمتر از فروشگاه ها و مراکز خرید، خرید کردیم و بیشتر از دست فروشانی که می دیدیم خرید می کردیم. مسجد ایاصوفیه که از دیدنی های محبوب استانبول است را امروز دیدیم واقعا جالب بود مخصوصا گنبد بزرگش و مرتفع آن که با 30 میلیون کاشی طلا پوشیده شده بود و همچنین موزاییک های بیزانسی آن برای من و همسرم خیلی جالب بود. مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) با آن کاشی های مرمری آبی رنگ ما را شگفت زده کرد. مسجد سلیمانیه را هم امروز دیدیم اینجا هم جالب بود و شباهت زیادی به ایاصوفیه داشت.

مسجد آبی استانبول

روز چهارم بعد از صبحانه رفتیم به جزایر پرنس، در واقع نه جزیره در دریای مرمره است که بزرگترین و زیبا ترین آن ها بیوک آدا است. ما با کشتی به جزیره بویوک آدا رفتیم. نفری 5/3 لیر شد و یک ساعت و نیم روی آب بودیم. در میان راه از کنار دو جزیره عبور می کند و به بویوک آدا می رسد. در طول مسیر بهتر است در عرشه کشتی نشستیم و از این سفر دریایی کوتاه هم لذت بردیم. وقتی به جزیره رسیدیم دوچرخه کرایه کردیم و با آن به گردش در جزیره رفتیم. جزیره بویوک آدا خیلی سرسبز بود. ولی خوراکی ها در آن قیمت بالایی داشتند و ما چیزی نخوردیم. تمام جزیره پر از آرامش بود، جنگلها، ساحل همه و همه به ما آرامش داد. این گردش زیبا بیشتر وقت امروز ما را گرفت و شب فقط به دو مرکز خرید کوچک توانستیم بریم و البته گشتی در خیابان استقلال هم زدیم.

مرکز خرید کاله استانبول

بیشترین خریدی که در این سفر انجام دادم از مرکز خرید کاله و مرکز خرید جواهیر بود مخصوصا فروشگاه LC Walkiki که قیمتهای مناسب تری داشت.

حمام خرم سلطان استانبول

صبح روز آخر سفر، از هر روز زود تر بیدار شدیم و فقط برای دیدین حمام خرم سلطان رفتیم و بعد از ناهار هم دوباره به خیابان جذاب استقلال رفتیم، مغازه های خوش آب و رنگ و کافه های دنج و مراکز خرید در این خیابان هر گردشگری را به خود جذب می کند.
شب آخر به اسکله رفتیم، دریا آرام بود و هوا عالی بود. ساندویچ ماهی با نوشابه خوردیم. خیلی خوب بود.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 نکته مهم برای اولین سفر به استانبول

10 نکته برای کسانی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند! استانبول با …