راهنمای مجوز کار برای مناطق آزاد ترکیه

راهنمای مجوز کار برای مناطق آزاد ترکیه

برای اتباع خارجی که در مناطق آزاد استخدام خواهند شد، مجوز کار چگونه اخذ می شود؟
با استناد به ماده ۱۰ قانون شماره ۳۲۱۸ مناطق آزاد و ماده ۱۸ مقررات اجرایی مناطق آزاد، اصول مربوط به نحوه درخواست، ارزیابی، تمدید مهلت و لغو «برگه مجوز کار» افراد خارجی که در مناطق آزاد استخدام خواهند شد، در زیر بیان شده است.

نحوه درخواست مجوز کار برای مناطق آزاد ترکیه:

جهت دریافت این مجوز، در اولین گام باید فرم درخواست پرسنل خارجی را پر نمایید. (جهت مشاهده نمونه این فرم می توانید به آدرس رو به رو مراجعه نمایید: https://drive.google.com/file/d/0B6qwiWXOw34VWm5rZ0thU2ExOVE/view) سپس نسبت به تحویل این فرم و ضمائم آن به همراه یک تقاضانامه به معاونت وزارتخانه، اقدام کنید. توجه داشته باشید که اگر متقاضی صاحب و یا شریک شرکت باشد، کپی و ترجمه دیپلم نیز باید ضمیمه مدارک ارسالی شود.

ارزیابی درخواست مجوز کار:

از آن جایی که نرخ بیکاری در ترکیه تقریبا بالاست، اشتغال به صورت قانونی در این کشور کمی دشوار است و به جز مواردی که فرد صاحب و یا شریک شرکت باشد، پرسنل خارجی با مهارت ها و تخصص های بالا که وجودشان ضروری است، شانس بالایی جهت اشتغال خواهند داشت. یکی از موارد مهم این است که متقاضی تخصص خود را با مدرکی اثبات کند و یا پیشینه و سابقه کاری خود در دفاتر قبلی را ارائه دهد. تعداد پرسنل خارجی که امکان اخذ جواز دارند معمولا بسته به تعداد کارگران ترک است و ترکیه مانند دیگر کشورها، تاکید بر استفاده از نیروی داخلی دارد. در صورتی که کارفرما نیازمند به کارگیری تعداد بیشتری نیروی خارجی بود باید دلیل این امر را برای معاونت وزارتخانه توجیه نماید.

تمدید مجوز کار مناطق آزاد:

پس از اتمام مهلت مجوز کار خود چنان چه قصد تمدید آن را دارید باید مدارکی که در زیر آورده ایم را به مدیریت منطقه ارائه دهید:
تقاضانامه، فرم درخواست پرسنل خارجی تکمیل شده، اصل مجوز کار فعلی، ۷ قطعه عکس و کپی و ترجمه رسمی گذرنامه معتبر.

لغو مجوز کار مناطق آزاد:
در صورتی که مشخص شود پرسنل خارجی که از وزارت کشور مجوز کار اخذ کرده اند، طی ۱ ماه شروع به کار نکرده اند و یا طبق ماده ۲۱ مقررات اجرایی مناطق آزاد، در چهارچوب مقررات قانون بیمه معتبر در ترکیه، مشخص شود که ثبت نام بیمه شان انجام نشده (پرسنل خارجی که در محدوده توافقنامه های بین ترکیه با کشورهای دیگر در زمینه بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند، می توانند از مفاد این توافقنامه بهره مند شوند.) برگه مجوز کارشان لغو شده و ضمن اطلاع وضعیت به وزارت کشور، باعث لغو مجوز اقامت آن ها نیز می شود.

چنانچه مشخص شود با مجوز کاری که جهت کار در مناطق آزاد برای پرسنل خارجی صادر شده، شخص در ترکیه کار می کند، جواز کار کاربری که وی را استخدام کرده در چهارچوب ماده ۱۴ مقررات اجرایی مناطق آزاد، لغو می شود.

مسئولیت مجوز کار به عهده کاربر بوده، این برگه نیز طی مدت استخدام پرسنل خارجی باید از سوی کاربر نگهداری شود. چنانچه برگه مجوز کار بنا به هر دلیلی گم شود، باید بلافصله وضعیت به معاونت اطلاع رسانی شود. همچنین در مورد پرسنلی که تَرک کار کرده اند و یا مجوز کارشان لغو شده است، اصل مجوز کار باید طی ۱ هفته از سوی کاربر مربوطه به معاونت عودت داده شود.

مجوز کار در ترکیه چند نوع است؟
مجوز کار در این کشور انواع مختلفی دارد که در ادامه به طور کاملا خلاصه آن ها را معرفی خواهیم کرد. در صورتی که به توضیحات بیشتری نیاز دارید، به مطالب پیشین ما مراجعه نمایید. انواع مجوز کار در کشور ترکیه به صورت زیر است:

مجوز کار مستقل: مجوز کار مستقل مربوط به آن دسته از شهروندان خارجی است که تمایل به ایجاد کسب و کاری مستقل در کشور ترکیه را دارند.

مجوز کار نامحدود : آن دسته از افرادی که برخوردار از مجوز اقامت طولانی مدت هستند و یا و افرادی که دارای حداقل ۸ سال سابقه کاری قانونی در کشور ترکیه می باشند و نیز آنهایی که بدون وقفه به مدت حداقل ۸ سال در ترکیه با مجوز اقامت ساکن بوده اند، می توانند مشمول دریافت مجوز کار نامحدود باشند.

مجوز کار مدت دار: این دسته از مجوزهای کار معمولا یک ساله صادر می شوند و در صورت نیاز و برخورداری از شرایط لازمه، امکان تمدید داشته و در تمدید بعدی معمولا تا ۲ سال معتبر خواهند بود. و هم چنین تمدید بعدی ۳ ساله خواهد بود که مجوز کارهای معتبر به عنوان مجوز اقامت نیز می توانند محسوب شوند.

نحوه اشتغال به کار در ترکیه
حال یکی از مهم ترین و اساسی ترین پرسش هایی که با آن رو به رو خواهید شد این است که جهت اشتغال به کار در این کشور باید چه کرد و یا به عبارتی نحوه اشتغال به کار در ترکیه چگونه است؟

برای اشتغال به کار در این کشور دو راه پیش روی شما قرار گرفته است. در روش اول شما باید کارفرمایی را در این کشور بیابید که خواهان جذب شما به عنوان یک نیروی کار باشد. فرد مورد نظر باید شما را در وزارت کار و امور اجتماعی این کشور تایید کند. در روش دوم شما به طور مستقیم نسبت به دریافت کار از طریق سفارت یا کنسولگری کشور ترکیه اقدام می نمایید. این پروسه به طور معمول چیزی حدود ۳۰ روز به طول خواهد انجامید. اگر موفق به کسب اجازه ی کار در کشور ترکیه شوید، بر طبق قوانین کشور این کشور، با مشخص شدن کارفرمایتان در جایی معین مشغول به کار خواهید شد. پس از گذشت یک سال اگر هم چنان دو طرف به ادامه ی همکاری علاقه مند باشند، می توان نسبت به تمدید اجازه ی کار اقدام نمود. اجازه ی کار تمدید شده تا سه سال زمان خواهد داشت. نکته ی حائز اهمیت در این خصوص هوشیاری در مورد تاریخ اتمام اجازه ی کار است. بدی منظور ۱۵ روز قبل از باطل شدن اجازیه ی کار خود نسبت به تمدید آن باید اقدام کنید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هفت =