پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسجد دانشگاه مارمارا استانبول

مسجد دانشگاه مارمارا استانبول

دانشگاه مارمارا یا مرمره یکی دیگر از دانشگاه های دولتی استانبول و دومین دانشگاه بزرگ ترکیه است. این دانشگاه برای اولین بار در ژانویه سال ۱۸۸۳ معادل دی ماه سال ۱۲۶۲ توسط صبحی پاشا به عنوان کالج عالی تجارت حمیدیه ساخته شد. در آن زمان این کالج اولین موسسه ای بود که دروس اقتصاد و بازرگانی را تدریس می کرد. با گذشت زمان به دانشکده علوم تجاری تبدیل شد و سپسدر ژوئیه سال ۱۹۸۲ معادل مرداد سال ۱۳۶۱ با تایید هیئت وزیران با چند مدرسه پزشکی و دندان پزشکی ادغام شد و دانشگاه مارمارا کنونی ساخته شد. در حال حاضر این دانشگاه با هدف بالا بردن ارزش ها و ارتقای کیفیت آموزش با رعایت استاندارد های بین المللی در زمینه های مختلف فعالیت می کند.

دانشگاه مارمارا امروزه دارای 13 دانشکده، 11 انستیتو، 8 مدرسه عالی، 3 بخش وابسته به ریاست دانشگاه، 28 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی، 44 برنامه تحصیلی و 104 رشته آموزشی می باشد. دانش آموختگان دانشگاه مارمارا از نظر میزان حضور و تاثیرگزاری در بخش های اقتصادی، هنری و مخصوصا سیاسی ترکیه، دارای جایگاه ممتازی می باشند. آنچه که ما در اینجا می خواهیم شرح دهیم در مورد مسجد دانشگاه مارمارا استانبول می باشد که توسط شرکت معماری Hassa در سال 2015 میلادی ساخته شد.

هدف از طراحی مسجد دانشگاه مارمارا ، تفسیری از معماری سنتی کلاسیک عثمانی با استفاده از زبان معماری امروز است. در ضمن تعاملات انسانی در فضا، انطباق با مفاهیم خداشناسی، شعر و پدیده شناسی در معماری کلاسیک، نیز از دیگر اهداف طراحی این پروژه بوده است.

ایده اصلی این مسجد، براساس فرم فرکتالی حلزونی مارپیچ و شیوه ساخت سنتی بام شکل گرفته است.

مرکز فرهنگی مسجد شامل کلاس های درس، سالن کنفرانس، فضاهای نمایشگاهی، کافه های کتاب و اتاق های سینمایی می باشد.

در مورد اطلاعات فنی این مسجد می توان گفت؛ پلان مسجد دارای فرمی دوازده ضلعی است. در ضمن اینکه سازه فضای داخلی مسجد فولادی است و بر روی پایه بتن مسلح ساخته شده است. گنبد مرکزی با قطر 35 متر و ارتفاع 35 متر، با به هم پیوستن 12 ستون فولادی، گام به گام حرکتی صعودی داشته است. ستون های باربر به دیوار داخلی گنبد با تیرهای فولادی مثلثی سنتی ترکیه ترکیب شده اند. بر فراز سازه ی مارپیچ گنبد، نورگیری شیشه ای وجود دارد که هلال اصلی گنبد بر روی آن قرار گرفته است. در مورد فضای داخلی مسجد، برای درک تصویر ساختار از داخل، حرکت ساختار شیشه ای مارپیچ و پیوستن آن با پوشش شیشه ای در بالای فضای فوقانی از داخل مسجد دیده می شود. بر خلاف فضای بیرون، فرد توسط ساختار احاطه شده است که از فضای درون درک می شود.

این پروژه مساحت 30000 مترمربعی دارد که متشکل از میدان شهری و مسجدی است که 4500 عبادت کننده را در خود جای می دهد و در کنار آن یک مرکز فرهنگی و صحن مسجد قرار دارد که فعالیت های فرهنگی در آن انجام می شود.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد دانشگاه مارمارا استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 3 =