مقایسه دو منطقه اروپایی تکسیم و آکسارای

مقایسه دو منطقه اروپایی تکسیم و آکسارای

استانبول سرا در این مقاله قصد دارد به صورت اجمالی به مقایسه دو منطقه معروف استانبول اروپایی، یعنی تکسیم  و آکسارای بپردازد، با ما همراه باشید.

1.مقایسه فرهنگی منطقه تکسیم و آکسارای

تکسیم مهمترین مرکز تداخل فرهنگی در استانبول است. به جرات می توان گفت تکسیم ، نه تنها استانبول، بلکه قلب تپنده فرهنگی ترکیه نیز می باشد. میدان تکسیم استانبول به دلیل قرار گرفتن در مسیر حرکت توریست ها، دسترسی بیشتر و راحتتر به اماکن مهم استانبول اروپایی و نیز بافت تاریخی و قدیمی خود از دریرباز بسیار مورد توجه قرار داشته و هنوز نیز این نقش را بازی می کند. نزدیکی به خیابان استقلال نیز به تنوع و کیفیت فرهنگی این منطقه افزوده است. به بیانی دیگر با گشتی در این میدان، انسان های بسیاری از ممالک مختلف را مشاهده خواهید کرد. آکسارای از قدیم بیشتر مورد توجه توریست های جوان کشورهای منطقه با وسع مالی ضعیف تر بوده است. امکان اسکان ارزانتر در این میدان و محلات اطراف باعث شده افراد با کمترین هزینه امکان اسکان یابند. در نتیجه می توان گفت ضعف فرهنگی در مقایسه با تاکسیم بسیار مشهود است.

میدان آکسارای استانبول

میدان آکسارای استانبول

2.مقایسه سیاسی منطقه تکسیم و آکسارای

تکسیم همیشه محل گردهمایی های مختلف کارگری، اعتراضی و سیاسی در ترکیه و استانبول بوده و به دلیل موقعیت خاص و دسترسی راحتتر، مرکزیت این میدان همیشه بالا بوده است. آکسارای به هیچ وجه چنین کاربری و کارایی را در طول زمان نداشته است.

3.مقایسه اقتصادی منطقه تکسیم و آکسارای

به دلیل حضور سنگین توریست های اروپایی در کنار سایر توریست های منطقه، حجم تراکنش بالای اصناف و تجارت خانه های کوچک و متوسط اطراف این میدان و نیز وجود مراکز اقتصادی و اسکان قوی،از دیرباز تکسیم محل مبادلات تجاری، مکان عقد قرار داد و دیدار های مهم تجاری بوده است. اقتصاد آکسارای و محلات اطراف آن فقط در حد کشور های منطقه می باشد. یعنی چون در آکسارای اکثرا جوانان برای مبادلات تجاری مراجعه می کنند، اقتصاد چندان چشمگیری ندارد.

4.مقایسه از لحاظ توریستی منطقه تکسیم و آکسارای

میزان ورود و بازدید توریست ها علی الخصوص توریست های اروپایی، آمریکای جنوبی، آسیای دور بسیار بالا بود و در مقایسه با میزان توریست های موجود در آکسارای که معمولا از کشور ها و فرهنگ های منطقه می باشند بسیار کمتر است.

میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم استانبول

5.اماکن گردشگری در منطقه تکسیم و آکسارای

تعدد موزه های استانبول، دسترسی آسان به اماکن معروف توریستی، دسترسی خوب مترو از تمامی جهات، مراکز خرید زیاد و متنوع، بارها و رستوران های زیاد، وجود پارک معروف گزی، هتل های معروف و مراکز فرهنگی مهم از جمله مرکز فرهنگی آتاتورک (که چند سالیست در حال احداث می باشد) و هتل های خوب، زمینه را برای تفریح و گردشگری بسیار آسان و محیا کرده است.

6.مقایسه از لحاظ امنیت منطقه تکسیم و آکسارای

تکسیم به دلیل حساسیت بسیار بالایی که برای ترکیه و علی الخصوص استانبول دارد شدیدا تحت نظر مراقبت های امنیتی و پلیسی کشور ترکیه قرار دارد. وجود پلیس در طول شبانه روز و نیز وجود دوربین های مدار بسته فراوان در این منطقه به همراه گشت های پلیس و نیز سرزنده بودن این مکان و بیدار بودن اصناف و زندگی تا پاسی از شب باعث شده که امنیت این میدان و جاده ها و محلات اطراف آن در مقایسه با آکسارای که فرهنگ ضعیفتری را در خود میزبانی می کند بسیار بالاتر باشد. لازم به ذکر است که در کل امنیت در کشور ترکیه بسیار بالا بوده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

یکی از مزیت های آکسارای امکان لمس و لذت بردن از فرهنگ کشور های منطقه می باشد، به طور مثال تنوع غذایی در آکسارای به دلیل وجود عرب های زیاد و سایر ملل منطقه از تنوع بالایی برخوردار می باشد. با اینکه تکسیم نیز دارای برند های معروف غذاهای ترک و نیز بین المللی می باشد، ولی در مورد غذاهای سنتی و محلی آکسارای وضعیت بهتری می تواند داشته باشد.

همچنین آکسارای به بازار سرپوشیده استانبول و مراکز تولید پوشاک عمده و ارزان لباس نزدیکتر است.

در کل هدف از مقایسه شما از این دو محله اروپایی بسیار مهم است. اگر قصد تفریح دارید به مدت یک هفته اقامت، استانبول سرا تکسیم را توصیه می کند به دلیل اینکه هم سطح فرهنگی و اجتماعی بسیار بالایی دارد و هم دسترسی خیلی راحتتر و بهتری دارد. بالطبع در کنار این قضیه، هزینه ها نیز در این مکان در مقایسه با آکسارای بیشتر می باشد.

ولی یکی از مزیت های اصلی محله ای مثل آکسارای و اطراف آن ارزانی هتل های موجود در این منطقه می باشد،یعنی اگر قصد سفر به این شهر را دارید و تمایل دارید هزینه کمی انجام دهید ما آکسارای را توصیه می کنیم.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 4 =