موزه توهمات استانبول

موزه توهمات استانبول

موزه توهمات (museum of illusions) اولین بار در سال ٢٠١۵ در کشور کرواسی افتتاح شد و تاکنون پانزده شعبه ی دیگر آن در شهرهای مختلف دنیا نظیر نیویورک، تورنتو، دبی، دوحه، کوالالامپور، شانگهای، وین و… افتتاح شده است.

موزه توهمات استانبول شعبه شانزدهم از این سری موزه ها می باشد. تم کلی در تمامی موزه های توهمات، یکسان می باشد و تفاوتشان در تم رنگی موزه و تعداد موارد نمایش داده شده در موزه می باشد.

به عنوان مثال تم موزه استانبول، نارنجی، تم موزه دبی زرشکی و تم موزه هامبورگ آبی می باشد.

موزه توهمات استانبول در تیرماه امسال در شهر استانبول افتتاح شد. این موزه شامل بیش از پنجاه منطقه توهم نوری می باشد که تصاویر و مکان‌های موجود در آن باعث گیج شدن ذهن می شود. یکی از بخشهای موزه مجموعه عکسهای خطای دید (توهمات نوری) می باشد. به عنوان مثال با گردش دور یک تصویر از راست به چپ و بلعکس، تصویر از حالت دوبعدی به سه بعدی تغییر شکل می دهد و به ذهن القا می‌شود که با دست می‌توان برجستگی های تصویر را لمس کرد.

یکی دیگر از قسمت‌های جذاب موزه، یک تونل گردابه ای ثابت با سیلندر چرخان می باشد. سیلندر چرخان با چرخیدن دور تونل ثابت به طریقی ذهن آدم را فریب می دهد که انگار زمین زیر پایمان در حال تغییر مکان است.

یکی دیگر از مکان‌های جالب موزه، اتاق ایمز می باشد. اتاق ایمز (Ames Room) این امکان را فراهم می کند تا با توجه به موقعیت تان در اتاق، خود را در اندازه های متفاوت ببینید. در خصوص نحوه و چگونگی ایجاد توهم و به چالش کشیدن منطق انسان در موزه توهمات اینگونه می توان گفت که: در واقع مغز انسان یک ابر کامپیوتر شگفت انگیز است که واقعیت را در یک فرآیند استادانه به همراه جزئیات و با جمع آوری اطلاعات از حواس پنج گانه، دریافت و تجزیه و تحلیل می کند.

ذهن با روبرو شدن با توهمات و خیالات به همراه ترکیب بعضی از جزئیات و حذف برخی از آن ها، یک تجربه حسی را خلق می کند که منطق را با چالش همراه می کند.

موزه توهمات استانبول، در انتهای خیابان استقلال بوده و با طی کردن یک ایستگاه مترو از میدان تکسیم به مترو شیشانه قابل دسترسی می باشد.

ساعات کاری موزه توهمات استانبول در تمامی ایام هفته از ١٠صبح تا ١٠شب می باشد.

قیمت بلیط موزه توهمات استانبول برای هر نفر بزرگسال ۴٩لیر و برای کودک و نوجوان ٣۵ لیر می باشد.

موزه توهمات استانبول

موزه توهمات استانبول

موزه توهمات استانبول

موزه توهمات استانبول

موزه توهمات استانبول

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه توهمات استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دوازده =