موزه حمل و نقل هوایی استانبول 

موزه حمل و نقل هوایی استانبول 

موزه حمل و نقل هوایی استانبول(Istanbul Aviation Museum) یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های دیدنی استانبول است که مورد توجه گردشگران و متقاضیان تور استانبول است که همه روزه بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. موزه حمل و نقل استانبول در اصل زیر نظر ارتش ترکیه اداره شده و بر آن است که قدرت نظامی این کشور را به نمایش عمومی گذاشته و بخشی از تاریخ نظامی و جنگ‌های این کشور همچنین توانایی‌های متخصصان ترک را به شهروندان این کشور و توریست‌های خارجی نشان دهد و آن‌ها را تا جای ممکم تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی ارائه دهنده تور استانبول نیز این موزه را در بازدیدهای خود می‌گنجانند.

موزه حمل و نقل هوایی استانبول

تاریخچه شکل گیری موزه حمل و نقل استانبول
موزه حمل و نقل هوایی (Havacılık Müzesi یا Hava Kuvvetleri Müzes) یکی از موزه‌های دیدنی شهر استانبول است که اندکی با موزه‌های معمولی تفاوت دارد. این موزه که قدمت زیادی دارد و یکی از اولین موزه‌های افتتاح شده در ترکیه محسوب می‌شود، تنها مکانی برای نگه داری آثار و یادبودهای تاریخی نیست که به نمایش عموم گذاشته می‌شود؛ بلکه بخشی از صنعت و دست آوردهای نظامی نیروی هوایی و ارتش ترکیه در آن وجود دارد به علاوه بخشی از تاریخ جنگ‌ها و نبردها و دلاوری‌های ارتش ترکیه و یادبود جان فشانی های سربازان این کشور.

موزه حمل و نقل هوایی استانبول

موزه حمل و نقل استانبول در منطقه باکیرکوی(Bakırköy) قرار داشته و در مساحتی بالغ بر هفتصد هزار فوت (چیزی حدود شصت و پنج هزار متر مربع) احداث شده است.

در سال میلادی ۱۹۱۲ میلادی و پس از پایان جنگ جهانی اول بسیاری از هواپیماهای آلمانی در ترکیه باقی ماندند. برخی از این هواپیماها سالم و برخی دیگر در پی جنگ آسیب‌های جدی دیده بودند. در آن زمان مقامات ترک برای حفظ بخشی از تاریخ تصمیم به حفظ و نگه داری این بقایای جنگی در مکانی امن گرفتند.

در سال ۱۹۶۰ ایده ایجاد یک موزه صنعت هوایی در ترکیه شکل گرفت و اداره موزه صنایع هوایی شکل گرفت و محل ابتدایی استقرار این موزه در فرودگاه بین المللی ازمیر بود. پس از افتتاحیه موزه مشکلاتی چون دوری از مرکز شهر باعث شد استقبال چندان زیادی از آن نشود و تعداد بازدیدها بسیار اندک بود. به همین دلیل مسئولین موزه به دنبال مکانی مناسب تر برای احداث موزه جدید بودند که سرانجام در سال ۱۹۷۷ کار ساخت موزه جدید در منطقه ای نزدیک آکادمی نظامی استانبول (stanbul-Yeşilköy) آغاز و در سال ۱۹۸۳ تکمیل شد.

افتتاح رسمی این نمایشگاه صنعت هوایی در سال ۱۹۸۵ توسط ژنرال هالیل سوزر فرمانده وقت نیروی هوایی ترکیه انجام شد و بازدید از این موزه پس از سال ۱۹۸۵ تا کنون برای عموم آزاد است. افتتاح رسمی این نمایشگاه صنعت هوایی در سال ۱۹۸۵ توسط ژنرال هالیل سوزر فرمانده وقت نیروی هوایی ترکیه انجام شد و بازدید از این موزه پس از سال ۱۹۸۵ تا کنون برای عموم آزاد است.

موزه حمل و نقل هوایی استانبول

گالری تصاویر موزه حمل و نقل هوایی استانبول

امکانات موزه حمل و نقل استانبول
موزه حمل و نقل استانبول در مساحت حدودی ۶۵۰۰۰ متر مربع واقع شده است و زیر نظر صنایع هوایی ارتش ترکیه اداره می‌شود. این موزه شامل تعداد زیادی زیرمجموعه نمایشگاهی در قالب ۲۳۶۵ متر مربع فضای نمایشگاهی مسقف و حدود ۱۲۰۰۰ متر مربع فضای باز است. طراحی داخلی موزه حمل و نقل استانبول به سبک مدرن بوده و توسط کارشناسان اداره فرهنگ و ساختمان سازی استانبول و دانشگاه معمار سینان(Mimar Sinan)صورت گرفته است. در حال حاضر دفتر مدیریت موزه در تلاش است موزه را گسترش داده و دست آوردهای صنعت فضایی و تعدادی از جمله ماهواره‌های تولیدی ترکیه را نیز در این موزه به نمایش بگذارد.

موزه حمل و نقل هوایی استانبول

اشیا و آثار نگهداری شده در موزه حمل و نقل استانبول
بازدید کنندگان از موزه حمل و نقل استانبول می‌توانند در حین بازدید از این موزه به تماشای:

  • انواع سلاح‌های دفاعی هوایی
  • هواپیماهای جنگنده قدیمی
  • هواپیماهای آسیب دیده از جنگ جهانی اول
  • هواپیماهای به غنیمت گرفته شده
  • هواپیماهای ملخی
  • انواع هلیکوپتر
  • جنگنده‌هایی با موتور جت
  • عکس‌ها و پوسترها
  • مدال‌ها و نشان‌های افتخار
  • وسایل شخصی خلبانان و افسران ترک
  • و…

همچنین خانواده سربازان و جنگجویان ترک نیز بخشی از لوازم و خاطراتشان را به این موزه تقدیم کرده‌اند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

در محوطه این موزه انواع رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و … وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید به آن‌ها هم سری زده و همراه خانواده و دوستانتان اوقات خوشی را سپری کنید.

نحوه دسترسی به موزه حمل و نقل هوایی استانبول

موزه نیزوهای هوایی استانبول در Yesilkoy ، در فاصله 6 کیلومتری ترمینال فرودگاه آتاتورک استانبول واقع شده است. به همین ترتیب ، آسانترین راه برای رسیدن به آنجا از فرودگاه با تاکسی است. از طرف دیگر ، شما می توانید با مترو  به ایستگاه Yesilkoy بروید و از آنجا فقط با یک پیاده روی کوتاه به موزه برسید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه حمل و نقل هوایی استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =