مسجد جامع فاتیح استانبول

مسجد جامع فاتیح استانبول

مسجد جامع فاتیح در کنار گلدن هورن در خیابان فوزی پاشا در منطقه فاتیح قرار دارد.

سلطان مِحمت دستور ساخت این مسجد جامع را به آتیک سینان داد و ساخت آن از سال 1463 تا 1470 به طول انجامید.

مسجد فاتیح استانبول بزرگترین نمونه ای از معماری ترکی اسلامی بود و مرحله مهمی در پیشرفت معماری کلاسیک ترکی به حساب می آمد.

مسجد جامع فاتیح شامل یک سری ساختمان های خوش نقشه می باشد که در دور مسجد ساخته شده بود. آنها شامل یک حوزه علمیه، یک کتابخانه، یک بیمارستان، یک کاروانسرا، یک بازار، یک حمام ترکی و مقبره های متعددی است که بعدها به آن اضافه شد.

امروزه از مسجد اصلی که در مرکز این مجموعه قرار داشته است چیزی باقی نمانده و مسجد فاتحی که امروزه مشاهده می کنید در قرن هجدهم ساخته شده است. مسجد اولیه به واسطه زمین لرزه ای در سال 1509 به شدت آسیب دید که آن را بازسازی کردند ولی دوباره بر اثر زمین لرزه در سال های 1557 و 1754 دوباره خراب شد و هرچند که گنبد اصلی آن فروریخت و دیوارهایش آسیب غیرقابل جبرانی دیده بودند، دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. به دستور سلطان مصطفی سوم در سال 1767 مسجدی جدید و کاملاً متفاوتی توسط معمار مِحمِت طاهیر در این محل بنا شد.

مسجد فاتیح به سبک کلاسیک ساخته شده است ولی اثرات سبک باروک در دکوراسیون آن به چشم می خورد. گنبد بزرگ این مسجد که قطر آن 26 متر است به چهار نیم گنبد تکیه کرده و بر روی چهار ستون بزرگ مرمری قرار گرفته است. این مسجد دو گلدسته دارد و خوشنویسی های مسجد نشانگر تاثیرات سبک باروک می باشد.

در نزدیکی آرامستان این مجموعه به سمت کعبه مقبره فاتح سلطان مِحمِت، همسرش گول بهار حاتون و مادر سلطان محمود دوم ناکشیدی سلطان و آرامگاه بسیاری از مقامات برجسته دولتی به چشم می خورند.

نحوه دسترسی به مسجد جامع فاتیح Fatih

از آنجا که مسجد جامع فاتیح Fatih یک مکان معروف و توریستی است و در خیابان معروف فوزا پاشا و نزدیکی گلدن هورن قرارا دارد دسترسی آسانی دارد به طوری که در اطراف این مسجد ایستگاه های اتوبوس زیادی قرار دارد و همچنین از مسجد جامع فاتیح میتوانید به نقاط دیگر استانبول دسترسی ساده ای درا بوده.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد قاتح استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =