مسجد جدید استانبول

مسجد جدید استانبول

مسجد جدید استانبول(انگلیسی: New Mosque، ترکی: Yeni Cami ) یکی از نشانه های معروف معماری و گوهری زیبا در میان منطقه تجاری امینونو است و هر ساله مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می گیرد .

ساخت مسجد جدید که در ابتدا با نام مسجد والده سلطان شناخته می شد در اواخر قرن شانزدهم میلادی به دستور صفیه سلطان و به دست داوود آقا ، شاگرد معمار برجسته عثمانی سنان آغاز شد ولی به دلیل اختلافات متعدد احداث این بنای زیبا با وقفه ای بیش از نیم قرن مواجه شد تا اینکه در اواسط قرن هفدهم به درخواست مادر سلطان محمد چهارم به دست معمارانی زبردست ساخت آن دوباره از سر گرفته شد و بعد از تکمیل در سال 1665 به روی عموم بازگشایی شد و به مسجد جدید والده سلطان تغییر نام داد . این مسجد که از جاذبه های گردشگری ترکیه به شمار می آید در انتهای جنوبی پل گالاتا بر فراز شاخ طلایی قرار گرفته و دیدن آن برای گردشگران تور استانبول خالی از لطف نخواهد بود .

معماری داخلی و خارجی مسجد باشکوه جدید در استانبول

مسجد جدید استانبول برخلاف نامش بیش از 350 سال قدمت دارد و یکی از شاهکاری های معماری دوره عثمانی در ترکیه محسوب می گردد. این مسجد که از جاذبه های گردشگری استانبول می باشد با الهام از مسجد سلطان احمد و مسجد سلیمانیه بنا شده و همانند دیگر مساجد امپراتوری در استانبول به صورت مجموعه ای از ساختمان ها با کاربرد مذهبی و فرهنگی طراحی شده است . این مجتمع شامل مسجد ، بیمارستان ، مدرسه ابتدائی ، حمام های عمومی ، مقبره ، دو چشمه عمومی و یک سوپر مارکت می باشد .

مسجد Yeni Cami به عنوان یکی از دیدنی های استانبول دارای 66 گنبد و نیمه گنبد در آرایش هرمی و همچنین دو مناره 52 متری می باشد . گنبد اصلی مسجد 36 متر ارتفاع و 17.5 متر قطر دارد و از طرفین توسط 4 نیمه گنبد تقویت می شود . حیاط مسجد جدید از یک طرف 39 متر است و قسمت داخلی اش توسط گذرگاه های ستون دار و مسقف به 24 گنبد کوچک احاطه شده است . یک روشویی مجلل در مرکز حیاط قرار دارد که تزئینی می باشد.

داخل مسجد جدید والده سلطان استانبول به شکل مربع با ضلع 41 متر ساخته شده و فضای مرکزی با چهار ستون بزرگ – که استحکامات اصلی گنبد هستند – مشخص می شود . دکوارسیون و نمای داخلی New Mosque با کاشی های ایزنیکی آبی ، سبز و سفید و محراب مسجد نیز با طاقدیس های طلاپوشی شده آراسته شده و منبر مسجد نیز سایبانی مخروطی شکل با ستون های ظریف مرمری دارد .

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد جدید استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =