پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسجد لاله لی استانبول

مسجد لاله لی استانبول

مسجد لاله لی استانبول(Laleli Mosque) مسجد کوچک و بسیار زیبایی که بوسیله سلطان محمد ساخته شده که و ساخت آن از سال 1760 تا 1763 به طول انجامیده است. این مسجد هرقدر کوچک بوده اما حس صمیمیت بیشتری نسبت به دیگر مساجد این شهر آسیایی و اروپایی دارد.

گزارش تصویری از مسجد لاله لی استانبول

معماری مسجد لاله لی استانبول

مسجد لاله لی در بافت قدیمی شهر استانبول در محله فاتیح قرار دارد. این مسجد دارای سبک ترکیبی معماری عثمانی و باروک است که در آن‌یک گنبد در مرکزیت ساختمان قرار دارد. مسجد لاله لی داری دو گلدسته است .پوشش نمای خارجی مسجد و گلدسته‌ها سنگ مرمر روشن است . مسجد دارای تعداد زیادی پنجره مشبک لانه زنبوری است که تابش نور آفتاب به داخل آن معنویت خاصی به محوطه داخلی مسجد می‌دهد .

در زیر گنبد اصلی تعداد گنبدهای کوچک به‌صورت نیم‌دایره طراحی‌شده است .در حیاط مسجد سقاخانه و وضوخانه وجود دارد . تزئینات داخلی مسجد شامل کتیبه‌های قرآنی ،چلچراغ‌های زیبا و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها است .کف‌پوشی سرخ‌رنگ کف مسجد را پوشاند است . ساختمان بر روی هشت ستون سنگی تنومندی اتکا دارد که با پوششی از سنگ مرمر جلوه زیبایی به صحن داخلی مسجد داده‌اند . به‌طورکلی متر یال استفاده‌شده برای پوشش سازه از جنس سنگ است . نورپردازی این مسجد در شب‌ها به این بنای تاریخی جلوه‌ای زیبا داده است .در زیربنای مسجد تعدادی مغازه وجود دارد که جهت تأمین هزینه‌های مسجد طراحی و ساخته‌شده است . در این مکان تعدادی مقبره متعلق به بزرگان نیز وجود دارد که به‌نوعی زیارتگاه محلی محسوب می‌شود .

گنبد و گلدسته این مسجد در هنگام غروب خورشید بسیار زیبا و دیدنی هستند.

حیاط آن نیز چندین مقبره، وضوخانه زیبا و باصفایی دارد. دکوراسیون داخلی مسجد با پنجره های زیبا و شیشه ای، جذاب تر شده است.

مسجد لاله لی استانبول در یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین منطقه های شهر بین توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول، لاله لی قرار درد.این منطقه به خاطر هتل های ارزان قیمت همیشه شلوغ بوده و به همین خاطر برای افرادی که همراه با خانواده به استانبول سفر می کنند، مناسب نمی باشد.

رستوران ها و کافه های آن نیز کیفیت غذایی بسیار خوبی دارند و قیمت ها در این منطقه بسیار پایین می باشد.

نحوه دسترسی به مسجد لاله لی استانبول

مسجد لاله لی استانبول در شرق شهر استانبول و در بافت قدیمی فاتیح شهر واقع‌شده است ،برای همین دسترسی به این مکان تاریخی به‌راحتی توسط وسایل نقلیه عمومی میسر است. محله‌ای که مسجد در آن قرارگرفته به محله فاتیح معروف است. برای رسیدن به مسجد می‌توان از مترو و اتوبوس و تاکسی و تراموا استفاده کرد . این مسجد در خیابان اردو پس از تقاطع آتاترک واقع شده است یکی از راه‌های آسان برای دسترسی به این مسجد استفاده از تراموا است .

مسجد لاله لی بین دو ایستگاه تراموای AKSARAY و LALALI UNIVERSITE است . هم‌چنین استفاده از تاکسی می‌توان برای تردد به این محل استفاده کرد. خیابانهای اطراف مسجد از جمله خیابان های پرتردد و معروف این شهر هستند که به علت فعالیت بازارهای محلی دراین منطقه تردد وسایل نقلیه عموی در این منطقه بسیار زیاد است . پس از رسیدن به این مسجد و بازدید از ان می توانید به صورت پیاده از مناطق دیدنی اطراف آن دیدن نمایید .

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد لاله لی استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 14 =