پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسجد مهرماه سلطان استانبول

مسجد مهرماه سلطان استانبول

مسجد مهرماه سلطان که به نام مسجد اسکله نیز معروف می باشد ، از آثار با ارزش باقیمانده از دوران عثمانی میباشد .

مهرماه سلطان فرزند سلطان سلیمان پادشاه عثمانی و خرم سلطان بود . مهر ماه به معنای خورشید و ماه میباشد و از این رو به وی سلطان خورشید و ماه گفته می شده است . مهر ماه سلطان به پدرش سلطان سلیمان بسیار نزدیک بود و همراه وی تمام سرزمین عثمانی را گشته بود و مانند پدرش از ذوق هنری برخوردار بود .

در سن هفده سالگی با رستم پاشا ازدواج کرد اما این ازدواج موجب نشد تا او ذوق هنری خود را از دست بدهد و تا پایان عمر به عنوان سلطانی هنر پرور شناخته می شد .مهر ماه سلطان درزمان سلطنت برادرش سلیم عنوان والده سلطان را دریافت کرد و دسترسی قابل ملاحظه ای به خزانه داشت و به همین سبب پروژههای معروف و پر خرجی را در استانبول تقبل می کرد . او به آثار معماری سینان معمار به نام ترکیه در دوران عثمانی علاقه زیادی داشت و مسجدی را که بعدها به نام مسجد مهرماه سلطان و یا مسجد اسکله معروف گردید را به سینان سفارش داد .

مسجد مهرماه سلطان درداخل دروازه ادیرنه که یکی از دروازه های قدیمی استانبول میباشد ، واقع شده است و ساخت آن درسال 1555 به دست معمار سینان تکمیل شده است . از ویژگی های این مسجد داشتن 161 پنجره است که روشنایی داخل مسجد از طریق آنها تامین می شود و دور تا دور گنبد اصلی را گرفته اند . بدون شک این مسجد یکی از دیدنی های استانبول است.

مسجد سلطان مهرماه با 37 متر ارتفاع و تاسیس در سال 1565 میلادی با معماری استاد معمار سینان با طراحی معماری امپراتوری روم شرقی و بیزانس ها و اتومان در حوالی میدان فاتح یکی از جاذبه های گردشگری استانبول ترکیه می باشد.

محتوبات و متعلقات مسجد

در مجموعه این مسجد چندین سازه وجود دارد. از جمله یک مدرسه فقعی و مکتبی، دانشگاه الهیات عرفانی، مقبره پادشاه و خانواده وی، حمام قدیمی و ترکی و چندین باب مغازه و دکان وجود دارد. فضای داخلی بنای مسجد مربعی شکل و چهارگوش است که گنبدی بسیار بزرگ و بلند دارد و با 4 طاق قوی حمایت می‌شود.
در پایین طاق های نگهدارنده گنبد و سقف مسجد پنجره های رنگی و باشکوهی مسجد را به سبک انچه در کاشان و اصفهان دیده ایم به زیبایی آراسته است.

مسجد سلطان بانو مهرماه به دلیل واقع شدن در یک از منطقه بلند و مرتفع در استانبول، یک لندمارک‌ جهانی شناخته شده از شهر استانبول محسوب می‌شود.

نحوه دسترسی به مسجد مهرماه سلطان

از آنجا که مسجد در نزدیکی دیوار قدیمی شهر است هیچ وسیله نقلیه عمومی در دسترس نیست اما مسجد انقدرهاهم دور نیست و به راحتی با تاکسی می توانید به آنجا برید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد مهرماه سلطان

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =