موزه معصومیت استانبول

موزه معصومیت استانبول

موزه معصومیت استانبول یکی از محبوب ترین موزه های شهر استانبول  است که از رمانی به نام رمان “موزه معصومیت” یا “موزه بی گناهی” برگرفته شده است.

نویسنده این کتاب آقای اورهان پاموک است که ایده‌ی ساخت این موزه را از زمان نوجوانی در ذهن داشت و بالاخره در سال 2012 میلادی موفق به ساخت و افتتاح آن شد.

موزه معصومیت استانبول

آقای اورهان پاموک ۶۰ ساله، اهل استانبول و از یک خانواده مرفه است که با خلق موزه معصومیت در یکی از کوچه‌های فرعی پشت خیابان استقلال در استانبول، موجب شد تا رمان موزه‌ی معصومیت از سایر رمان‌هایش متمایز شود.

رمان موزه معصومیت در بیش از ۶۰ کشور دنیا منتشر شده است و ترجمه فارسی آن به‌تازگی در ایران منتشر شده است. داستان این رمان عشق یک جوان به نام «کمال» از یک خانواده ثروتمند و باسواد با یک دختر زیبا از اقوام فقیرش به نام «فوسون» را بیان می‌کند. در این موزه اشیا روزمره مربوط به نیمه دوم قرن بیستم با حساسیتی خاص در جعبه‌ها و ویترین‌های زیبا به نمایش گذاشته شده‌اند.

چیدمان موزه معصومیت استانبول خاص و جالب توجه است .83 بخش از آن منطبق با 83 فصل از رمان طراحی شده است. هر بخش تصویری از استانبول را نشان می‌دهد و حال و هوای یک دوره معین را تداعی می کند که داستان در بستر آن روایت شده است.

نویسنده این داستان به فکر روایت یک داستان رمانتیک نیست و قصد او از بیان داستان رمان این است که در بستر قصه، استانبول را شهری در حال گذار از سنت به مدرنیته ترسیم می‌کند که بین آزادی‌های زندگی مدرن و سنتی‌اش همزیستی دشواری وجود دارد.

موزه معصومیت استانبول

در این موزه شما می توانید استانبول سه دهه‌ی پنجاه، شصت و هفتاد را ببینید که در آن زنان مدرن با کت و دامن‌های رنگین، موهای آراسته و کیف‌هایی که مزین به مارک شنل است، ظروف نقره و عکس‌های قدیمی خانوادگی که به سبک و سیاق آن دوران گرفته شده‌اند.

پاموک همه چیز را در موزه جمع‌آوری کرده؛ اشیا، مناظر و عکس‌هایی که در رمان تشریح می‌شوند، در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. او برای ساخت موزه معصومیت دنبال خانه‌ای گشته که مشابه فضای خلق‌شده در داستان باشد و در نهایت آن را در محله چوکور چومای استانبول پیدا کرده است؛ خانه ای دوطبقه مربوط به اواخر قرن نوزدهم.

چیزی که این نویسنده خلق کرده، چیزی شبیه استادیوم فوتبال یا سینما نیست؛ شاید این موزه نمایان‌کننده زندگی قشر وسیعی از مردمانی باشد که در آن دوران زیسته‌اند. در موزه معصومیت شما شاهد چیزهایی هستید که مدام در حال بر هم زدن مرزهای واقعیت و خیال ما هستند. این اشیا سندی آشکار برای اثبات تعلق‌خاطر یک عاشق به معشوق‌اند و شاید «آرامگاهی برای عشق از دست رفته‌اش» باشند.

روی یکی از دیوارهای موزه 4213 ته سیگار نصب شده است که هر کدام از آن ها قصه و ماجرایی تاریخی را روایت می‌کند.این دیوار چیزی شبیه به یک تقویم است.اگر رمان موزه معصومیت را نخوانده باشید با خواندن متن نوشته شده زیر هر ته سیگار می توانید متوجه شوید در آن لحظه چه اتفاقی افتاده است.

         

نحوه دسترسی به موزه معصومیت استانبول 
موزه معصومیت استانبول در منطقه چوکورچوما و محله بی اوغلو استانبول ترکیه واقع شده و درب‌های آن از سال ۲۰۱۲ به روی عموم بازدیدکنندگان، گردشگران و علاقه مندان گشوده شده است.
نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه معصومیت استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + یک =