کاخ ابراهیم پاشا؛موزه هنرهای اسلامی استانبول

موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول

کاخ ابراهیم پاشا که امروزه به موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول تبدیل شده است، یکی از جاذبه های گردشگری در میدان سلطان احمد (هیپودروم) منطقه فاتیح این شهر است.

ساختمان این موزه در قرن شانزدهم میلادی بنا شده و در اصل قصر مسکونی ابراهیم پاشا، وزیر سلطان سلیمان عثمانی بوده است.

کاخ ابراهیم پاشا در استانبول که به عنوان یکی از نمادهای معماری قرن شانزدهم میلادی دانسته می شود، در اراضی میدان تاریخی هیپودروم که توسط امپراتوری بیزانس ساخته شده بود، بنا شد. ساخت این کاخ، احتمالا به دوره امپراتوری سلطان بایزید برمی گردد.

این کاخ توسط سلطان سلیمان عثمانی به ابراهیم پاشا وزیر و همسر خواهرش (خدیجه سلطان) اعطا شد.

کاخ ابراهیم پاشا در تاریخ خود اتفاقات مهمی را از سر گذرانده است که شورش ها و نافرمانی های مدنی، در کنار جشن های عروسی و فستیوال های عمومی تنها گوشه ای از آنهاست.

پس از اعدام ابراهیم پاشا به دستور سلطان سلیمان و به تحریک خرم سلطان، این کاخ برای مدتی به عنوان منزل مسکونی برخی وزرای عثمانی مورد استفاده قرار گرفت. اما پس از آن، کاخ ابراهیم پاشا تغییر کاربری داد و به عنوان سفارتخانه، خزانه داری، زندان، اقامتگاه نظامی، اقامتگاه نوازندگان ارتش عثمانی و… استفاده شد.

پس از اعلام انقراض سلطنت عثمانی و اعلام جمهوریت در ترکیه در اوایل قرن بیستم، کاخ ابراهیم پاشا به باد فراموشی سپرده شد.

در سال 1938 میلادی، معماری به نام سدات چتین تاش این کاخ متروکه را در حالی یافت که قرار بود به زودی تخریب شود و ساختمان دیگری به جای آن ساخته شود. وی با انتشار مقاله ای در روزنامه جمهوریت، این موضوع را رسانه ای و از آن انتقاد کرد. سالها بعد، در سال 1983 میلادی این مکان تبدیل به موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول شد.

آثار موجود در موزه هنرهای اسلامی استانبول

موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول هم نمونه های کم نظیری از آثار خوشنویسی، کتیبه و فرش و قالی را در بر دارد و هم شامل آثاری از اقوام بیابانگرد وچادرنشین است. در این موزه آثار هر دوره تاریخی در غرفه یا بخشی جداگانه قرار داده شده اند.

این موزه گنجینه بی نظیری از آثار هنر اسلامی مربوط به دوره عثمانی (قرون 14 تا 20 میلادی)، دوره سلجوقی (قرون 11 تا 13 میلادی) و دوره های تاریخی پیش از آن (از قرن هشتم میلادی به بعد) را شامل می شود.

موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول از بخش های مختلفی تشکیل شده است، که عبارتند از؛ بخش خط و خوشنویسی، بخش قالی و گلیم، بخش مُهر و سکه، بخش آثار و کتیبه های سنگی، بخش قوم شناسی، بخش سفال و سرامیک، و بخش آثار چوبی.

نحوه دسترسی به کاخ ابراهیم پاشا

برای دسترسی به کاخ ابراهیم پاشا (موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول) علاوه بر تاکسی، می توانید از خطوط مترو و تراموای استانبول که بسیار ارزانتر هم هستند، استفاده کنید.

ایستگاه متروی سلطان احمد، تنها 200 منر و ایستگاه تراموای جانکورتاران تنها یک کیلومتر با این جاذبه توریستی استانبول فاصله دارند.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه هنرهای اسلامی استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =