برج دختر استانبول

برج دختر ( انگلیسی: Maiden’s Tower، ترکی: Kız Kulesi ) که به آن برج لیندِر ( Leander’s Tower ) نیز می گویند، خارج از ساحلِ محله ی سالاجاک واقع در منطقه ی اسکودار – در ورودی جنوبی تنگه ی بسفراستانبول  قرار گرفته است.

هر عابری که با قایق از تنگه ی بسفر عبور کند، می تواند از چشم انداز این برج زیبا که یکی از نماد های رمانتیک است لذت ببرد.

برج دختر روی جزیره ای بسیار کوچک قرار گرفته و در گذر زمان کاربرد های مختلفی از فانوس دریایی و برج دیده بانی گرفته تا مرکز کنترل ترافیک و زندان، داشته است.

از آن جا که از تولد برج دختر، بیش از 1000 سال می گذرد، طبیعی است که در این دوره طولانی فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته باشد.

این برج زمانی تنها ارتفاعی 9 متری و شکلی مربعی داشت؛ اما بر حسب گذر زمان، تغییرات بسیاری یافت و امروزه وقتی به سراغ برج میدن بروید، با چیزی متفاوت از شکل اولیه آن مواجه می شوید.

برج دختر امروزه سازه ای مربعی در پایه است که قدری بالاتر به بالکنی هشت ضلعی مزین می شود. درست در بالای تنها اتاق برج نیز گنبدی سنگی به چشم می خورد که در مرکز آن میله ای مرتفع قرار گرفته است.

امروزه ارتفاع کلی برج با احتساب میله به 23 متر می رسد و بدنه برج نیز از بتن ساخته شده است.

امروزه، پس از مرمت های انجام شده، این برج به بنایی چند طبقه تبدیل گشته است؛ این جاذبه ی گردشگری شامل تراسی برای لذت بردن از چشم انداز منطقه، مغازه ی کادو فروشی، موزه ی کوچک بسفر، چایخانه،قهوه خانه و رستوران می باشد.

این برج در بین مردم منطقه دارای شهرتی بسیار زیاد است و داستان های تراژدیک مربوط به گذشته آن تنها عامل بخشی از این شهرت بوده و در روزگار معاصر نیز رویدادهایی سبب بیشتر شدن آوازه و نام برج دخترشده اند.

امروزه فضای داخلی برج به کافه و رستوران محبوبی تغیر پیدا کرده که چشم انداز بی نظیری از پایتخت ارائه می دهند. رستوران در طبقه ی اول و کافه بر فراز برج قرار دارند.

قایق های خصوصی چندین بار در روز به مقصد برج حرکت می کنند. تصویر برج دختر بر پشت اسکناس های 10 لیره ای مربوط به سال های 1981-1966 نقش بسته است.

افسانه ناکامی ها در برج دختر استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =