بیشترین محصولات صادرات ترکیه چیست؟

بیشترین محصولات صادرات ترکیه چیست؟

ترکیه هدف دارد تا سال ۲۰۲۳ که صدمین سالگرد تاسیس این کشور می باشد، به سقف صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری دست پیدا کند؛ در این خصوص، توجه ویژه به بخش های: خودروسازی، لوازم خانگی، پوشاک و سایر حوزه های مهم دیگر، صورت گرفته است.

شاید بتوان به جدات گفت که محصولات ترکیه توانسته است در سال های اخیر رقیب اصلی محصولات چینی باشند. در همه جای دنیا اجناس ترک توانسته اند طرفداران بسیاری را به خود جلب کنند. کیفیت بالا از یک سمت و از سمت دیگر قیمت های بسیار مناسب آنها توجه عموم را به خود جلب کرده است. در این بین برخی از این صنایع به نسبت بقیه رشد چشمگیری را به خود اختصاص دادند به مانند: صنعت خودروسازی لوازم خانگی البسه و مبلمان منزل و اداری و …

به خصوص در طی سال اخیر به دلیل تصویب قوانین جدید در خصوص اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری در ترکیه بر میزان سرمایه گذاران خارجی افزوده شده است. به خصوص برای ایرانیان که در این سال ها خدمات ارزی و ارسال حواله به ترکیه برای ایرانیان راحت تر شده است.

رشد صادرات ترکیه

ترکیه در سال های اخیر شاهد رشد اقتصادی بالا و به دنبال آن توسعه پایدار بوده است. صادرات ترکیه در سال ۲۰۱۷ در رقابت به یک سال قبل تر رشد ۱۰.۲۲ درصدی داشته است یعنی با نگاهی به آمار و ارقام می توان مشاهده نمود رقم صادرات ترکیه در آن سال از ۱۴۲.۵ میلیارد دلار به ۱۵۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. بد اساس اعلام بانک جهانی ترکیه توانست در سال ۲۰۱۷ مقام دوم صادرات در دنیا را به خود اختصاص دهد. صادرات ترکیه شامل یک محصول نبوده است بلکه ترکیه توانسته است تنوع بسیاری را در زمینه صادرات به خود اختصاص دهد. در این مقاله استانبول سرا سعی کرده است به برخی از مهم ترین و سودآورترین این صنایع به اختصار نگاهی بیاندازیم.

محصولات با بیشترین صادرات

صنعت خودرو سازی
یکی از مهم ترین بخش های صادرات ترکیه را صنعت خودرو سازی این کشور تشکیل می دهد می توان دید که این بخش در طول مدت ۱۲ سال اخیر توانسته است رتبه یک صادرات ترکیه را به خود اختصاص دهد. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از مهم ترین برندهای خودروسازی دنیا در ترکیه کارخانه تولیدی دارند به مانند تویوتا، بنز، رنو، فورد و … .

صنعت پوشاک
صنعت پوشاک ترکیه یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین صنعت های این کشور به حساب می آید. ترکیه در این بخش توانسته است سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای انجام دهد. لباس های ترک در دنیا بسیار پر طرفدار می باشند. این بخش توانسته است از سال ۲۰۱۴ با سهم ۳.۴ درصدی در رتبه ۸ صادرات لباس و پوشاک دنیا قرار بگیرد. البته در نظر داشته باشید که ترکیه توانسته است رتبه ۴ صادرات البسه و پوشاک به اتحادیه اروپا و بریتانیا را بعد از چین، بنگلادش و آلمان به خود اختصاص دهد. مثلا می توان مشاهده نمود که این کشور در اسل ۲۰۱۷ توانسته است در این بخش ۱۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشد. برندهایی به مانند ال سی وایکیکی و کتون و … توانسته اند شعبات بسیاری را در دنیا باز کنند.

لوازم خانگی
یکی از مهم ترین بخش هایی که هم دولت و هم بخش خصوصی توانسته است در زمینه سرمایه گذاری در ترکیه به خوبی عمل کند لوازم خانگی می باشد. این کشور توانست در سال ۲۰۱۷ به دقم ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد صادرات دست یابد. این به معنی رشد ۷.۳ درصدی بوده است که در سال ۲۰۱۷ این رشد به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد. یکی از مهم ترین مشتریان لوازم خانگی ترکیه کشورهای اروپایی می باشد که توانسته است ۷ درصد را به خود جذب نماید. مهم ترین این مشتریان به ترتیب عبارتند از: انگلیس، آلمان، فرانسه،ایتالیا ، اسپانیا.

می توان مهم ترین و معروفترین برندهای ترکیه را لوازم خانگی: آرچلیک، وستل، بکو، دمیر، پروفیلو، ایندوزیت، آریستون و … دانست.

محصولات کشاورزی

ترکیه کشوری می باشد که دارای شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب می باشد. خاک حاصل خیز، بارن های فصلی و شرایط و همچنین برنامه ریزی ها و حمایت های دولتی سبب شر تا از سال ۲۰۰۲ الی سال ۲۰۱۶ رشد ۴ برابری داشته باشد. یعنی بر اساس آمار و اقام دو سال ۲۰۰۲ مبلغ ۳.۷ میلیارد به ۱۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. بالغ بر ۲۰ سال است که کشور ترکیه مقام نخست صادرات محصولات کشاورزی را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است. یعنی ترکیه در این سال ها توانسته است مجموعا ۵۸ میلیارد دلار مازاد بر صادرات در این بخش داشته باشد. در این بین بانک زراعت ترکیه توانسته است حمایت های بسیار خوبی را از کشاورزان داشته باشد.

بیشترین صادرات ترکیه به کدام کشورها می باشد
شاید بتوان به جرات اظهار کرد که بیشترین صادرات ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. البته استفاده از محصولات ترکیه در بین کشورهای دنیا بسیار رایج می باشد. البته در نظر داشته باشید که در کل اتحادیه اروپا و به ویزه در کشورهایی مثل آلمان ترک ها از عناصر بسیار مهم جمعیت آن جامعه می باشند. یعنی می توان به صراحت اعلام کرد که اروپا بدون ترک ها قابل تصور نمی باشد. ولی رتبه های نخست را می توان بر اساس آمار مربوط به کشورهای زیر دانست:

۱.کشور آلمان
آلمان نه تنها بیشترین درصد واردات از ترکیه را به خود اختصاص داده هست بلکه از نظر جمعیت شناختی نیز بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ترک در آلمان ساکن هستند. این افراد از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش بسزایی در اروپا و آلمان دارند. از نظر صادرات کشور ترکیه در سال ۲۰۱۱ که بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار بوده است در سال ۲۰۱۷ به ۱۵/۱ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. که انتظار می رود امسال به بالای ۱۸ میلیارد دلار در سال برسد. در نظر داشته باشید که بافت جمعیت شناختی آلمان قطعا تاثیر بسزایی در این زمینه داشته است.

۲. کشور انگلیس
یکی از بیشترین محصولاتی که در صدر صادرات ترکیه به کشور انگلیس قرار دارد خودرو می باشد. البته صادرات ترکیه به انگلیس فقط شامل خودرو نمی باشد بلکه بعد از آن لوازم منزل، مبلمان،محصولات نساجی و البسه قرار دارد. در نظر داشته باشید که در امسال ترکیه بتواند بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار به این کشور صادرات داشته باشد.

۳. امارات متحده عربی
در بین کشورهای عربی امارت متحده عربی رتبه نخست واردات از ترکیه را به خود اختصاص داده است. این مبلغ در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹/۲ میلیارد دلار اعلام شده بود. این در حالی است که امسال این رقم به بیش از ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

۴. عراق
در بین همسایه های کشور ترکیه کشور عراق در صدر صادرات ترکیه می باشد. می توان مشاهده نمود که رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

۵. ایالات متحده آمریکا
آمریکا نیز در فهرست کشورهایی قرار دارد که هر ساله از ترکیه واردات محصولات متنوعی را به خود اختصاص داده است. در فهرست صادرات ترکیه به آمریکا قطعات ماشین آلات، سیمان، مس و پلاستیک بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.به طوری که ارزش صادرات ترکیه به آلمان به ۱۰ میلیارد دلار در سال می رسد.

۶.ایتالیا
ایتالیا نیز جزء کشورهایی می باشد که سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از کشور ترکیه واردات دارد. البته که بیشترین موراد صادرات ترکیه به ایتالیا را محصولات خودروسازی و محصولات نساجی تشکیل می دهند.

۷. فرانسه
صادرات به کشور فرانسه شامل قطعات ماشین و پلاستیک و مواد شیمیایی با ارزش بالغ بر ۸ میلیارد دلار در سال بوده است.
صادرات ترکیه

۸. اسپانیا
هر ساله کشور اسپانیا از ترکیه بالغ بر ۶ میلیارد دلار واردات دارد. البته این واردات را حوزه های مختلفی تشکیل می دهد که می توان به ترتیب: خودرو، روغن زیتون و مرکبات را اعلام کرد.

۹. هلند
هلند نیز جزء کشورهایی می باشد که از ترکیه سالانه بالغ بر ۴ میلیارد دلار واردات داشته است. بیشتر این محصولات در حوزه های خودروسازی، مواد رسانای الکتریکی، پوشاک و نساجی بوده است.

درباره‌ی عرفان

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 18 =