خدمات دارویی برای اتباع خارجی در ترکیه

خدمات دارویی برای اتباع خارجی در ترکیه

کشور ترکیه این روزها به دلیل برخورداری از جاذبه های فراوان، امکانات مناسب و هزینه های نسبتا پایین و نزدیکی به ایران، تبدیل به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایرانیان شده است.

ترکیه از لحاظ خدمات بهداشتی نیز کشوری بسیار توسعه یافته می باشد. پرسنل بهداشتی و پزشکان متخصص، خدمات بهداشتی قابل دسترس و روش های درمانی آمیخته با فناوری که باعث برجسته تر شدن این کشور در این حوزه گشته، باعث شده است که ترتیبات گوناگونی به منظور بهره مندی اتباع خارجی از این خدمات صورت گیرد. جهت بهره مندی از بیمارستان های دولتی، خصوصی و دانشگاهی در ترکیه، باید تحت پوشش بیمه سلامت عمومی و یا بیمه خصوصی بود. به کمک این دو بیمه برای خدمات بهداشتی یا هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود و یا هزینه ای اندک پرداخت می گردد.

زمانی که سخن از خدمات داروییست نیز باید مفهوم بیمه را در نظر گرفت. چرا که بیمه سلامت عمومی و بیمه های خصوصی بسیاری از خریدهای دارویی را نیز تحت پوشش قرار می دهند. در واقع نیازی به پرداخت هزینه توسط دارنده بیمه برای خرید بسیاری از داروها نیست. افرادی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نباشند بدون توجه به تابعیتشان، خود ملزم به پرداخت هزینه داروها خواهند بود. زمانی که اشخاص تحت پوشش بیمه سلامت نباشند، پرداخت مستمر هزینه های دارویی توسط اشخاص با توجه به قیمت بالای آن به وضعیتی غیر قابل ادامه تبدیل خواهد شد.

داروخانه های ترکیه چگونه کار می کنند؟
در ترکیه بر خلاف آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تنها داروخانه ها خدمات دارویی ارائه می کنند. خدمات داروخانه ها که نحوه کارشان با قوانین خاصی تنظیم شده است، مشترک، بسیار موثر و فعال می باشند. به عنوان اصلی ترین دلیل می توان به «یک داورخانه به ازای ۳۵۰۰ نفر» که در قانون آمده، اشاره کرد. از این رو؛ بسته به تراکم جمعیت در هر نقطه ای که سکونت وجود داشته باشد، داروخانه ها به راحتی قابل دسترس خواهند بود.در ترکیه جواز تاسیس داروخانه تنها به افراد فارغ التحصیل از دانشکده های داروسازی داده می شود. به این علت هنگام مراجعه به داروخانه مستقیما با کارشناسان مواجه خواهید شد.

آیا خدمات بیمه شامل خرید دارو می شود؟
مطابق قانون؛ افراد تحت پوشش بیمه در ترکیه برای استفاده از داروهای موجود در داروخانه نباید هزینه ای پرداخت کنند. اما برخی داروها خارج از پوشش بیمه ها می باشند. برای خرید این نوع داروها فارغ از داشتن و یا نداشتن بیمه، باید هزینه پرداخت کرد.همچنین داروهای مسکن و تب بر که بدون نسخه فروخته می شوند نیز خارج از پوشش بیمه هستند. شایان ذکر است که هزینه های این داروها بسیار کم بوده و به راحتی قابل خرید می باشند.

داروخانه ها بین چه ساعاتی خدمات ارائه می کنند؟
ساعات کاری داروخانه در طول هفته و آخر هفته بدین صورت می باشد:

طول هفته : شروع به کار: ۰۸:۳۰ پایان کار: ۱۹:۰۰

روز شنبه : شروع به کار: ۰۹:۳۰ پایان کار: ۱۹:۰۰

افرادی که می خواهند خارج از این ساعات و روز های یکشنبه به داروخانه مراجعه کنند باید به داروخانه های شبانه روزی بروند. می توانید این داروخانه ها را از طریق جست و جو در اینترنت و مطابق با شهری که در آن زندگی می کنید بیاید.

اتباع خارجی چگونه می توانند از داروخانه ها استفاده کنند؟
افراد دارای بیمه سلامت عمومی و یا بیمه خصوصی، بخش بزرگی از داروهای فروخته شده در داروخانه ها را می توانند به طور رایگان دریافت کنند. چرا که هزینه دارویی این افراد را دولت و یا شرکت بیمه تقبل می کند. بدین جهت برای این که اتباع خارجی بتوانند از خدمات دارویی بصورت رایگان بهره مند شوند، باید دارای بیمه از سوی دولت و یا شرکت های بیمه باشند.

جهت برخورداری از خدمات بیمه سلامت عمومی چه باید کرد؟

افراد با شرایط زیر می توانند از بیمه سلامت عمومی و لذا خدمات دارویی تحت پوشش آن برخوردار شوند:

  • اتباع خارجی که مجوز اقامت در ترکیه اخذ کرده اند
  • خارجیانی که غیر از ترکیه در کشور دیگری بیمه نیستند
  • اتباع خارجی که بیش از ۱ سال از اقامتشان در ترکیه گذشته و بعد از این مدت درخواست دهند

خارجیانی که می خواهند از خدمات دارویی در ترکیه برخوردار شوند، جهت درخواست برای بیمه سلامت عمومی باید شخصا به نزدیک ترین مرکز تامین اجتماعی مراجعه کنند.

  • متقاضیان باید مدارک زیر را به مرکز تامین اجتماعی ارائه کنند :
    برگه مجوز اقامت
  • اصل و کپی گزارشی که نشان دهنده وضعیت برنامه کاربردی بیمه سلامت باشد که از سازمان تامین اجتماعی کشور مربوطه و یا اداره کار دریافت شده است.
  • فرم تعهدنامه

استفاده از خدمات پزشکی رایگان در ترکیه

جهت برخورداری از بیمه سلامت خصوصی چه باید کرد؟
قبل از هر چیز برای اخذ مجوز اقامت در ترکیه باید بیمه سلامت خصوصی داشت. جهت دریافت مجوز اقامت، خارجیانی که در مدت ویزایشان، یا مهلت معافیت از ویزا و یا آنهایی که بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت خواهند کرد، ملزم هستند که خود را از طریق شرکت های خصوصی فعال در کشور بیمه کنند. به عبارتی دیگر از آنجایی که اتباع خارجی دارای مجوز اقامت در ترکیه مجبور به تهیه بیمه سلامت خصوصی اند، لذا می توانند به طور مستقیم از خدمات دارویی بهره مند شوند.اما کسانی که می خواهند با لغو بیمه خصوصی، تحت پوشش بیمه عمومی قرار گیرند هم با پیگیری مراحل درخواست بیمه عمومی با داشتن این نوع بیمه نیز می توانند از خدمات دارویی بهره مند شوند.

خدمات بهداشتی درمانی در ترکیه
شاید از خودتان بپرسید مزایای برخورداری از بیمه چیست؟ اگر دچار حادثه شده اید، با داشتن گزارش پلیس کلیه هزینه های درمانی شما به صورت رایگان انجام خواهد شد. در صورت نبود این گزارش مجبور به تقابل تمامی هزینه های درمانی خواهید شد. به عنوان یک توریست اگر امورغیر اورژانسی ندارید برای درمان به مراکز درمانی خصوصی مراجعه نمایید. شماره ی اورژانس در کشور ترکیه ۱۱۲ است. در صورت تماس با اورژانس، معاینات اولیه توسط آن ها به صورت رایگان انجام خواهد شد. لازم به ذکر است افرادی که دارای بیمه هستند، با داشتن نسخه پزشک می توانند به طور رایگان دارو دریافت کنند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 9 =